The Phythagorean, Platonic and Aristoxenian Musical Thought of Aristides Quintilianus. Part I: Phytagorean and Platonic Foundations

Authors

  • José María Diago Jiménez UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA UNIVERSIDAD DE GRANADA UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID (ACTUAL)

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.40.2017.17577

Keywords:

Arístides Quintiliano, Aristoxeno, pitagorismo, platonismo, música griega, Antigüedad

Abstract

This article is the first part of a study consisting of two articles that break down and analyze, in detail, the musical thought of Aristides Quintilianus, author of one of the main musical treatises of Antiquity. This study will analyze the influences and philosophical orientations in each of the key points of his work, showing how its aesthetics are mainly structured on the apparently contradictory influences of Pythagorean, Platonic and Aristoxenian thought. The first article focuses on the analysis of the Pythagorean and Platonic foundations. To start, the work is situated within the cultural and historical context and the structure and contents of the treaty is presented. Secondly, the main body of the article is developed, consisting of the analysis of the philosophical and aesthetic aspects of Pythagoreans and Platonists and their musical thinking, demonstrating their strong roots in the conception of the music of Aristides.

Downloads

References

Agustín de Hipona (2008). Sobre la música, Traducción de Jesús Luque y Antonio López. Madrid: Gredos.

Albrecht, M. von (1997). Historia de la literatura romana. Barcelona: Herder.

-(1999). Historia de la literatura romana, vol. II, Barcelona: Herder.

Arístides Quintiliano (1996). Sobre la música. Traducción de Luis Colomer y Begoña Gil. Madrid: Gredos.

Aristóteles (2004). Problemas. Traducción de E. Sánchez Millán. Madrid: Gredos.

-(2015). Política. Traducción de C. García Gual y A. Pérez. Madrid: Alianza.

Atkinson, Ch. M. (2009). The Critical Nexus. Tone-System, Mode, and Notation in Early Medieval Music. Oxford: Oxford University Press.

Barker, A. (1984). Greek Musical Writings: I. Cambridge: Cambridge University Press.

-(1989). Greek Musical Writings: II. Cambridge: Cambridge University Press.

-(2007). Harmonics in Classical Greece. Cambridge: Cambridge University Press.

Boecio (2009). Sobre el fundamento de la música. Traducción de J. Luque, Fco. Fuentes, C. López, P.R. Díaz y M. Madrid. Madrid: Gredos.

Capella, M. (2001). Le nozze di Filologia e Mercurio. (Edición bilingüe latín-italiano). Introduzione, traduzione, commentario e appendici di Ilaria Ramelli. Milano: Bompiani.

Cicerón (2002). Sobre la República. Traducción de Álvaro D’Ors. Madrid: Gredos.

Comotti, G. (1991). La música en la cultura griega y romana. Madrid: Turner.

Fubini, E. (2005). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza música.

García López, J. (1969). “Sobre el vocabulario ético-musical del griego”, Emerita 37, pp. 335-352.

García López, J.; Pérez Cartagena, F.J.; Redondo Reyes, P. (2012). La música en la Antigua Grecia. Murcia: Editum.

Garrido, F. (2016) (trad.). Los teóricos menores de la música griega: Euclides el Geómetra, Nicómaco de Gerasa y Gaudencio el Filósofo. Barcelona: Editorial Cérix.

Godwin, J. (2009). Armonía de las esferas. Girona: Editorial Atalanta.

Gómez Pantoja, J. (ed.) (2005). Historia antigua. Grecia y Roma. Madrid: Ariel.

Grout, D. J.; Palisca, C. (2005). Historia de la música occidental 1. Madrid: Alianza música.

Hoppin, R. (1991). La música medieval. Madrid: Akal.

Jan, K von (1962). Musici scriptores Graeci. Aristóteles, Euclides, Nicomachus, Bacchius, Gaudentius, Alypius et melodiarum veterum quidquid extat. Recognovit prooemiis et indice instruxit Carolus Janus. Annexae sunt tabulae. Hildesheim: Olms.

Landels, J. G. (1999). Music in Ancient Grece and Rome. London/New York: Routledge. Lesky, A.

(2009). Historia de la Literatura Griega I. Madrid: Gredos.

-(2010). Historia de la Literatura Griega II. Madrid: Gredos.

León, G. (2009). Númerus-Proportio en el De musica de San Agustín (Libros f y Vf). La tradición pitagórico-platónica. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Luque, J. (1995). De pedibus, de metris. Las unidades de medida en la rítmica y en la métrica antiguas. Granada, Universidad de Granada.

Mathiesen, T. (1983). Aristides Quintilianus on Music: in Three Books. New Haven/ Londres: Yale University Press.

-(1999). Apollo’s Lyre: Greek Music and Music Theory in Antiquity and the Middle Ages. London: University of Nebraska.

NAVARRO ANTOLÍN, F. (2011). “Marciano Capela, disciplinarum fons uberrimus. Pervivencia y tradición clásica”, Calamvs Renascens 12, pp. 43-61.

Pérez Cartagena, F. (2004) (ed.). La Harmónica de Arixtóxeno de Tarento: Edición crítica con introducción, traducción y comentarios. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, D.L.

Platón (1983). Gorgias. Traducción de J. Calonge Ruiz. Madrid: Gredos.

-(1985). Hipias Mayor, Protágoras. Traducción de Emilio Lledó. Madrid: Gredos.

-(1988). Banquete, Fedón, Fedro. Traducción de Luis Gil. Barcelona: Ediciones Orbis.

-(2008). Filebo, Timeo. Traducción de Mª A. Durán y F. Lisi. Madrid: Gredos.

-(2013). República. Traducción de J.M. Pabón y M.F. Galiano. Madrid: Alianza.

-(2014). Leyes. Traducción de J.M. Pabón y M.F. Galiano. Madrid: Alianza.

Plutarco (2004). Obras morales y de costumbres (Moralia). Tomo XIII. Traducción de José García López. Madrid: Gredos.

Pöhlmann, E.; West, M. (2001). Documents of Ancient Greek Music. The Extant Melodies and Fragments Edited and Transcribed with Commentary. Oxford: Oxford University Press.

Reale, G.; Antiseri, D. (1991). Historia del pensamiento filosófico y científico. Vol.1. Antigüedad y Edad Media. Barcelona: Herder.

Redondo Reyes, P. (2004). “Los Anónimos de Bellermann y la teoría musical griega”, en Florentia Iliberritana 16, pp. 193-215.

Ruiz de Elvira, A. (2010). Mitología clásica. Madrid: Gredos.

Salazar, A. (1954). La música en la cultura griega. Méjico.

Stahl, W.; Johnson, R.; Burge, E. (1971). Martianus Capella and the Seven Liberal Arts. Vol 1. Nueva York: Columbia University Press.

Tatarkiewitz, W. (1987). Historia de la estética I. La estética antigua. Madrid: Akal.

-(1989). Historia de la estética II. La estética medieval. Madrid: Akal.

Urrea Méndez, J.; Pérez Cartagena, F. J.; Redondo reyes, P. (2009). Hefestión, Métrica griega. Aristóxeno, Harmónica-Rítmica. Ptolomeo, Harmónica. Madrid: Gredos.

Wellesz, E. (ed.) (1986). New Oxford History of Music 1. Ancient and Oriental Music. London: Oxford University Press.

West, M. L. (1994). Ancient Greek Music. Oxford: Clarendon Press.

Winnington -Ingram, R.P. (1963) (ed.). Arístides Quintilianus de musica libri tres. Leipzig: Teubner.

Zanoncelli, L. (1977). “La filosofia musicale di Aristide Quintiliano”, Quaderni Urbinati di Cultura Classica 24, pp. 51-93.

-(1990) (trad.). La manualistica musicale graeca: Euclides, Cleónides, Nicómaco, Excerpta Nichomachi, Baqueo el Viejo, Gaudencio, Alipio, Excerpta Neapolitana. Milano: Guerini.

Published

2017-12-19

How to Cite

Diago Jiménez, J. M. (2017). The Phythagorean, Platonic and Aristoxenian Musical Thought of Aristides Quintilianus. Part I: Phytagorean and Platonic Foundations. ENDOXA, (40), 11–30. https://doi.org/10.5944/endoxa.40.2017.17577

Issue

Section

Papers and Texts

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.