From the Manifest Motive to the Real Demand of the Patient in the Psychological Consultation [Del motivo manifiesto a la demanda real del paciente en la consulta psicológica]
DOI:
https://doi.org/10.5944/ap.17.1.27430Palabras clave:
Sometimes we may find confusing figuring out why one goes to a psychological consultation, for the interviewer having the manifest and latent motives clear is of great importance, as well as the expectations of the treatment psychoanalytically oriented. IResumen
Abtract
Sometimes it is confusing to determine why you go to a psychological consultation; for the interviewer, it is extremely important to be clear about the manifest and latent motives, as well as the expectations of treatment with a psychoanalytic approach. It is a qualitative study, with a descriptive-explanatory design, which includes the analysis of semi-structured interviews. Twenty medical records of patients who attended the Centers for Psychological Intervention (CISP) in the state of Zacatecas, Mexico; in order to identify the manifest motive and latent motives, as well as treatment expectations and disease awareness. A relationship between these will be established, and their relevance of knowing them will be demonstrated so that later it can be used in an effective therapeutic process.
Resumen
En ocasiones resulta confuso determinar por qué se acude a una consulta psicológica; para el entrevistador es de suma relevancia tener claros los motivos manifiestos y latentes, así como las expectativas del tratamiento con orientación psicoanalítica. Se trata de un estudio cualitativo, de diseño descriptivo-explicativo, el cual incluye el análisis de entrevistas semi-estructuradas. Se analizaron 20 historias clínicas de pacientes que acudieron a los Centros de Intervención Psicológica (CISP) en el estado de Zacatecas, México; con la finalidad de identificar el motivo manifiesto y los motivos latentes, así como las expectativas del tratamiento y la conciencia de enfermedad. Se establecerá una relación entre estos, y se demostrará su relevancia de conocer los mismos para que posteriormente se consiga emplear en un proceso terapéutico eficaz
Descargas
Citas
Alcázar, R. (2007). Expectativas, percepción del paciente hacia su terapeuta y razones para asistir a dos o más sesiones [Expectations, patient perception towards their therapist and reasons to attend two or more sessions]. Revista de Salud Mental, 30, 54–62.
Alexander, F. (1944). The Indications for Psychoanalytic Therapy. Bulletin of the New York, 20(6), 319–332.
Amati, J. (2020). Analizabilidad y simbolización [Analyzability and Symbolization. Psychoanalysis]. Revista Temas de Psicoanálisis, 19, 1–29.
Aramburo, M. I. (2016). Conceptualizaciones de la fantasía: su despliegue en el trabajo psicoanalítico con el niño [Conceptualizations of fantasy: its deployment in psychoanalytic work with the child]. [Graduate dissertation, Universidad de la República, Uruguay]. Colibri, Universidad de la República Digital Archive. https://hdl.handle.net/20.500.12008/8598
Bahamonde, J. y Modernel, P. (2020). Ni ángeles, ni demonios; integrando el síntoma en psicoterapia, una perspectiva pos-racionalista [Neither Angels nor Demons; Integrating the Symptom in Psychotherapy, a Post-rationalist Perspective]. Revista Internacional de Psicoanálisis. Aperturas Psicoanalíticas, 63, 1–19.
Bernardi, R. (2018). André Green: Pensamiento clínico y complejidad [André Green: Clinical Thinking and complexity]. Mentalización. Revista de Psicoanálisis y Psicoterapia, 11, 1-10.
Bleger. J. (1995). Temas de psicología. Entrevista y grupos [Psychology topics] (2ª ed.). Nueva visión.
Bleichmar, H. (2011). Avances en Psicoterapia Psicoanalítica [Advances in Psychoanalytic Psychotherapy] (2ª ed.). Paidós.
Bornstein, R. F. (2018). From Symptom to Process: Case Formulation, Clinical Utility, and PDM-2. Psychoanalytic. Psychology, 35(3), 351–356. https://doi.org/10.1037/pap000019
Cadena, P., Rendón R., Aguilar, J., Salinas, E., Cruz, F., & Sangerman, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales [Quantitative Methods, Qualitative Methods or their Combination in Research: An Approach in the Social Science]. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603–1617.
Coderch, J. (2015). Las experiencias terapéuticas en el tratamiento psicoanalítico [Therapeutic experiences in psychoanalytic treatment]. Temas de Psicoanálisis. 9, 1–52.
Coderch, J. (2015). Las experiencias terapéuticas en el tratamiento psicoanalítico [Therapeutic Experiences in Psychoanalytic Treatment]. Temas de Psicoanálisis, 9, 1–52.
Coelho, N. E. (2016). Los orígenes y destinos de la idea de terceridad en el psicoanálisis contemporáneo [The Origins and Destinations of the Idea of Thirdness in Contemporary Psychoanalysis]. The International Journal of Psychoanalysis en español, 2(4), 1218–1246. https://doi.org/10.1080/2057410X.2016.1351838
Corral, V. (2001). El significado de variables latentes en psicología [The meaning of latent variables in psychology]. Revista Acta Cpmportamentalia, 9(1), 85–98.
Cortina, M. (2018). ¿Quo vadis? El futuro del psicoanálisis [Quo vadis? The Future of Psychoanalysis]. Aperturas Psicoanalíticas, 58.
De Celis M. & Ruiz, J. (2019). La eficacia de la psicoterapia psicoanalítica: rumores, certezas y controversias una década después de Shedler [The Efficacy of Psychoanalytic Psychotherapy: Rumors, Certainties and Controversies a Decade after Shedler]. Revista Aperturas Psicoanalíticas, 63, 1–29.
Díaz, I. (2002). Técnica de la entrevista psicodinámica [Psychodynamic Interview Technique] (3ª ed.). Pax.
Díaz, L. (2018). El psicoanálisis en los últimos 20 años. La teoría. [Psychoanalysis in the Last 20 years. The Theory]. Revista Aperturas Psicoanalíticas, 58, 1–4.
Ellman, P. & Goodman, N. (2017). Finding Unconscious Fantasy in Narrative, Trauma, and Body Pain. A Clinical Guide (1st ed.). Routledge.
Fernández, C. & Rodríguez L. (2013). Tratamiento psicoanalítico de los trastornos de personalidad [Psychoanalytic Treatment of Personality Disorders]. Acción Psicológica, 10(1), 57–64. https://doi.org/10.5944/ap.10.1.7033
Fernández, S. (2017). Si las piedras hablaran. Metodología cualitativa de investigación en ciencias sociales. [If the stones spoke [Qualitative Research Methodology in Social Sciences]. Revista Hispanoamericana de Historia de las Ideas. La Razón Histórica, 37, 4–30.
Freud, A. (2004). El yo y los mecanismos de defensa [The Self and Defense Mechanisms] (5ª ed.). Paidós.
Georgievska E. (2019). La eficacia del psicoanálisis y la terapia psicodinámica [The Efficacy of Psychoanalysis and Psychodynamic Therapy]. Revista Centro Psicoanalítico de Madrid, 36, 4–11.
Gómez, M. & Pérez, E. (2017). Particularidades de los motivos de consulta psicológica de los estudiantes que asisten a la dirección de bienestar universitario Universidad de Antioquia [Particularities of the Reasons for Consultation Psychological of Students Attending Welfare Management Antoquia University]. Revista Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Departamento de Psicología, 9(1), 75–92.
Green, A. (2018). On Private Madness (1st ed.). Routledge.
Janin, B. (2018). Infancias y adolescencias patologizadas [Pathologized Childhood and Adolescenc] (1ª ed.). Noveduc.
Jung, S. I., Serralta, F. B., Nunes, L., & Eizirik, C. L. (2013). Beginning and end of Treatment of Patients who Dropped out of Psychoanalytic Psychotherapy. Trends in Psychiatry and Psychotherapy, 35(3), 181–190. https://doi.org/10.1590/S2237-60892013000300005
Kleinbub. J. R., Mannarini, S., & Palmieri, A. (2020). Interpersonal Biofeedback in Psychodynamic Psychotherapy. Frontiers in Psychology, 11, Article 1655. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01655
Kvale, S. (2003). The Psychoanalytic Interview as Inspiration for Qualitative Research. In P. M. Camic, J. E. Rhodes, & L. Yardley (Eds.), Qualitative Research in Psychology: Expanding Perspectives in Methodology and Design (pp. 275-297). American Psychological Association,
Laplanche, J. (2013). Diccionario de psicoanálisis [Dictionary of Psychoanalysis] (1ª ed.). Paidós.
Liegner, E. (1977). The first Interview in Modern Psichoanalysis. Modern Psichoanalysis, 2, 55–56.
Mahon, E. (2017). Affect, Symptom, Fantasy, Dreams. Clinical and Heoretical Considerations. Journal The psychoanalytic Quartery, 86(2), 409–427. https://doi.org/10.1002/psaq.12145
Mannoni, M. (1992). La primera entrevista con el psicoanalista [The First Interview with the Psychoanalys] (5ª ed.). Gedisa.
Martinez, P. (2006). Del motivo de consulta a la demanda en psicología [From the Reason for Consultation to the Demand in Psychology]. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 26(1), 53–69.
Montes, J. (2017). La Ética en el campo profesional de la Psicología: una encuesta [Ethics in the Professional Field of Psychology: A Survey]. Revista Enseñanza e Investigación en Psicología, 22(1), 135–144.
Morrison, J. (2014). The First Interview (4th ed.). Guilford.
Muñoz, A. & Novoa, M. (2012). Motivos de consulta e hipótesis clínicas explicativas. [Reasons for Consultation and Explanatory Clinical Hypotheses]. Terapia Psicológica, 30(1), 25–36. https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000100003
Riviere, P. (2012). La fantasía [The fantasy]. http://psicopsi.com/PICHON-R-Dinamica-drupal-fantasias-inconscientes
Roitman, C. (1993). Los caminos detenidos. Del desarrollo psíquico a la defusión pulsional [The stopped roads. From psychic Development to Drive Defusion] (1ª ed.). Nueva Visión.
Saad, S. (2015). Elementos para pensar la estructura; demanda y lazo social contemporáneo [Elements to Think about the Structure; Demand and Contemporary Social Bond]. Revista Desde el Jardín de Freud, 15, 65–79. https://doi.org/10.15446/dfj.n15.50488
Segal, H. (2001). La fantasía [The fantasy](1ª ed.). Longseller.
Shedler, J. (2010). That was than, this is now: An Introduction to Contemporary Psichodynamic Therapy. https://www.semanticscholar.org/paper/An-Introduction-to-Contemporary-Psychodynamic-Shedler/
Sociedad Mexicana de Psicología. (2009). Código ético del psicólogo [Code of Ethics of the Psychologist] (4ª ed.). Trillas.
Souza, M. D. (1997). El desafío del conocimiento. Investigación cualitativa en salud [The challenge of Knowledge Qualitative Research in Health] (1ª ed.). CIS.
Stortoni, M. (2009). Lo manifiesto y lo latente. De la teoría a la práctica de creación de proyectos profesionales en seminarios de integración II [The Manifest and the Latent. From the Theory to the Practice for the Creation of Professional Projects in Integration Seminars II]. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación. 12, 103–109. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?i
Taylor, S. & Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados [Introduction to Qualitative Research Methods. The Search for Meanings] (3ª ed.). Paidós.
Untoiglich, G. (2015). Autismos y otras problemáticas graves en la infancia. La clínica como oportunidad [Autism and other Serious Problems in Childhood. The Clinic as an Opportunity] (1ª ed.). Noveduc.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
La revista Acción Psicológica se publica bajo licencia Creative Commons Reconocimiento – NoComercial (CC BY-NC). Las opiniones y contenidos de los artículos publicados en Acción Psicológica son de responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen la opinión y política científica de la revista. También serán responsables de proporcionar copias de los datos en bruto, puntuaciones, y, en general, material experimental relevante a los lectores interesados.
Copyright Note
Acción Psicológica is published under Creative Commons Attribution-Non Commercial (CC BY-NC). The opinions and contents of the articles published in Acción Psicológica are responsibility of the authors and do not compromise the scientific and political opinion of the journal. Authors are also responsible for providing copies of the raw data, ratings, and, in general, relevant experimental material to interested readers.