Domestic Economy in the school. Women's education: programs and textbooks (Argentina, 1870- 1920)

Authors

  • Laura Graciela Rodriguez CONICET/ IdIHCS/ UNLP

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.28974

Keywords:

Normal Schools, women, domestic economy, education of emotions

Abstract

In Argentina, starting in the year 1870 the first national Normal Schools (Teacher Training Schools) were created at the initiative of Domingo F. Sarmiento. As in other countries, the expansion of Normal Schools responded to the need to train teachers in order to give instruction to the majority of the population, to provide moral guidance to popular sectors, to transmit basic principles of hygiene, and to help make them part of the same national community. In these nascent modern states, functionaries also had to take care of providing a differentiated education to girls, so that they would learn to be good wives, mothers and housewives, through the transmission of content prepared especially for them. Imitating countries such as the United States, France or Belgium, the subject Domestic Economy was included in Normal Schools and primary schools. In this article we will discuss: a) how the subject was incorporated into the curriculum developed for the primary schools of the province of Buenos Aires as well as the capital city, what the course loads consisted of, and how they evolved; b) what content and purposes the programs pursued; c) what topics were dealt with in the texts selected by the official authorities; d) and how the subject was taught in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Paula. El hogar como problema y solución. Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación, 2018.

Alloatti, Norma. «Desde la retórica doméstica a la inclusión de las hermanas de las letras en manuales escolares de fin de siglo XIX y comienzos del XX», ponencia presentada en XIII Jornadas Nacionales y VIII Congreso Iberoamericano de estudios de género: horizontes revolucionarios, voces y cuerpos en conflicto, http://eventosacademicos.filo.uba.ar/index.php/JNHM/XIII-VIII-2017/paper/view/3585/2173.

Armus, Diego. La ciudad impura. Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Atkinson, Florencia y Purón, Juan G. Economía e higiene doméstica arreglada para uso de la familia en general y para texto en escuelas y colegios de señoritas por la profesora. New York: Appleton, Sexta edición [1888], 1912.

Caldo, Paula. «Una disciplina con urbanidad: la Economía Doméstica. Aproximaciones a la problemática desde El Monitor de la Educación Común». En Ahorran, acunan y martillan. Marcas de urbanidad en los escenarios educativos argentinos (primera mitad del siglo XX), compilado por Carolina Kaufmann, 175-206. Paraná: UNER, 2012.

Cammarota, Adrián. «Los consejos de Amalia a su hija Laura. Propaganda moral y construcciones genéricas en un texto escolar a comienzos del siglo XX en Argentina». De prácticas y discursos, n.º 1 (2012): 1-20.

Castaño, Aurora S. del. El Vademécum del hogar. Tratado práctico de Economía Doméstica y Labores. Buenos Aires: Juan Barra, 1903.

Grierson, Cecilia, Educación Técnica de la mujer. Buenos Aires: Tipografía de la Penitenciaría Nacional, 1902.

Liernur, Jorge F. «El nido de la tempestad. La formación de la casa moderna en la Argentina a través de manuales y artículos sobre economía doméstica (1870-1910)». Entrepasados, n.º 13 (1997): 7-36.

Lobato, Mirta. Historia de las trabajadoras en la Argentina (1869-1960). Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Nari, Marcela. «La educación de la mujer (O acerca de cómo cocinar y cambiar pañales a su bebé de manera científica)». Revista Mora, n.º 1 (1995): 31-45.

Palma, Amelia. Consejos a mi hija. Lecturas de propaganda moral. Buenos Aires: Jacobo Peuser, 1903.

Rocchi, Fernando. «Concentración de capital, concentración de mujeres. Industria y trabajo femenino en Buenos Aires, 1890-1930». En Historia de las mujeres en la Argentina. Siglo XX, dirigido por Fernanda Gil Lozano, Valeria Pita y María G. Ini, 223-244. Buenos Aires: Taurus, 2000.

Rodríguez, Laura Graciela. «Maestros y maestras y la cuestión de género: planes de estudio, salarios y feminización (Argentina, 1870-1914)». Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, n.º 1 (2021): 1-17.

Salzá, Emilia. Economía Doméstica al alcance de las niñas. Buenos Aires: Cabaut [1901] 1925.

San Juan, Pilar Pascual de. Guía de la mujer en el siglo actual o Lecciones de Economía Doméstica para las madres de familia. Barcelona: Blas Camí (13 edición) [1865], 1909.

Torrejón, Cipriano y Torrejón, Lucía Aïn de. Lecciones de Economía Doméstica. Buenos Aires: Casa editorial, 1887.

Torres, José María. Varios asuntos de Política Doméstica y Educación, Buenos Aires: Estrada, 1890.

Published

2021-05-26

How to Cite

Rodriguez, L. G. (2021). Domestic Economy in the school. Women’s education: programs and textbooks (Argentina, 1870- 1920). Historia y Memoria de la Educación, (14), 615–641. https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.28974