Image of Childhood an Idea of Education in the Spanish Civil War (1936-1939)

Authors

  • Juan Luis Rubio Mayoral Universidad de Sevilla
  • Guadalupe Trigueros Gordillo

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19686

Keywords:

Childhood, education, image, ideology, Spanish Civil War

Agencies:

Universidad de Sevilla

Abstract

This research aims to value the integration of photography as a primary documentary source. It is applied to the study of the relationship established between the image of childhood and the idea of education during the period of 1936-1939 to determine its limitations and develop processes of scientific interpretation that allow an optimal integration of the information generated for writing history. The method of the study applies an integrative model in which scientific basis and principles of interdisciplinary analysis are used to elaborate a procedure of synthesis. In order to interpret the content of photographic images we rely on the formulation of research problems whose resolution enriches the knowledge of the past while shaping a more complete idea of the reality that was. The image of education projected by both factions in the conflict gave rise to an idea that needs to be contrasted with the reality of the facts and existing documentary evidence. Among these are the photographic reports and images that portrayed childhood during the Spanish Civil War. Its grouping, selection and study is completed by a study of the way these images were used in the Spanish Pavilion (Paris, 1937). Here we can examine the way in which each of the sides immersed in the conflict formulated a graphic image and discourse in accordance with the interest and principles supporting their own ideas regarding revolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Luis Rubio Mayoral, Universidad de Sevilla

Profesor Titular de Universidad

Universidad de Sevilla

Departamento de Teoría e Historia de la Educación

Facultad de Ciencias de la Educación

Despacho 5.128

C/ Pirotecnia s/n 

SEVILLA 41013

Tfn. 601088438

 

 

 

References

Alix Trueba, Josefina. Pabellón español: Exposición Internacional de París 1937. Madrid: Ministerio de Cultura, 1987.

Alted Vigil, Alicia. «Los niños de la Guerra Civil». Anales de Historia Contemporánea 19 (2003): 43-58.

Ariès, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Madrid :Taurus, 1965.

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 1990

Braster, Sjaak y María del Mar del Pozo Andrés. «Education and the children’s colonies in the Spanish Civil War (1936–1939): the images of the community ideal». Paedagogica Historica 51, no.4 (2015): 55-77.

Burke, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2001.

Catteeuw, Karl, Kristof Dams, Marc Depaepe, y Franky Simon. «Filming the Black Box: Primary Schools on Film in Belgium, 1880-1960: a First Assessment of Unused Sources». En Visual History. Images of Education, editado por Ulrike Mietzner, Kevin Myers y Nick Peim, 302-332. Bern: Peter Lang, 2005.

Crego Navarro, Rosalía. «Las Colonias Escolares durante la Guerra Civil». Espacio, Tiempo y Forma, Serie V. Historia Contemporánea 2 (1989): 299-328.

Delgado Gómez-Escalonilla, Lorenzo. Imperio de papel: acción cultural y política exterior durante el primer franquismo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1992.

Desantes, Blanca (coord.). Catálogo de fotografías de la Guerra Civil Española de Albert-Louis Deschamps. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, D. L., 1999. [Recurso electrónico, 1 Disco, CD-Rom]

Desantes, Blanca (coord.). Fotografías de Kati Horna en el Archivo General de la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, D. L., 2002. [Recurso electrónico, 1 Disco CD-Rom]

Díaz Barrado, Mario P. «La imagen en el tiempo: el uso de fuentes visuales en historia». Historia Actual Online 29 (2012): 150

Doueihi, Milad. Pour un humanisme numérique. Paris: Editions du Séuil, 2011.

Fernández Soria, Juan Manuel. «La asistencia a la infancia en la guerra civil. Las colonias escolares». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 6 (1987): 83-128.

Fontcuberta, Joan. La cámara de Pandora: la fotografí@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.

Fontcuberta, Joan. La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutemberg, 2017.

Fotografías de Robert Capa sobre la Guerra Civil Española. Madrid, Colección del Ministerio de Asuntos Exteriores: Ediciones El Viso, D. L., 1990.

Freund, Gisele. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 1993.

González Geraldo, José Luis y Silvia Moratalla Isasi. Colonias Escolares. Visiones y relatos. Ciudad Real: Amuni – A.C. Museo del Niño, 2014.

Gubern, Roman. Mensajes icónicos en la cultura de masas. Barcelona: Editorial Lumen, 1974.

Heras, Beatriz de las. Imagen y Guerra Civil española: carteles, fotografía y cine. Madrid: Síntesis, 2017.

Heras, Beatriz de las. «Testimoniando con imágenes. La fotografía en el estudio de la historia». Revista científica de cine y fotografía 10 (2015): 27-54.

Heras, Beatriz de las. El testimonio de las imágenes. Fotografía e historia. Madrid: Creaciones Vincent Gabrielle, 2012

Hormigo, Elena e Inmaculada Molina. Sevilla en Blanco y Negro. Madrid: Espasa Calpe, 2000.

Horna, Kati. Fotografías de la guerra civil española (1937-1938). Salamanca: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, 1992.

Ibáñez, Juan Carlos. «Imágenes para un ideal. José Val del Omar y el proyecto fotográfico de las Misiones Pedagógicas republicanas (1931-1933)». En Terceras Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología (3, 2004, Getafe: Madrid), editado por Pilar Amador Carretero, Jesús Robledano Arillo y María Rosario Ruiz Franco, 311-318. Madrid: Universidad Carlos III – Editorial Archiviana, 2005.

Kayser, Jacques. «L’ Historien et la presse». Revue Historique X, no. XII (1957): 284-309.

Kössler, Till. «Children in the Spanish Civil War». En «If you tolerate this…». The Spanish Civil War in the Age of Total War, editado por Martin Baumeister y Stefanie Schüler-Springorum, 101- 132. Frankfurt-Chicago: Campus-University of Chicago Press, 2008.

Labbé, Edmond. Exposition internationale des arts et techniques dans la vie moderne (1937): rapport général, Tome I, Guide officiel. Paris, 1938.

Marzal Felici, Javier. Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Madrid: Cátedra, 2007.

Maynard, Patrick. «Photography». En A Companion to Aesthetics: The Blackwell Companion to Philosophy, editado por Stephen Davies, Kathleen Marie Higgins, Robert Hopkins, Robert Stecker and David E. Cooper, 98-101. Oxford: Blackwell, 2009

Maynard, Patrick. The Engine of Visualization: Thinking through Photography. Nueva York: Cornell University Press, 2000.

Olivier, Marc. «George Eastman’s Modern Stone-Age Family: Snapshot Photography and the Brownie». Technology and Culture 48 (2007): 1-19.

Paz Agras, Luz. «Arquitectura como política. El Pabellón de España de París 1937 en el contexto de las exposiciones de propaganda». En Las exposiciones de arquitectura y la arquitectura de las exposiciones: La arquitectura española y las exposiciones internacionales (1929-1975) actas preliminares, editado por José Manuel Pozo Municio, Héctor García-Diego Villarías y Beatriz Caballero, 535-542. Pamplona: Universidad de Navarra, 2014.

Peral Vega, Emilio. «El Pabellón de España en la Exposición Internacional de París (1937): estandarte de una propaganda errática». En Métodos de propaganda activa en la Guerra Civil española. Literatura, arte, música, prensa y educación, editado por Emilio Peral Vega y Francisco Sáez Raposo, 15-47. Madrid: Iberoamericana, 2015.

Pizarroso Quintero, Alejandro. Historia de la propaganda: notas para un estudio de la propaganda política y de ‘guerra’. Madrid: Eudema Universidad, 1990.

Plecy, Albert. Grammaire élémentaire de l’image. Comme lire les images, comment les faire parler. Paris: Ed. Marabout Universite, 1962.

Pozo Andrés, María del Mar del. «Imágenes e historia de la educación: construcción, reconstrucción y representación de las practicas escolares en el aula». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria 25 (2006): 291-315.

Riego Amézaga, Bernardo. «La historiografía española y los debates sobre la fotografía como fuente histórica». Ayer 24 (1996): 91-112.

Riego Amézaga, Bernardo. Memorias de la mirada: las imágenes como fenómeno cultural en la España contemporánea. Santander: Fundación Marcelino Botín, 2001.

Sáez Raposo, Francisco y Emilio Peral Vega (eds.). Métodos de propaganda activa en la Guerra Civil española: literatura, arte, música, prensa y educación. Madrid: Iberoamericana, 2015.

Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara, 2006.

Sougez, Marie-Loup, María de los Santos García Felguera, Helena Pérez Gallardo y Carmelo Vega. Historia general de la fotografía. Madrid: Ediciones Cátedra, 2009.

Stieglitz, Alfred. Camera Work: The complete illustrations 1903-1917. Berlin: Taschen, 1997.

Vilches, Lorenzo. La lectura de la imagen. Prensa, cine y televisión. Barcelona: Paidós, 2002.

Young, Cynthia (ed.). La Maleta Mexicana: las fotografías redescubiertas de la Guerra Civil Española de Robert Capa, Chim y Gerda Taro (2 Vols.). Madrid: La Fábrica, Fundación Pablo Iglesias, 2011.

Published

2018-06-27

How to Cite

Rubio Mayoral, J. L., & Trigueros Gordillo, G. (2018). Image of Childhood an Idea of Education in the Spanish Civil War (1936-1939). Historia y Memoria de la Educación, (8), 271–306. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19686