The teaching of religions in Spanish schools: Vicissitudes of the model of segregated classroom.
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.4.2016.15484Keywords:
Spain, Religious education, Religion, Non-segregated educationAbstract
The Spanish educational model, which has teded historically to be singular with regard to religion, was redefined under the Constitution of 1978, incorporating values of pluralism, even in the realm of religion. The study of religions in the school is of outstanding educational interest in our globalized and multi-religious world. But in the Spanish case the development of Religious Education has been a controversial, provocative process marked by problems with the design and implementation of the subject, one key isuue being its development within a framework of segregated education. The contexts of the implementation of religious education (both in its confessional and non-confessional ways) in Spain are tackled in this article. The proposal that reflected religious diversity in a pedagogically correct mode, in non-segregated classrooms and from an integrative and non-confessional perspective, took form in the subject named «History and Culture of the Religions», which was taught between 2007 and 2014 in Spanish Schools.Downloads
References
Abad Heras, Alfredo. «Enseñar Religión en la Escuela protestante: un nuevo "colportorado" ecuménico». Bordón 58 (4-5), (2006): 629-636.
Alberts, Wanda. Integrative Religious Education in Europe. A Study of Religions Approach. Berlin: Walter de Gruyter, 2007.
Andújar Chevrollier, Ndeye. «La Enseñanza Religiosa Islámica en la Escuela». Bordón 58 (4-5), (2006): 641-646.
Cano Ruíz, Isabel. «Las materias alternativas al estudio de la religión». In La enseñanza de la religión en la escuela pública. Actas del VI Simposio Internacional de Derecho Concordatario. Alcalá de Henares, 16-18 de octubre de 2013, edited by Isabel Cano Ruiz, 297-328. Granada: Comares, 2015.
Castillejo, Emilio. La enseñanza de la Religión católica en España desde la Transición. Madrid: Catarata, 2012.
Castillo, José María. «La Enseñanza Religiosa confesional fuera de la escuela». Bordón 58 (4-5), (2006): 687-700.
Contreras, José María. «La enseñanza religiosa en derecho internacional y comparado», Bandue 1 (2007): 47-82
Contreras, José María. La enseñanza de la religión en el sistema educativo. Madrid: Centro de Estudios Constitucionales, 1992.
Dietz, Gunther. «La educación religiosa en España: ¿Contribución al diálogo intercultural o factor de conflicto entre religiones?». Estudios sobre las Culturas Contemporáneas XIV (28), (2008): 11-46.
Díez de Velasco, Francisco. «Historia de las religiones como alternativa a Religión en ESO y Bachillerato: una apuesta de futuro (a propósito del RD 2438/1994 por el que se regula la enseñanza de Religión)». Boletín de la Sociedad Española de Ciencias de las Religiones 4 (1995): 10-29.
Díez de Velasco, Francisco. «Enseñar religiones desde una óptica no confesional: reflexiones sobre (y más allá de) una alternativa a “Religión” en la escuela». ’Ilu. Revista de Ciencias de las religiones 4 (1999): 83-101.
Díez de Velasco, Francisco. «La enseñanza de las religiones (en plural) en la escuela en España. Historia, problemas y perspectivas». Studi e Materiali di Storia delle Religioni 75 (2), (2009): 497-534
Díez de Velasco, Francisco. Religiones en España. Madrid: Akal, 2012.
Díez de Velasco, Francisco. ed., Las iglesias ortodoxas en España. Madrid: Akal, 2013.
Díez de Velasco, Francisco. El budismo en España. Madrid: Akal, 2013.
Engebretson, K. et al., eds. International Handbook of Inter-religious Education. Dordrecht: Springer, 2010.
Fierro, Alfredo, ed. Secundaria. Sociedad, Cultura y Religión. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1995.
Garzón, Jacobo I. «La educación religiosa desde el punto de vista de las comunidades judías». Bordón 58 (4-5), (2006): 637-639
Gervilla, Enrique. La Escuela del Nacional-Catolicismo. Ideología y Educación Religiosa. Granada: Impredisur, 1990.
Griera, María del Mar. «Les débats concernant l’enseignement des religions à l’école en Espagne». In École et enseignement des faits religieux en Europe: objectifs et programmes, directed by Jean-Paul Willaime, 150-176. Paris: Riveneuve Editions, 2014.
Jackson, Robert. Religious Education: An Interpretative Approach. London: Hodder&Stoughton, 1997.
Jackson, Robert. Rethinking Religious Education and Plurality: Issues in Diversity and Pedagogy. London: Routledge-Falmer, 2004.
Jackson, Robert. Señales – Políticas públicas y prácticas para la enseñanza de las religiones y las cosmovisiones no-religiosas en la educación intercultural. Estrasburgo: Consejo de Europa, 2015.
Jensen, Tim, and Kjeldsen, Karna. «European projects and recommendations involving Religious Education (RE)», en IERS Project (2014) (http://iers.unive.it/files/2014/03/Baseline_Study-European-projects-and-recommendations-involving-RE.pdf).
Jensen, Tim, and Kjeldsen, Karna. «Religious Education in Spain». IERS (Intercultural Education through Religious Studies) Project, 2014 (http://iers.unive.it/files/2014/03/Baseline_Study-RE-in-Spain.pdf)
Jensen, Tim. «La Educación Religiosa en las escuelas públicas como necesidad en un Estado secular: una perspectiva danesa». Bandue 1 (2007): 135-153.
López Campillo, Antonio, and Ferreras, Juan Ignacio. Curso acelerado de ateísmo. Madrid: Ediciones VOSA, 1996.
López, Faustino. Los mormones en España. CSIPP, 2015.
Lorenzo, Paloma, and Peña, María Teresa. «La enseñanza religiosa islámica». In Los musulmanes en España: Libertad religiosa e identidad cultural, edited by Agustín Motilla, 249-279. Madrid: Trotta, 2004.
Moreras, Jordi. «La situation de l’enseignement musulman en Espagne». In Des Maîtres et des Dieux: écoles et religions en Europe, edited by Jean-Paul Willaime and Séverine Mathieu, 165-179. Paris: Belin, 2005.
OSCE, Principios Orientadores de Toledo sobre la enseñanza acerca de las religiones y creencias en las escuelas públicas (2007) (http://www.osce.org/publications/odihr/2007/11/28314_993_es.pdf)
REDCo (Religion in Education. A Contribution to Dialogue or a Factor of Conflict in Transforming Societies of European Countries?),
Rodríguez González, Roberto Carlos. «Historia y Cultura de las Religiones: una experiencia docente». Bandue 7 (2013): 169-180
Tarrés, Sol, and Rosón, Francisco J. «La enseñanza de las religiones minoritarias en la escuela. Análisis del caso de Andalucía». ’Ilu, Revista de Ciencias de las Religiones 14 (2009): 179-197.
UNESCO, Education and Cultural Diversity (2002) (http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125205e.pdf)
Viñao Frago, Antonio. Religión en las aulas. Una materia controvertida. Madrid: Morata, 2014.
Willaime, Jean-Paul. «Different Models for Religion and Education in Europe». In Religion and Education in Europe: Developments, Contents and Debates, edited by Robert Jackson et al., 57-66. Münster: Waxmann, 2007.