Saura and Multitudes: from Goya to Munch
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.3.2015.12699Keywords:
modern art, crowds, facesAbstract
From 1797 to 1997, in the evolution of a fragmentary, schematic way of representing the crowds in Spanish art from Goya to Antonio Saura —whether in painting or graphic work—, an unexpected Nordic visitor appears: Edvard Munch. In this paper I want to show that the Norwegian artist is essential for Antonio Saura to complete his way to expression through undefined crowds, treated as a whole (Multitudes series). The concept of crowds was already developed by Baudelaire, Nietzsche, Ortega (in his work The revolt of the masses,1930) or Benjamin. Thus, Edvard Munch becomes a necessary step between the work of Goya and Saura, a step on a path that borrows concepts, ideas and images from other artists such as Ensor, Monet, Pollock, Bacon or Jorn: the moving crowd, a silently screaming mass made by undefined faces.Downloads
References
Baude laire, Charles: El spleen de París. Sevilla, ed. Espuela de Plata, 2009.
—: Salones y otros escritos sobre arte. Madrid, A. Machado libros, 2005.
Benjamin, Walter: Charles Baudelaire: a lyric poet in the era of high capitalism. Londres, Verso Editions, 1983.
Bischo ff, Ulrich: Munch. Colonia, Taschen, 2011.
Bozal, Valeriano: Estudios de arte contemporáneo, II. Temas de arte español del siglo XX. Madrid, A. Machado libros, 2006.
—: Goya y el gusto moderno. Madrid, Alianza, 2002.
—: Pinturas Negras de Goya. Madrid, A. Machado libros, 2009.
Cuvardic García, Dorde: El flâneur en las prácticas culturales, el costumbrismo y el modernismo. París, Publibook, 2012.
Delacampagne, Christian: Historia de la filosofía en el siglo XX. Barcelona, RB A Libros, 2011.
Hugo, Víctor: Notre-Dame de París. Barcelona, Random House Mondadori, 2010.
Jaco bsen, Lasse: «History, events and stories» en Lampe, Angela & Chéroux, Clément (eds.): Edvard Munch. The modern eye. Londres, Tate Publishing, 2012.
Nieto, Víctor: «El color de la negación del color», en El color de las Vanguardias. Pintura española contemporánea 1950–1990 en la coleción Argentaria. Madrid, 1993.
Nieto Yusta, Constanza: «La deshumanización del arte de Ortega y Gasset y el papel del ‘hombre-masa’», en Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, H.ª del Arte, 25, 2012.
Nietzsche, Friedrich: Así habló Zaratustra. Madrid, Alianza, 1997.
Ortega y Gasset, José: La rebelión de las masas. Barcelona, Espasa, 2009.
Pérez Ledes ma, Manuel: «El siglo de las masas» en Cruz Romeo, M.ª Cruz & Saz, Ismael (eds.): El siglo XX. Historiografía e historia. Aldaia (Valencia), Universidad de Valencia, 2002.
Poe , Edgar Allan: Cuentos completos. Barcelona, Edhasa, 2009.
Prideaux , Sue: Edvard Munch: behind the scream. New Haven y Londres, Yale University Press, 2005.
Reenberg, Holger: «Echoes of The Scream» en Gether, Christian & Reenberg, Holger: Echoes of The Scream. Ishøj, Arken Museum for Moderne Kunst, 2001.
Ríos, Julián: Las Tentaciones de Antonio Saura. Madrid, Mondadori, 1991.
—: Retrato de Antonio Saura. Barcelona, Círculo de Lectores, 1991.
Saura, Antonio: «El Prado imaginario» en Saura, Antonio: Crónicas. Artículos. Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2000.
—: «Las delicias del jardín» en Saura, Antonio: Crónicas. Artículos. Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2000.
—: Note Book (memoria del tiempo). Murcia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, 1992.
Suances Marcos, A. Manuel: «El irracionalismo: la razón bajo sospecha», en González García, Moisés: Filosofía y cultura. Madrid, Siglo XXI, 2002.
Todorov , Tzvetan: Goya. A la sombra de las luces. Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2011.
Weber-Caflisch, Olivier: Multitudes (cat.). Zaragoza, Museo Pablo Serrano, 2003.