Extreme forms of evaluation in learning encounters
DOI:
https://doi.org/10.5944/epos.28.2012.12277Palabras clave:
hyperbole, evaluation, teaching exchange, discourse analysis and corpus linguistics, hipérbole, evaluación, intercambio educativo, análisis del discurso y lingüística de corpus,Resumen
This paper examines the use of hyperbole as a recurrent form of feedback in classroom interaction. It aims to show that hyperbole is a language universal that cannot only be found in learning encounters but also plays an important part in their IRF exchange system. The data examined are naturally-occurring spoken learning encounters extracted from the BNC and analysed within the constraints of placement, sequencing and turntaking of discourse analysis. The results seem to suggest that hyperbole embodies one of the most distinctive features of teaching exchanges: it mainly occurs in the follow-up move and is mainly used to evaluate students’ responses positively. This evaluative teachers’ feedback move is a feature that clearly distinguishes classroom interaction from natural conversation.
El presente artículo analiza el uso de la hipérbole como forma habitual de feedback en el aula. El objetivo es demostrar que la hipérbole, característica universal del lenguaje, no sólo se da en el contexto educativo sino que además juega un papel importante en el denominado intercambio IRF. El corpus analizado consta de interacciones reales en el aula extraídas del BNC y analizadas desde la perspectiva del análisis del discurso. Los resultados apuntan a que la hipérbole representa una de las características definitorias del intercambio educativo: con frecuencia se localiza dentro del llamado follow-up move y su función principal es evaluar positivamente las respuestas de los alumnos. Precisamente ésta es una de las características que distingue la interacción en el aula del habla cotidiana.