Heidegger’s Struggle with History
DOI:
https://doi.org/10.5944/rif.4-II.2013.29775Palabras clave:
Husserl, Lukács, Adorno, Horkheimer, Historicism, transcendental solitude, Historicismo, soledad transcendentalResumen
In this paper I analyze early Heidegger’s concept of history. First, I argue that early Heidegger makes use of three distinct concepts or spheres of history, namely (1) history as intergenerational process, (2) history as personal or autobiographical development, and (3) history as the real center and origin of all intentional acts in the intentional self. Second, I argue that an essential motif in Heidegger’s discussion is the re-appropriation of what he considers the externalized and expropriated historical reality in all three spheres. I suggest that this constitutes an objective parallelism to similar moves in Marx and neo-Marxist thought, especially Lukács and the Frankfurt School. I show that Heidegger is on his way towards an ethics of time. First, in opposition to theoretical historicism and historical aestheti-cism or determinism of his time, early Heidegger advocates the active historical participation in history, the engagement in one’s historical situation or praxis. Second, in opposition to the publically regimented and reified time frames, calendars and interpretations, Heidegger argues for the self-reflexive, historical shaping of one’s very own and unique life-time. Third, because Heidegger finds the origin of all history in the historical enactments of intentions in the intentional self, he ultimately argues for the self-reflexive acknowledgment of this ultimate historicity at the very heart of human intentionality, calling for the always renewed accentuation of this inevitable and ultimate historicity as a necessary condition for authentic temporality.
En este artículo analizo el concepto de historia de Heidegger. Primero, argumento que el Heidegger temprano hace uso de tres conceptos distintos, o esferas, de historia, a saber, (1) la historia como proceso de interrogación, (2) la historia como desarrollo personal o autobiográfico y (3) la historia como el centro real y origen de todos los actos intencionales en el yo intencional. Segundo, argumento que un motivo esencial en la discusión de Heidegger es la re-apropiación de lo que considera la externalización y expropiación de la realidad histórica en las tres esferas. Sugiero que esto constituye un objetivo paralelo al de movimientos similares en Marx y el pensamiento neo-Marxista, especialmente Lukács y la Escuela de Frankfurt. Muestro que Heidegger está en este mismo camino hacia una ética del tiempo. Primero, en oposición al historicismo teórico y al esteticismo histórico o determinismo de su tiempo, el Heidegger temprano defiende la participación activa en la historia, el compromiso con la propia situación histórica o praxis. Segundo, en oposición a los marcos temporales, calendarios e interpretaciones regimentados y reificados, Heidegger defiende la auto-reflexión y la formación histórica del tiempo vital de uno mismo. Tercero, porque Heidegger encuentra el origen de toda historia en las realizaciones históricas de las intenciones del yo intencional, defiende en última instancia el reconocimiento auto-reflexivo de la historicidad en el núcleo íntimo de la intencionalidad humana, llamando a una siempre renovada acentuación de esta inevitable y última historicidad como una condición necesaria de la temporalidad auténtica.