Beliefs and Integration of Digital Resources: a Study with Professors of Health Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34035

Keywords:

teaching profession, further training, university, case study, technology

Abstract

The role of digital technology today is presumed unquestionable in all spheres of human activity and, especially, in the educational setting. Despite this fact, there is limited integration of these tools in the context of higher education. Thus, this paper aims to analyze: a) the university professors of Health Sciences´ beliefs about the presence of digital resources in their work environment; and b) the role that these resources play in the professional updating process and in the teaching performance of this group. This study has been framed in the tradition of Case Study research (qualitative paradigm). Specifically, five professors from the University of A Coruña have participated and built the case, because of their excellent qualifications in the Docentia Program. The data collection technique used was the semi-structured interview. The data was analyzed with the support of the Atlas.ti program (v.8.1) and through content analysis strategies. The results show that professors conceive digital technologies, in general, as a positive element in their professional environment. The participants consider that they have a medium level of digital competence. Also, they are aware of their lack of training in the use of digital tools, especially regarding the creation and editing of content.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/34035/26876

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iris Estévez, Universidade de Santiago de Compostela, USC (Spain)

Iris Estévez es Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidade de Santiago de Compostela (USC). Doctora por la Universidade da Coruña (España). El la actualidad forma parte del Grupo de Investigación ESCULCA de la USC. Obtuvo una beca  pre y postdoctoral FPI en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidade da Coruña. Sus líneas de trabajo se basan, fundamentalmente, en la investigación de los procesos de desarrollo profesional docente, las ecologías de aprendizaje, la motivación del profesorado y la innovación educativa. Ha realizado dos estancias de investigación internacionales, la última de ellas en la Kennesaw State University (USA).

Alba Souto-Seijo, Universidade de Santiago de Compostela, USC (Spain)

Doctora por la Universidade da Coruña (España) y profesora del Departamento de Pedagogía y Didáctica en la Facultad de Formación del Profesorado de la Universidade de Santiago de Compostela (España). Su investigación está vinculada a la formación y desarrollo profesional del profesorado, la formación y aprendizaje a través de las tecnologías, y la educación superior. Cabe mencionar que cuenta con publicaciones en esta temática recogidas en revistas indexadas.

Iván Jorrín-Abellán, Kennesaw State University (United States)

Iván M. Jorrín Abellán es catedrático de Investigación en Educación en el Bagwell College of Education en Kennesaw State University (USA) y director del Interactive Research Methods Lab. Doctor en Tecnología Educativa por la Universidad de Valladolid (España). En 2009, tras una beca Fulbright de dos años en la Universidad de Illinois en Urbana-Champaign, donde fundó el Centro de Investigación Transdisciplinar en Educación (CETIE) en la Universidad de Valladolid. Su área de investigación se centra en la integración de las tecnologías en la educación, la innovación y la mejora educativa. Además, es el creador de Hopscotch, un modelo teórico y una herramienta web basada en ayudar a los investigadores noveles a generar diseños de investigación cualitativa, cuantitativa o mixta.

References

Adell, J., y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig y M. Fiorucci (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas (pp. 19-30). Marfil-Roma TRE Universita degli estudi.

Area, M. (2018). De la enseñanza presencial a la docencia digital: Autobiografía de una historia de vida docente. RED. Revista de Educación a Distancia, (56), 1-21. https://doi.org/10.6018/red/56/1

Basilotta-Gómez-Pablos, V., Matarranz, M, Casado-Aranda, L., y Otto, A. (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8

Bates, A. W. (2019). Teaching in a Digital Age. Guidelines for designing teaching and learning (2nd ed.). Tony Bates Associates Ltd.

Cabero, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XX1, 17(1), 111-132. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707

Cabero, J., Pérez Díez de los Ríos, J. L., y Llorente, C. (2018). Modelo de ecuaciones estructurales y validación del modelo de formación tpack: estudio empírico. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4). https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8420

Cabero, J., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica, 22(2), 94-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.11.014

Casillas Martín, S., Cabezas González, M., Ibarra Saiz, M., y Rodríguez Gómez, G. (2020). El Profesorado Universitario en la Sociedad del Conocimiento: manejo y actitud hacia las TIC. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(3), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.76746

Cejas-León, R., y Navío, A. (2018). Formación en tic del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 271-293. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8002

Denzin, N. K. (2015). Triangulation. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeost050.pub2

Estévez, I., Souto-Seijo, A., y González-Sanmamed, M. (2021). El estudio de caso en la investigación de las ecologías de aprendizaje del docente universitario. New Trends in Qualitative Research, 5, 104-115. https://doi.org/10.36367/ntqr.5.2021.104-115

Fernández-Márquez, E., Leiva-Olivencia, J. J., y López-Meneses, E. (2017). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213-231. https://doi.org/10.19083/ridu.12.558

Gómez, J. (2016). UNIVERSITIC 2016. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. CRUE Universidades Españolas. http://tic.crue.org/wp-content/uploads/2017/04/UNIVERSITIC-2016-conportadas.pdf

González-Sanmamed, M., Estévez, I., Souto-Seijo, A., y Muñoz-Carril, P. C. (2020). Digital learning ecologies and professional development of university professors. Comunicar, 28(62), 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01

Jelińska, M., y Paradowski, M. B. (2021). Teachers’ engagement in and coping with emergency remote instruction during COVID-19-induced school closures: A multinational contextual perspective. Online Learning Journal, 25(1), 303-328. https://doi.org/10.24059/olj.v25i1.2492

Jorrín-Abellán, I. M., Fontana-Abad, M., y Rubia-Avi, B. (2021). Investigar en educación. Editorial Síntesis.

Koehler, M. J., Mishra, P., y Cain, W. (2017). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13-19. https://doi.org/10.1177/002205741319300303

Marcelo, C., Yot, C., y Mayor, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la universidad. Comunicar, XXIII(45), 117-124. https://doi.org/10.3916/C44-2015-12

Martínez-Baena, A., y Chàfer-Antolí, A. (2019). Qué hacen los buenos profesores de Educación Física en la Universidad. Estudio de Casos. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(1), 533-551. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9170

Mercader, C., y Gairín Sallán, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-273. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635

Mercader, C., y Gairín, J. (2020). University teachers' perception of barriers to the use of digital technologies the importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, (17). https://doi.org/10.18172/con.2767

Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J. (2020). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook (4rd ed.). Sage Publications.

Mishra, P., y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Mishra, P. (2019). Considering Contextual Knowledge: The TPACK Diagram Gets an Upgrade. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(2), 76-78. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1588611

Moro, C., Smith, J., y Stromberga, Z. (2019). Multimodal Learning in Health Sciences and Medicine: Merging Technologies to Enhance Student Learning and Communication. En P. M. Rea (Eds.), Biomedical Visualisation. Advances in Experimental Medicine and Biology (v.1205). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-31904-5_5

Mutanga, P., Nezandonyi, J., y Bhukuvhani, C. (2018). Enhancing Engineering Education through Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK): A Case Study. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 14(3), 38-49. https://bit.ly/3fYRvkn

Paz, L. E., Gisbert, M., y Usart, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

Prendes Espinosa, M. P., Martínez Sánchez, F., y Gutiérrez Porlán, I. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, (56). https://doi.org/10.6018/red/56/7

Ricardo-Barreto, C. T., Molinares, D. J., Llinás, H., Peña Santodomíngo, J. M., Astorga Acevedo, C. M., Acevedo Rodríguez, P. D., Baloco Navarro, C. P., y Villarreal Villa, S. M. (2020). Trends in Using ICT Resources by Professors in HEIs (Higher Education Institutions). Journal of Information Technology Education: Research, 19, 395-425. https://doi.org/10.28945/4601

Rogers, E. M. (2010). Diffusion of innovations (4th ed.). Simon & Schuster.

Sangrà, A. (2020). Enseñar y aprender en línea: superando la distancia social. En A. Sangrà (Coord.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (pp. 27-44). Editorial UOC. https://bit.ly/3nz1ct2

Stake, R. E. (2010). Qualitative Research: Studying How things work. The Guilford Press.

Tejedor, F. J., García-Valcárcel, A., y Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 3(3), 115-124. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002

Published

2023-01-01

How to Cite

Estévez, I., Souto-Seijo, A., & Jorrín-Abellán, I. (2023). Beliefs and Integration of Digital Resources: a Study with Professors of Health Sciences. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 121–139. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34035