The accompaniment of children with Autism from Relational Psychomotricity
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdp.v34i125.37817Keywords:
relational psychomotricity, autism spectrum disorder, bodily totality, symbolic decodingAbstract
Starting from the conceptualisation of Autism Spectrum Disorders, we reflect on what Relational Psychomotricity can contribute, in the light of what neuroscience provides on, the influence that an adequate affective-emotional accompaniment has on development. From this relational experience, through the bodily encounter with the other, the tonic dialogue, the pleasure of movement and play, we psychomotricians try to build a context of interaction with the child, which provides him/her with the tools to discover that the other exists and that he/she exists. Our objective as psychomotor therapists is to generate an internal state of greater well-being in the relationship with the environment, which motivates the child to use tools to favour communication. The child with autism needs to build an image of the body as a unit, as a totality. If he cannot build a total image of himself, if he does not recognise himself, he cannot build an image of the other and identify himself with him.
Downloads
References
Anzieu, D. (2010). El yo piel. Biblioteca nueva.
Artigas-Pallarés, J. y Narbona, J. (2011). Trastornos del neurodesarrollo. Viguera Editores.
Asociación Americana de Psiquiatría (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana.
Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Graó.
Barudy, J. (2011). La fiesta mágica y realista de la resiliencia infantil. Gedisa.
Barudy, J. (2014). La inteligencia maternal. Gedisa.
Bick, E. (1970). La experiencia de la piel en las relaciones de objeto tempranas, Revista de Psicoanálisis, 27(1), 111-117.
Dolto, F. (1986). La imagen inconsciente del cuerpo. Paidós.
Lacan J. (2009). El estadio del espejo como formador de la función del yo [je] tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. En J. Lacan (ed.), Escritos. (vol. 1, pp. 99-105). Siglo Veintiuno. México. (Trabajo original de 1949)
Larbán, J. (2012). Vivir con el autismo, una experiencia relacional. Octaedro.
Lapierre, A. (2022). Supervisión de casos clínicos. Aula Cultural del Seminario de Psicomotricidad [Seminario]. Universidad de La Laguna, Tenerife, España.
Lapierre, A. y Aucouturier, B. (1984). El cuerpo y el inconsciente en educación y terapia. Científico-Técnica.
Lapierre, A., Llorca, M. y Sánchez, J. (2015). Fundamentos de intervención en psicomotricidad relacional: reflexiones desde la práctica. Aljibe.
Llorca, M. (2014). La psicomotricidad como recurso en el tratamiento de las necesidades asociadas a TEA. Revista de Psicomotricidad.
Mantini, D. y Vanduffel, W. (2013). Roles emergentes de la red por defecto del cerebro [Emerging roles of the brain’s default network]. Neuroscientist, 19(1), 76-87. https://doi.org/10.1177/1073858412446202
Riera, R. (2011). La conexión emocional. Octaedro.
Sammartino, M. E. (2006). La representación psíquica de la piel. Revista Tres al cuarto, Actualidad, Psicoanálisis y Cultura. http://www.gradivabarcelona.org/articulo/la-representacion-psiquica-de-la-piel-por-maria-elena-sammartino-octubre-2006
Shen, M. D., Kim, S. H., McKinstry, R. C., Gu, H., Hazlett, H. C., Nordahl, C. W. y Piven, J. (2017). Increased extra-axial cerebrospinal fluid in high-risk infants who later develop autism [Aumento de líquido cefalorraquídeo extra-axial en lactantes de alto riesgo que desarrollan autismo]. Biological Psychiatry, 82(3), 186-193. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2017.02.1095
Vásquez, B. y Del Sol, M. (2020). Morfología neuronal en el trastorno del espectro autista. International Journal of Morphology, 38(5), 1513-1518. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022020000501513