The dancer. Interference in the sense of continuity of their personal identity, symptoms, evolution and treatment.

Authors

  • Marcial Arredondo Rosas Blanquerna Universitat Ramon Llull Facultat de Psicologia Ciències de l'Educació i de l'Esport, Universidad Autónoma de Barcelona. https://orcid.org/0000-0001-9612-7548

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v20i77.823

Keywords:

Vittorio Guidano, postrationalism, self, moviola, therapeutic process

Abstract

From the postrationalistic perspective is considered essential for the therapeutic process to point out the moments in which the person who comes to therapy has been interrupted the continuity of the sense of itself. The aim is to achieve the person back to acquire a sense of continuity. The key to work is the way to be emotionally linked with the others in order to maintain own systemic viability (continuous sense of personal identity). The narrative sequence material consists of the affects and the status of the narration is temporality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCIERO, G. (2004). Estudios y Diálogos sobre la Identidad Personal: Reflexiones sobre la experienciahumana. Colegio Oficial de Psicólogos de las Palmas, Islas Canarias.

BOTELLA, L.; FEIXAS, G. (1998). Teoría de los Constructos Personales: Aplicaciones a la Práctica Psicológica,Barcelona, Alertes.

BRUNER, J. (1997). La Educación, Puerta de la Cultura. Madrid, Visor.

BRUNER, J. (1990). Actos de Significado. Más allá de la Revolución Cognitiva. Madrid, Alianza, 1991.

BRUNER, J. (1988). Realidad Mental y Mundos Posibles. Los Actos de la Imaginación que dan Sentido a laExperiencia. Barcelona, Gedisa.

FEIXAS, G. Y CORNEJO, J.M. (2002). Manual de la técnica de rejilla. Barcelona: Paidós.

GREENBERG, L. & PAIVIO, S. (2000). Trabajarcon las Emociones en Psicoterapia. Paidós, Barcelona.

GREENBERG, L; RICE, L.; ELLIOT, R. (1996). Facilitando el Cambio Emocional. El Proceso Terapéutco Puntopor Punto.Barcelona, Paidos.

GUIDANO, V. (1998) “Los Procesos del Self: Continuidad vs/ Discontinuidad”. Página web INTECO. Santiagode Chile.

GUIDANO, V.F. (1997): Relación entre Vínculo y Significado Personal. En Aronsohn, S.: Vittorio Guidano enChile. Universidad Academia de Humanismo Cristiano&Sociedad Chilena de Terapia Posracionalista,Santiago de Chile.

GUIDANO, V. (1994) El Sí Mismo en Proceso. Barcelona, Paidós.

GUIDANO, V. (1987) Complexity of the Self. New York, Guilford Press.

MATURANA, H. (1991) “Biología del Conocer y el Aprendizaje” y “¿Que es Ver?”; en: El Sentido de lo Humano.Santiago de Chile, Ed. Pedagógicas Chilenas.

MATURANA, H. y VARELA, F. (1984) El Arbol del Conocimiento. Santiago de Chile, Editorial Universitaria,1990.

QUIÑONES, A. (2002) “Casos Emblemáticos”. Revista de Psicoterapia nº 50-51, pags. 202-220.

RIVIERE, A.; Nuñez, M. (1996) La Mirada Mental.Buenos Aires, Aique.

VILLEGAS, M. (1996) “Análisis de la demanda”. Revista de psicoterapia nº 26-27, pags. 25-78.

Published

2009-03-01

How to Cite

Arredondo Rosas, M. (2009). The dancer. Interference in the sense of continuity of their personal identity, symptoms, evolution and treatment. Revista de Psicoterapia, 20(77), 113–132. https://doi.org/10.33898/rdp.v20i77.823

Issue

Section

Monographic Articles