Analog resources in psychotherapy (ii): cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v22i86/87.623

Keywords:

Movies, Theory of Moral Development, Narratives, Analogy, Psychotherapy

Abstract

This article explores the possibility of resorting to certain titles of films to develop an understanding of the basic concepts of the theory of moral development in a didactic way. Refers, also, to the possibility of using the cinematographic resources with other many therapeutic purposes and suggests some general criteria for that application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albadelejo, M. (2009). Nacidas para sufrir. Tornasol Films / Castafiore Films / Alta Films S.A.

Axel, G. (1987). El festín de Babette. Nordisk Films / Panorama Film International / DFI».

Barratier, C. (2004). Los chicos del coro. Galatée Films / Pathé Renn Productions / France 2 Cinéma / Novo Arturo Films.

Benigni, R. (1997). La vida es bella. Miramax International / Mario & Vittorio Cecchi Gori / Melampo Cinematografica

Bergman, I. (1973). Secretos de un matrimonio. Cinematograph AB.

Bergman, I. (1977). El huevo de la serpiente. Dino de Laurentis.

Bollaín, I. (2003) Te doy mis ojos. La Iguana / Alta Producción.

Boyle, D. (1996). Trainspotting. Channel Four Films / Figment Film / The Noel Gay Motion Picture Company. Producer: Andrew MacDonald.

Brooks, J.L. (1997). Mejor imposible. TriStar Pictures / Gracie Films.

Coixet, I. (2003). Mi vida sin mí. El Deseo S.A. / Milestone Productions Inc.

Coixet I. (2005). La vida secreta de las palabras. El Deseo S.A. / Mediapro.

Cukor, G. (1944). Luz que agoniza. Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).

Daldry, S. (2000). Billy Elliot. Working Title Films / BBC Films / The Arts Council of England.

Demme, J. (1991). El silencio de los corderos. Orion Pictures.

Freud, S. (1900). La interpretación de los sueños. Madrid: Biblioteca Nueva (1973).

Eastwood, C. (2009). Invictus. Warner Bros. Pictures / Spyglass Entertainment / Malpaso Productions / Revelations Entertainment.

Fesser, J. (2008). Camino. Películas Pendelton / Mediapro.

Hallström, L. (2000). Chocolat. Miramax International / David Brown.

Haneke, M. (2009). La cinta blanca. Les Films du Losange / Wega Film / X-Filme Creative Pool.

Hazanavicius, M. (2011). The Artist. Wildbunch / La Petite Reine / Studio 37 / La Classe Américaine / JD Prod / France3 Cinéma / Jouror Production / uFilms

Henckel, F. (2006). La vida de los otros. Wiedemann & Berg Filmproduktion / Bayerischer Rundfunk / Arte /

Creado Film

Hicks, S. (2007). Sin reservas. Castle Rock Entertainment / Village Roadshow Pictures

Imamura, S. (1983). La balada de Narayama. Toei Company

Kim Ki-Duk, «Primavera, verano, otoño, invierno… y primavera» Lee Seung-jae y Karl Baumgartner.

Kim Ki-duk (2006). Time. Happinet Pictures / Kim Ki-Duk Film.

Kubrick , S. (1971). La naranja mecánica. Warner Bros Pictures / Stanley Kubrick Production.

Mendes, S. (2008). Revolutionary Road. DreamWorks / Paramount Vantage / BBC Films.

Moretti, N. (2001) La habitación del hijo. Sacher Film Rome / BAC Films / Studio Canal Paris.

Nettelbeck, S. (2000). Deliciosa Martha. Bavaria Film International.

Nichols, M. (1966). ¿Quién teme a Virginia Wolf?. Warner Bros. Pictures.

Oshima, N. (1976). El imperio de los sentido. Oshima Productions / Shibata Organisation (Tokio) / Argos Films (París).

Palau, M. (2003). Luz de gas: historia de un secuestro emocional. Revista de Psicoterapia, 54-55, 103-121.

Penn, A. (1967). Bonnie & Clyde. Warner Bros. Pictures. Productor: Warren Beatty.

Redford, R. (1980). Gente corriente. Paramount Pictures.

Reynolds, K. (2002). El Conde de Montecristo. Spyglass Entertainment / Touchstone Pictures.

Schaffner, F.J. (1973). Papillon (1973) Allied Artists / Solar Productions.

Scorsese, M. (2004). El aviador. Miramax Films / Warner Bros. Pictures.

Toro del, G. (2001). El espinazo del diablo. Agustín Almodóvar y Berta Navarro.

Toro del, G. (2006). Laberinto del Fauno. Estudios Picasso Fábrica de Ficción / Tequila Gang / Tele5 / Sententia Entertainment.

Tykwer, T. (2006). El perfume. Bernd Eichinger.

Vera, G. (1999). La segunda piel. Lolafilms S.A. / Andrés Vicente Gómez.

Villegas, M. (2011). El error de Prometeo. Psico(pato)logía del desarrollo moral. Barcelona: Herder.

Villegas, M. y Mallor, P. (2010a). Consideraciones sobre la terapia de pareja: a propósito de un caso. Revista de Psicoterapia, 81, 37-106.

Villegas, M. y Mallor, P. (2010b). Recursos analógicos en psicoterapia (I): metáforas, mitos y cuentos. Revista de Psicoterapia, 82/83, 5-63.

Published

2011-07-01

How to Cite

Villegas, M., & Mallor, P. (2011). Analog resources in psychotherapy (ii): cinema. Revista de Psicoterapia, 22(86/87), 21–56. https://doi.org/10.33898/rdp.v22i86/87.623