An integrative approach to treatment of childhood and adolescent ADHD

Authors

  • Amalia Gordóvil-Merino Universitat de Barcelona
  • Thorsten Faust Centro Médico Teknon Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v23i90/91.652

Keywords:

attention deficit disorder, ADHD, neurofeedback, biofeedback, psychotherapy, re-education, multimodal treatment, children, adolescents

Abstract

This article describes the treatment of children and teenagers with ADHD including the family members. Biofeedback and Neurofeedback increase the concentration, selfcontrol and self-efficacy permitting an acitve colaboration of the patient. Neurofeedback offers an additional option to the wide range of therapeutic options we have for the patient (psychotherapy, leerning training, medication), for the school and for the family (psychoeducation for the parents and therapeutic strategies). To design the appropiate intervention for each patient we need a detailed exploration which permits an understanding of the patient in all his complexity to offer him the a multimodal treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, J., López-Martín, S., Fernández-Jaén, A. y Carretié, L. (2008). Alteraciones emocionales en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad: datos existentes y cuestiones abiertas. Neurología de la Conducta, 47(1), 39-45.

Alda, J.A., de Serrano, E., Serrano, J.J. (2010) Faroshsjd. Recuperado 10/05/2012 www.faroshsjd.net/adjuntos/1830.1-pildora_tdah.pdf.

American Psychiatric Association (2000). Manual diagnostico y estadistico de los trastornos mentales (4ª ed, Rev.). Washington DC: APA.

Arns, M., de Ridder, S., Strehl, U., Breteler, M. y Coenen, A. (2009). Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: the effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: a meta-analysis. Clinical EEG and neuroscience, 40(3), 180-189.

Banaschewski, T., Poutska, L. y Holtmann, M. (2011). Autism and ADHD across the life span. Differential diagnoses or comorbidity? Der Nervenarzt, 82(5), 573-580.

Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65-94.

Beyebach, M. (2006). 24 ideas para una psicoterapia breve. Barcelona: Herder.

Beyebach, M. y Herrero, M (2010). 200 tareas en terapia breve. Barcelona: Herder.

Bloonquist, M.L. (1996). Skills training for children with behavior disorders. A parent and therapist guidebook. New York: Guilford Press.

Bonet, T (1992). Problemas psicológicos en la infancia: programas de intervención. Valencia: CINTECO Publicaciones.

Budzynski, T.H., Budzynski, H.K., Evans, J.R. y Abarbanel, A. (2009). Introduction to quantitative EEH and Neurofeedback. Advanced theory and applications (2nd ed.). London: Elsevier.

Cortese, S. (2012). The neurobiology and genetics of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): what every clinical should know. European journal of paediatric neurology, 16(5), 422-433.

Garcia, M. y Ibanyez, M. (2007). Apego e hiperactividad: un estudio exploratorio del vinculo madre-hijo. Revista de Psicoterapia, 18(72), 57-75.

Gargaro, B.A., Rinehart, N.J., Bradshaw, J.L., Tonge, B.J. y Sheppard, D.M. (2011). Autism and ADHD: how far have we come in the comorbidity debate? Neurosciences and Biobehaviorals Reviews, 35(5), 1081-1088.

Gevensleben, H., Holl, B., Albrecht, B., Vogel, C., Sschlamp, D., Kratz, O., et al (2009). Is neurofeedback an efficacious treatment for ADHD? A randomised controlled clinical trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(7), 780-789.

Giusti, L. (2000). Programa de orientacion y entrenamiento a padres de niños con ADHD. En E. Joselevich (comp.), Sindrome de deficit de atencion con y sin hiperactividad AD7HD en niños, adolescentes y adultos (pp.57- 69). Buenos Aires: Paidós.

Greene, R.W. (2001). El niño insoportable. Madrid: Ediciones Medici.

Grobe, T.G., Bitzer, E.M. y Schwartz, F.W. (2013). Barmer GEK-Arztreport 2013. Aufmerksamkeitsdefizithyperaktivitatsstörungen ADHS. Berlín: Barmer GEK.

Jensen, P.S., Jensen, PS., Hinshaw, SP., Kraemer, HC., Lenora, N., Newcorn, JH., Abikoff, HB., et al. (2001). ADHD comorbidity findings from the MTA study: comparing comorbid subgroups. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(2), 147-158.

Kahl, K.G., Hendrik, J., Schmid, G. y Spiegler, J (2012). Praxsishandbuch ADHS. Diagnostik und Therapie fur alle Altersstufen. Stuttgart: Thieme.

Leins, U., Hinterberger, T., Kaller, S., Schober, F., Weber, C. y Strehl, U. (2006) Neurofeedback der langsamen kortikalen Potenziale und der Theta/Beta-Aktivität für Kinder mit einer ADHS: ein kontrollierter Vergleich. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 55, 384-407

Loro-López, M., Quintero, J., García-Campos, N., Jiménez-Gómez, E., Pando, F., Varela-Casal, P., et al. (2009). Actualización en el tratamiento del trastorno por déficit de atención/híperactividad. Revista de Neurología, 49, 257-264.

Lubar, J.F. y Shouse, M.N. (1976). EEG and behavioural changes in a hyperkinteic child concurrent with training of sensimotor rhythm (SMR). A prelimanary report. Biofeedback and Self-Regulation, 1(3), 293-306.

Mena, B., Nicolau, R., Salat, L., Tort, P. y Romero, B. (2011). El alumno con TDAH. Guía para educadores (4ª. ed.). Barcelona: Mayo Ediciones.

Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (2010). Guía de práctica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación.

Minuchin, S. y Fishman, C. (1981). Técnicas de terapia familiar. Barcelona: Paidós.

Monastra, V. (2005). Parenting Children with ADHD: 10 Lessons That Medicine Cannot Teach. Washington: APA Life Tools.

Orjales, I., y Polaino, A. (2010). Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con híperactividad. Madrid: CEPE.

Panksepp, J (2007). Can play disminish ADHD and facilitate the construction of a social brain. Journal of the Canadian Academy of child and adolescent psychiatry, 16(2), 57-66.

Papoušek, M. (2012). Kommunikation und Sprachentwicklung mi ersten Lebensjahr. En M. Cierpka (comp.), Frühe Kindheit 0-3. Beratung und Psychotherapie für Eltern mit Säuglingen und Kleinkindern (pp. 69-80). Berlin: Springer Verlag.

Piñeiro, B.y Benito, R. (2011). El trastorno por déficit de atención e híperactividad TDAH. Evolución a lo largo de la vida y sus comorbilidades. Madrid: Draft Editores.

Strehl, U., Leins, U., Goth, G., Klinger, C., Hinterberger, T. y Birbaumer, N (2006). Self-regulation of Slow Cortical Potentials: A New Treatment for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics, 118(5), 1530-1540.

Strehl, U., Leins, U., y Heinrich, H. (2011). Aufmerksamkeitsdefizit-/ Hyperaktivitatsstorung (ADHS). En W. Rief y N. Birbaumer (comp.). Biofeedback (pp. 238-260).

White, M. (1995). Re-authoring lives: Interviews and essays. Adelaide: Dulwich Centre Publications.

Published

2012-07-01

How to Cite

Gordóvil-Merino, A., & Faust, T. (2012). An integrative approach to treatment of childhood and adolescent ADHD. Revista de Psicoterapia, 23(90/91), 125–147. https://doi.org/10.33898/rdp.v23i90/91.652

Issue

Section

Monographic Articles