El bosque como templo de la filosofía: Henry David Thoreau y los enemigos de la ciudad
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.34.2014.6070Keywords:
Filosofía norteamericana, Antiurbanismo, Jardinería paisajista, Arquitectura orgánica, Pintoresquismo pragmático, Land ArtAbstract
Este artículo intenta analizar la impronta que H. D. Thoreau, figura icónica por excelencia del antiurbanismo, ha dejado en F. L. Olmsted, padre del paisajismo norteamericano y creador del Central Park, en el arquitecto de Estados Unidos probablemente más influyente de todos los tiempos, F. L. Wright, y en los miembros de uno de los últimos y más activos movimientos artísticos, el Land Art, muy especialmente en R. Long y H. Fulton. Hemos acuñado la expresión síndrome de Thoreau para designar ese arrebato que llevó a algunos de los más distinguidos pensadores y creadores anglosajones a argumentar que las urbes se habían tornado indeseables y, en aras de una vida más auténtica, a seguir la irrefrenable llamada de la naturaleza salvaje.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-04-23
How to Cite
Beruete Valencia, S. (2015). El bosque como templo de la filosofía: Henry David Thoreau y los enemigos de la ciudad. ENDOXA, (34), 105–136. https://doi.org/10.5944/endoxa.34.2014.6070
Issue
Section
Miscellaneous
License
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).
