Different perspectives on Mvet and philological claim on its epic character
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.37.2016.16609Keywords:
Mvet – Fang – Epic – Myth – Ritual – Mbom mvet.Abstract
La primera parte de este artículo pasa revista a los distintos estudios
sobre el Mvet realizados en Gabón, Camerún y Guinea Ecuatorial durante las últimas décadas y desde diferentes perspectivas teóricas y académicas o disciplinares: filológica, antropológica, filosófica, histórica, esotérica, etc. En la segunda parte se intenta justificar la perspectiva filológica elegida y la legitimidad epistemológica de la atribución al Mvet
de un carácter épico.
Downloads
References
Alexandre, Pierre (1974): “Introduction to a Fang oral art genre: Gabon and Cameroon mvet”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 37 (1), 1974:1-7.
Aranzadi, Iñigo de (1962): En el bosque fang. Madrid: Plaza y Janés.
----(1998): Cosas del bosque fang. Madrid: Ayuntamiento de Madrid. Junta Municipal de Retiro.
Aranzadi, Isabela de (2009): Instrumentos musicales de las etnias de Guinea Ecuatorial. Madrid: Apadena.
Assoumu Ndoutoume, Daniel (1986): Du Mvett. I: Essai sur la dynastie Ekang (ou Etsang) Nna. Paris: L’Harmattan.
----(1993): Du Mvett: II: L’Orage. Processus de démocratisation conté par un diseur de Mvett. Paris: L’Harmattan.
Biyogo, Gregoire (2002a): Encyclopédie du Mvett. Du Haut Nil en Afrique central. Vol.I: La quête de l’eternité et la conquête du Logos solaire.. Paris: CIRIF/ICAD. Reedición: Ménaibuc.
----(2002b): Encyclopédie du Mvett. Vol.II: La conquête de la science et l’esperance. Paris: CIREF/ICAD. Reedición: Ménaibuc.
----(2006): Adieu à Tsira Ndong Ndoutoume. Hommage à l’inventeur de la raison graphique du Mvett. Paris: L’Harmattan.
Boyer, Pascal (1988): Barricades mystérieuses & pièges à pensé: Introduction à l’analyse des epopees fang. Paris: Societé d’ethnologie.
Crespo Prieto, Teodoro (1962): “El juglar fang, primera figura literaria: Los más diversos y fantásticos hechos guerreros adquieren en el relato de este verdadero artista la expresión más subyugada”, La Guinea Española (15 de julio) 1558: 195-199.
Crespo Prieto, Teodoro & Juan Nguema (1962): “Iniciación del juglar fang: El cantor de los hechos heroicos del pueblo fang tiene que ser consagrado mediante ceremonias terribles”, La Guinea Española (15 de diciembre) 1563.
Creus Boixaderas, Jacint (2004): “Funciones del griot y del mbom nvet en la épica oral africana”, en Sales Encinas, ed., págs..37-59.
Eno Belinga, Samuel-Martín (1965): Littérature et musique populaire en Afrique Noire. Paris: Éditions Cujas.
----(1970): Découverte des chantefables: Beti-Bulu-Fang du Cameroun.
----(1978): L’épopée camerounaise-mvet: Moneblum ou l’homme bleu. Yaoundé.
----(1981): La civilisation du fer et l’épopée orale du mvet des Bulu du Cameroun. Yaoundé: Université du Cameroun.
Elloue-Engoune, Allain (2008): Du Sphinx au Mvett: Connaissance et sagesse de l’Afrique. Paris: L’Harmattan.
Elvis Ella, Steeve (2011): Mvett ékang et le projet bikalik: Essai sur la condition humaine. Paris: L’Harmattan.
Essone Atome Ongoane, Dominique (1975): Anthropologie du Mvett. Paris. EHESS. Fernández, james W. (1982): Bwiti: An Ethnography of the Religious Imagination in Africa. Pinceton: Princeton University Press.
González Echegaray, Carlos (1995): “Un poema épico de los bujebas”, Africa, 163: 328 y ss.
Mallart Guimerá, Lluis (1981): Ni dos ni ventre: Religion, magie et sorcellerie Evuzok. Paris: Societé d’Ethnographie.
----(1992): Ser hombre, ser alguien: Ritos e iniciaciones en el sur de Camerún. Bellaterra: Servei de Publications de la Universitat Autònoma de Barcelona.
----(2009): “Los interludios del mvet de Zwè Nguéma”, Oráfrica 5: 39-70.
Mba Abessole, Paul (2011): Comprendre le mevet: À partir du récit de Zong Midzi Mi’obame. Paris: L’Harmattan.
Mdija, Essindi (2009): Le Mvet: La Guerre du Fer. Paris: L’Harmattan.
Minko Bengone, Laurent (2008): Comprendre autrement le mvet. Paris: L’Harmattan.
Ndong Ntoutoume, Tsira (1970/1975): Le Mvett, 2 vols. Paris, Présence Africaine.
----(1993) Le Mvett: L´homme, la mort et l´inmortalité. Paris: L’Harmattan.
Nguema Bindang, Verónica Ñengono (2012): Nze Ekere Ening. El leopardo al acecho del mundo. En versión de Eyi Moan Ndong, Tesis Doctoral (inédita), Universidad de La Laguna, Facultad de Filología.
Nkanga, Mbala D. (2010): “Mvett Performance: Retention, Reinvention and Exaggeration in Remembering the Past”, Thetre History Studies. 30: 83-101.
Ollomo Ella Ngyema Ebang’a, Régis (2011): Un Mvet d’Akue Obiang. Paris: L’Harmattan.
Pedrosa Bartolomé, José Manuel (2004): “La epopeya nvet del pueblo fang: tradición, poética, simbolismo”. En Sales Encinas, págs.: 13-35.
Sales Encinas, Ramón (2004): En busca de los inmortales. Epopeyas de Eyí Moan Ndong. Vic (Barcelona): Ceiba Ediciones.
----(2007): Eyom Ndong, el buscaproblemas y Mondú Messeng. Epopeyas de Eyí Moan Ndong. Vic (Barcelona): Ceiba Ediciones.
Towo Atangana, Gaspard (1965): “Le mvet, genre majeur de la littérature orale des populations pahouines (Bulu, Beti, Fang-Ntumu)”, Abbia, 9-10: 163-179.
Wolf, Paul & Paule de, eds. (1972): Un mvet de Zwé Nguéma. Paris: Armand Colin.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).