¿PUEDE HOY LA ECONOMÍA DE LA EDUCACIÓN DAR POR Sí SOLA, RESPUESTA A LOS PROBLEMAS QUE SE PLANTEA?
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.9.0.320Resumen
Se plantea la discusión sobre el crecimiento económico y su relación con la educación; las demandas sociales por la elevación del nivel de formación; el funcionamiento del mercado de trabajo y la formación en el trabajo mismo. Finalmente, se reflexiona sobre la revitalización de los acercamientos económicos a la educación a partir de lo que se denomina la sociedad o la economía del conocimiento. Las conclusiones a las que se arriba, dan cuenta de la necesidad de un trabajo ínterdisciplinario para contestar las preguntas que históricamente la economía de la educación se ha formulado.
ABSTRACT
This article rakes the main discussions and problems that has considered the economy of education to analyze from the own discipline, and from other empirical works, the possibilities and limitations to give answer to the present problems. The discussion focuses on the economic growth and its relation to education; the social demands due to the raising of the training level; the operation of the job market and the formation at work. Finally, we reflected on the resurgence of economic approaches to education, and the conclusión at which we arrived, shows of the necessity of an interdisciplinary aproach to answer the questions that historically the economy of education has formulated itself.