Schooling and Training in the Problem Solving Model for the Management of Type 2 Diabetes Mellitus

Authors

  • Norma Yolanda Rodríguez Universidad Nacional Autónoma de México http://orcid.org/0000-0003-0553-6659
  • Jorge Gregorio Martínez Stack Universidad Nacional Autónoma de México
  • María Lourdes Rodríguez Campuzano Universidad Nacional Autónoma de México
  • Antonio Rosales Arellano Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.5944/ap.17.2.27955

Keywords:

solución de problemas, glucemia, DM2, escolaridad.

Abstract

Using a problem-solving training model applied to a Mexican population sample with diabetes mellitus2 (DM2), the influence of the level of schooling in the acquisition of problem-solving skills for glycemic control was investigated. Twenty adults diagnosed with DM2 participated, 12 men and 8 women, with an average age of 60.17 years for men and 61.25 years for women and with an average schooling of 15.67 and 9.13 years for men and women, respectively. Before and after the face-to-face training workshop, the degree of problem-solving skills was estimated using a 16-item questionnaire, as well as the level of blood glucose. The comparison between the measurements before and after the workshop showed that the group with the highest level of education obtained better grades than the one with the lowest level of education, both in the problem-solving test and in the glycemic control. The result confirms the importance of considering in the instructional design of training workshops in problem-solving skills, the educational level of the target population, in order to improve the tools available for glycemic management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norma Yolanda Rodríguez, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora Definitiva Titular A, adscrita a la Carrera de Psicología, Ámbito Clínico, con sede en la Clínica Universitaria de Salud Integral Iztacala.

References

American Association of Diabetes Educators (2018). AADE7 Self-Care Behavior. Recuperado de https://www.diabeteseducator.org/living-with-diabetes/aade7-self-care-behaviors

Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. Á. y Miranda-Novales, M. G. (2016) The research protocol III. Study population. Revista Alergia México, 63(2), 201-206, 2016. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=65866

Bravo, S. (1999). Comparación en el manejo de habilidades para solucionar problemas sociales en sujetos con diferente predisposición al alcoholismo. (Tesis de Licenciatura). Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México, México

Chan, M. (2016). Obesidad y diabetes, una plaga lenta pero devastadora: discurso inaugural de la Directora General de la OMS en la 47ª reunión de la Academia Nacional de Medicina. Recuperado de http://www.who.int/dg/speeches/2016/obesity-diabetes-disaster/es/

De Vincezi, A. y Tudesco, F. (2003). La educación como proceso de mejoramiento de la calidad de vida de los individuos y en la comunidad. Revista Iberoamericana de Educación, 49(7), 1-12. Recuperado de

https://www.researchgate.net/publication/41141224_La_educacion_como_proceso_de_mejoramiento_de_la_calidad_de_vida_de_los_individuos_y_de_la_comunidad

D´Zurilla, T.J. y Nezu, A. M. (2010). Problem-Solving Therapy. En K. Dovson (Ed.) Handbook of cognitive-behavioral therapies (pp. 197-225). Third Edition, NY: The Guilford Press. ISBN 978-1-60623-437-2

D’Zurilla, T.J. y Goldfried M.R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107–126. doi:10.1037/h0031360

García, R. y Sánchez, J.J. (2013). Efectos de la entrevista motivacional en el tratamiento de la diabetes mellitus tipo 2. Psicología y Salud. 23(2), 183-193. Recuperado de https://www.uv.mx/psicysalud/psicysalud-23-2/23-2/Raquel%20Garc%C3%ADa%20Flores.pdf

Hill-Briggs, F. (2003). Problem solving in diabetes self-management: a model of chronic illness self-management behavior. Annals of Behavioral Medicine, 25(3), 182-193. doi: 10.1207/S15324796ABM2503_04

Hill-Briggs F. y Gemmell L. (2007). Problem solving in diabetes self-management and control: a systematic review of the literature. Diabetes Educator, 33(6): 1032-1050. doi: 10.1177/0145721707308412

Instituto Nacional de Salud Pública de México (2018). Encuesta nacional de salud y nutrición 2018. Presentación de resultados. Secretaría de Salud, Instituto Nacional de Salud Pública e Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. Recuperado de https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanut2018/doctos/informes/ensanut_2018_presentacion_resultados.pdf

Interial, Ma. G., Campillo, C. y Aguilar, I. (2013). Análisis comparativo del programa de educación en diabetes mellitus de México y Cuba. Revista Cuidarte. Programa de enfermería UDES, 4(1) 516-522. doi: 10.15649/cuidarte.v4i1.12

Jhonson & Jhonson Medical S.A. (2008). One Touch. Manual del Usuario. Sistema de monitoreo de glucosa en la sangre. BA: Jhonson & Jhonson.

Kerlinger, F. (1983). Investigación del comportamiento. Técnicas y metodología. México: Interamericana

Lazcano, M. y Salazar, B. (2007). Estrés percibido y adaptación en pacientes con diabetes mellitus tipo 2. Aquichan, 7(1), 77-84. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/26506257_Estres_percibido_y_adaptacion_en_pacientes_con_diabetes_mellitus_tipo_2

Nezu, C. M., Nezu, A. M. y Colosimo, M. M. (2015). Case formulation and the therapeutic alliance in contemporary Problem-Solving Therapy (PST). Journal of Clinical Psychology: in session, 71(5), 428-438. doi:10.1002/jclp.22179

Organización Mundial de la Salud (2020). Diabetes. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/diabetes

Organización Mundial de la Salud (2020a). Perfiles de los países para la diabetes. Recuperado de https://www.who.int/diabetes/country-profiles/mex_es.pdf?ua=1

Powers, M., Bardsley, J., Cypress, M., Duker, P., Funnell, M., Fischl, A.,… Siminerio, L. (2017). Diabetes self-management education and support in type 2 diabetes: a joint position statement of the American Diabetes Association, the American Association of Diabetes Educators, and the Academy of Nutrition and Dietetics. The Diabetes Educator, 43(1) 41-53. doi:org/10.1177/0145721716689694

Reigeluth, C. (2012). Teoría instruccional y tecnología para el nuevo paradigma de la educación. Revista de Educación a Distancia, 32, 1-22. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/32

Riveros, A., Cortazar, J., Alcazar, F. y Sánchez, J.J. (2005). Efectos de una intervención cognitivo-conductual en la calidad de vida, ansiedad, depresión y condición médica de pacientes diabéticos e hipertensos esenciales. International Journal of Clinical and Health Psychology. 5(3), 445-462. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/337/33705302.pdf

Siegel, S. y Castellan, N. J. (1995). Estadística no paramétrica, aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas

Schumann, K. P., Sutherland, J. A., Majid, H. M., Haseeb, M., y Hill-Briggs, F. (2011). Evidence-based behavioral treatments for diabetes: Problem-solving therapy. Diabetes Spectrum, 24(2), 64-69. doi: 10.2337/diaspect.24.2.64

Zhang J, Marmor, R., y Huh, J. (2018). Towards Supporting Patient Decision-making in Online Diabetes Communities. AMIA, Annual Symposium Proceedings, 2017, 1893-1902. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29854261

Published

2020-12-31

How to Cite

Rodríguez, N. Y., Martínez Stack, J. G., Rodríguez Campuzano, M. L., & Rosales Arellano, A. (2020). Schooling and Training in the Problem Solving Model for the Management of Type 2 Diabetes Mellitus. Acción Psicológica, 17(2), 57–70. https://doi.org/10.5944/ap.17.2.27955

Issue

Section

Artículos de temática libre [Selection of articles]