Intervención en habilidades sociocognitivas para la solución de problemas interpersonales en población infantil con TDAH: Un ensayo controlado aleatorizado
Intervention in Sociocognitive Skills for Interpersonal Problem-Solving in Children with ADHD: A Randomized Controlled Trial
DOI:
https://doi.org/10.5944/rppc.45079Keywords:
Interpersonal problem-solving, children, social performance, ADHD, sociocognitive therapyAbstract
ABSTRACT
Objective: To enhance sociocognitive skills for interpersonal problem-solving in children with ADHD. Method: A randomized controlled trial, with pre- and post-intervention assessment, was used. The sample consisted of 40 children randomly assigned to either the intervention (n = 20) or the waiting list control group (n = 20), aged from 8 to 10 years, selected for exhibiting a diagnosis of ADHA. Results: Overall, significant improvements were found from pre- to post-treatment in the intervention group, with an increase in scores on most interpersonal problem-solving skills and assertiveness, and a decrease in scores on negative social skills. According to parental reports, improvements were also observed in basic social skills and interpersonal problemsolving abilities. Conclusions: The implemented program promoted improvements in cognitive skills for interpersonal problem-solving and perception of social performance, with implications at both the individual level for emotional and social well-being.
RESUMEN
Objetivo: Potenciar las habilidades sociocognitivas para la solución de problemas interpersonales en población infantil con TDAH. Método: Se aplicó un ensayo clínico controlado aleatorizado, con evaluaciones durante el pre- y el postratamiento. La muestra consistió en 40 niños asignados al azar al grupo de intervención (n = 20) o al grupo de control de lista de espera (n = 20), con edades entre 8 y 10 años, seleccionados por presentar diagnóstico de TDAH. Resultados: Globalmente, se observaron mejoras significativas entre el pre- y el postratamiento, con un incremento en las puntuaciones en la mayoría de las habilidades de solución de problemas interpersonales y en asertividad, y una disminución de puntuaciones para habilidades sociales negativas. Se evidenciaron mejores puntuaciones en habilidades sociales básicas y habilidades de solución de problemas interpersonales, de acuerdo con lo informado por los padres. Conclusiones: El programa promovió mejoras en habilidades cognitivas de solución de problemas interpersonales y percepción del desempeño social, con implicancias tanto a nivel individual en bienestar emocional y social.
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