A Semiotic Proposal for Photographic Interpretation. The Use of ATLAS.ti Software for the Adap-tation and Construction of a Visual Analysis Method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/rhd.vol.6.2021.30895

Keywords:

Photography, Structural Analysis, Methods, Software, Interpretation

Agencies:

Universidad Nacional Autónoma de México

Abstract

The main objective of the article is to present a method for photographic interpretation based on semiological theory and developed with the help of the qualitative data analysis software AT-LAS.ti. The methodological proposal is based on the adaptation of the concepts expression and content level, as part of L. Hjelmslev’s notion of sign, and the rules of syntactic formation and semantic correlation in Ch. Morris’ theory. Photo-graphic images from the research project The Role of Images in the Construction and Represen-tation of Violence. The Case of Self-defense Groups in the State of Michoacán (2013-2015), developed from 2018 to 2020 at the National Autonomous University of Mexico, have been chosen for this analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristian López Raventós, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesor e investigador a tiempo completo del Departamento de Historia de Arte.

References

Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Buenos Aires: Paidós.

________ (1997). Mitologías. México: Siglo XXI.

Beuchot, M. (2004). La semiótica. Teorías del signo y lenguaje en la historia. México: FCE.

Brea. J. L. (2005). Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Barcelona: Akal.

Eco, U. (1995). Tratado de Semiótica General. Barcelona: Lumen.

Fabbri, P. (1998). El giro semiótico. Barcelona: Gedisa.

Hjelmslev, L. (1971). Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.

Jakobson, R. (1985). Ensayos de Lingüística General. Barcelona: Planeta-Agostini.

Kossoy, B. (2014). Lo efímero y lo perpetuo en la imagen fotográfica. Madrid: Cátedra.

Lacan, J. (2011). “Función y campo de la palabra y del lenguaje en psicoanálisis”, en

Escritos 1. Buenos Aires: Siglo Veintiuno editores.

Lévi-Strauss, C. (1968). Antropología estructural. Buenos Aires: EUDEBA.

Lotman, I. (1996). La Semiosfera. Semiótica de la cultura y el texto. Madrid: Cátedra.

________ (1998). La Semiosfera. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y el espacio. Madrid: Cátedra.

________ (2000). La Semiosfera. Semiótica de las artes y la cultura. Madrid: Cátedra.

Morris, C. W. (1985). Fundamentos de la teoría de los signos. Barcelona: Paidós.

Mounin, G. (1988). Introducción a la semiología. Barcelona: Anagrama.

Mraz, J. (2015). Ver fotografías históricamente. Una mirada mexicana, en John Mraz y Ana Maria Mauad, Fotografía e historia en América Latina, CDF: Uruguay.

Muñoz, J. & Sahagun, M. (2015). Hacer análisis cualitativo con Atlas.ti 7. Barcelona. Recuperat de http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.273997Ortega

Nethol, A. (1977). Ferdinand de Saussure. Fuentes manuscritas y estudios críticos. México: Siglo XXI editores.

Panofsky, E. (1983). El significado en las artes visuales. Madrid: Alianza.

Panofsky, E. (1972). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza.

Peirce, C. S. (1958). The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Vols. I-VI ed. Charles Hartshorne and Paul Weiss (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1931-1935), Vols. VII-VIII ed. Arthur W.

Peirce, C. S. (1974). La ciencia e la semiótica. Buenos Aires: Buena Visión.

Saussure, F. (1977). Curso de Lingüística General. Buenos Aires: Losada.

Published

2021-11-26

How to Cite

López Raventós, C. (2021). A Semiotic Proposal for Photographic Interpretation. The Use of ATLAS.ti Software for the Adap-tation and Construction of a Visual Analysis Method. Revista de Humanidades Digitales, 6, 43–63. https://doi.org/10.5944/rhd.vol.6.2021.30895

Issue

Section

Artículos Académicos