PROLOPE’S Digital Editions: between the Digital and the Digitized Edition

Authors

  • Nicolás Mateos Frühbeck Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.5944/rhd.vol.6.2021.30658

Keywords:

Digital edition, Digital Humanitites, PROLOPE, Lope de Vega

Abstract

The concept of digital edition continues to be a subject of debate in the evolution of digital humanities. Experts have yet to agree on the parameters that should make up these editions. This in turn has brought with it a level of freedom in the use of the concept, which is giving rise to hybrid forms and pseudoeditions, all markedly different. The project, PROLOPE, amongst others, holds several editions of this sort in its library, most notably, La dama boba and Mujeres y Criados by Lope de Vega. Both editions have been labelled as digital editions, even though the differences between the two remains significant. This article will examine and evaluate the purpose of these two digital editions, and will conclude by proposing a theory about the development of those digital editions with regards for the future. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURGOS SEGARRA, Gemma (2016), «De la edición tradicional a la edición digital. Estudio y edición crítica digital compleja de La discreta enamorada de Lope de Vega», en Mata Induráin, Carlos (coord.), “Posside sapientiam”: actas del VI Congreso Internacional Jóvenes Investigadores Siglo de Oro, XXXVIII, pp. 57-58. Disponible en https://dadun.unav.edu/handle/10171/43470 [última consulta: 15/05/2020].

CATCOM, http://catcom.uv.es/consulta/ [última consulta: 26/03/2020].

CERVANTES SAAVEDRA, Miguel, La entretenida, ed. John O’Neill, en “Out of the wings”, King’s College, Londres. Disponible en http://entretenida.outofthewings.org/ [última consulta: 20/05/2020].

GARCÍA REIDY (2013), Alejandro, «Mujeres y criados, una comedia recuperada de Lope de Vega», Revista de Literatura, julio-diciembre, LXXV, núm. 150, pp. 417-438.

GRUPO DELI, «Contenidos y metacontenidos en la edición digital», Letras de Deusto (2003), C, pp. 11-52. En https://pdfs.semanticscholar.org/c063/b1a5508b5172333dd4674baa433233855018.pdf, [última consulta: 27/03/2020].

GRUPO RIDE (2016), https://ride.i-d-e.de/ [última consulta: 28/05/2020].

HÍPOLA, Pedro & BRUN, Ricardo (2000), «Edición digital: formatos y alternativas», El profesional de la información, v. 9, X, pp. 4-14 [última consulta 25/03/2020].

INTERNET SHAKESPEARE EDITIONS, https://internetshakespeare.uvic.ca/ [última consulta: 25/03/2020].

MANOS TEATRALES, http://manosteatrales.org/ [25/03/2020].

LUCÍA MEGÍAS, José Manuel (2007), «La edición crítica hipertextual: la superación del incunable del hipertexto», Lecturas y textos en el siglo XXI: nuevos caminos en la edición textual, Universidad de Jaén, Jaén, pp. 1-57. Disponible en https://eprints.ucm.es/6517/1/La_edicion_crítica_hipertextual_%28Jaen%2C_2008%29.pdf [última consulta: 25/03/2020].

MUÑOZ PONS, Carlos (2013), «El proceso de edición digital en Artelope y CTCE», Teatro de palabras: revista sobre teatro áureo, VII, pp. 483-496. Disponible en https://www.uqtr.ca/teatro/teapal/TeaPalNum07Rep/27MunozCarlos.pdf [última consulta: 28/03/2020].

PEIRÓ SEMPERE, Julio; FERNÁNDEZ MERINO, Mireya & MARTÍNEZ

CARRO, Elena (2015), «Edición digital y electrónica en España: un estado de la cuestión», Texto Digital, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, XI, núm. 1. Disponible en https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/ [última consulta: 26/03/2020].

PRESOTTO, Marco (2015), «Hacia un modelo de edición crítica digital del teatro de Lope», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XXI, pp.79-94. Disponible en http://dx.doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.115 [última consulta 27/03/2020].

PROLOPE, http://prolope.uab.cat/.

REVENGA, Nàdia (2014), “La edición crítica digital de textos teatrales. La Estrella de Sevilla como ejemplo”, Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XX, pp. 99-121. Disponible en https://revistes.uab.cat/anuariolopedevega/article/view/85 [última consulta: 10/04/2020].

ROBINSON, Peter (2005), «Current issues in making digital editions of medieval texts-or, do electronic scholarly editions have a future?», Digital Medievalist, I. Disponible en http://doi.org/10.16995/dm.8 [última consulta: 28/05/2020].

SAHLE, Patrick (2011), A Catalogo of Digital Scholarly Editions. Disponible en http://www.digitale-edition.de/vlet-about.html [última consulta: 28/05/2020].

SPENCE, Paul (2013), «Teatro clásico y humanidades digitales: el cruce entre método, proceso y nuevas tecnologías», Teatro de palabras: revista sobre teatro áureo , VII, pp. 9-38. Disponible en https://www.uqtr.ca/teatro/teapal/TeaPalNum07Rep/01SpencePaul.pdf [última consulta: 10/04/2020].

TEST ENCODING INITIATIVE, https://tei-c.org/ [última consulta: 15/04/2020].

VALDÉS GÁSQUEZ, Ramón (2014), «Anhelos, realidades y sueños ante la perspectiva y urgencia de la edición crítica digital. Reflexiones desde un grupo de investigación», Anuario Lope de Vega, Texto, literatura, cultura, XX, pp. 1-46. Disponible en http://dx.doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.86 [25/05/2020].

VALDÉS GÁSQUEZ, Ramón (2014), «Edición digital y edición crítica», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XX, pp. i-iii. Disponible en https://revistes.uab.cat/anuariolopedevega/article/view/v20-gazquez/pdf [última consulta: 20/05/2020].

VEGA, Lope de (2015), La dama boba, ed. de Marco Presotto en

PROLOPE. Disponible en http://damaboba.unibo.it/proyecto [28/05/2020].

VEGA, Lope de (2014), Mujeres y criados, ed. de Alejandro García Reidy. Disponible en PROLOPE, http://prolope.uab.cat/obras/ [última consulta: 28/05/2020].

Published

2021-11-26

How to Cite

Mateos Frühbeck, N. (2021). PROLOPE’S Digital Editions: between the Digital and the Digitized Edition . Revista de Humanidades Digitales, 6, 236–251. https://doi.org/10.5944/rhd.vol.6.2021.30658

Issue

Section

Notas de investigación