The 'Artealisation' of the Forest of Fontainebleau and the Obstacles to Cultural Consummation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.37351

Keywords:

Forest of Fontainebleau; artealisation; protection of natural spaces; cultural consummation; landscape painting

Abstract

The forest of Fontainebleau is not just a green space; it is a cultural meeting place rooted in tradition. The idea that exists in the collective imagination comes largely from the work of the artists who settled there in the 19th century. A couple of questions are posed here through a critical review of the most relevant works of recent decades — among others, those of the art historian V., the historian Ch. Georgel and the sociologist B. Kalaora — dedicated to this environment from an artistic perspective. The first one covers the main milestones of its artealisation and shows how the artists’ gaze has determined the perception of this space as a green museum, which has led to the adoption of protective measures. The second is a final reflection on whether the excessive codification of a landscape leads to the devaluation of the aesthetic experience in favour of mere cultural consummation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo Zapatero, Carlos: «Artealización y ecología. Paisajes productivos sostenibles», Dearq, 24 (2019), pp. 22-33.

Asselineau, Charles: Notice sur Lazare Bruandet. Peintre de d’École française 1753-1803. Paris, Dumoulin libraire quai des Angustins, 1855 [en línea]: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k61791h/f19.item.texteImage.zoom [Consultado: 22 de noviembre de 2022].

Baudelaire, Charles: Salones y otros escritos sobre arte. Madrid, Antonio Machado Libros, 2005.

Berger, John: Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, 2016.

Bachelard, Gaston: El aire y los sueños (1943). México, fondo de Cultura Económica, 2003.

Bachelard, Gaston: La poética del espacio (1957). México, Fondo de Cultura Económica, 2003.

Baudelaire, Charles: Las flores del mal/Poesía/Piezas condenadas Edición Proyecto Espartaco. [en línea] https://web.seducoahuila.gob.mx/biblioweb/upload/Baudelaire,%20Charles%20-%20las%20flores%20del%20mal.pdf [Consultado: 22 de noviembre de 2022].

Broch, Louis: Les inscriptions de la forêt de Fontainebleau du XVIIème siècle à nos jours. Le Coudray-Montceaux, 2020 [en línea] https://lepetitbleausard.fr/Bleau/Bleau/inscriptions-foret-fontainebleau2/ [Consultado: 22/01/2023].

Canetti, Elías: Masa y poder. Barcelona, Galaxia Guttemberg, 2002.

Caro Baroja, Julio: De los arquetipos y leyendas. Madrid, Ediciones Itsmo, 1991.

Combe-Amrouche, Florence: «Massacre au bulldozer en forêt de Fontainebleau». En Reporterre, (9/02/2017) [en línea] .. [Consultado: 15 de enero de 2023].

Challe, Daniel;Marbot, Bernard (com.): Les photographes de Barbizon. La forêt de Fontainebleau. Paris, BnF, Galerie de Photographie, 1991-1992.

De la Chavignerie, Émile B.: Recherches historiques, biographiques et littéraires sur le peintre Lantara avec la liste de ses ouvrages, son portarit et une lettre apologètique de M. Couder. Paris, J.-B. Dumoulin, Libraire-Éditeur, 1852 [en línea] https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=gri.ark:/13960/t8rb9pn4d&view=1up&seq=9 [Consultado: 27 de enero de 2023].

Duchazeau, Frantz: El pintor forajido. Madrid, Ponentmont/Cyan S.A., 2021.

Dulaure, Jacques-Antoine: Histoire physique, civile et morale des environs de Paris, T. VII. Paris, Guillaume, 1825-1827.

Eliade, Mircea: Historia de las creencias y de las ideas religiosa. Madrid, Ediciones Cristiandad, 1978.

Eliade, Mircea: Mito y realidad. Barcelona, Editorial Labor, 1991.

Flaubert, Gustave: La educación sentimental. Barcelona, Debolsillo, 2011.

Georgel, Chantal: «La forêt de Fontainebleau: une nature monumentale, un monument natural?», Perspective, 1 (2017), pp. 129-143.

Giraud, Sylvie: «Dans le pas de Flaubert en forêt de Fontainebleau» Flaubert. Revue critique et génétique (2019) [en línea] https://journals.openedition.org/flaubert/3467?lang=en [Consultado: 20 de noviembre de 2022].

Giraud, Sylvie: «L’Éducation sentimentale: Frédéric et Roxanette en forêt de Fontainebleau», Flaubert. Revue critique et génétique (2018) [en línea] https://journals.openedition.org/flaubert/2843 [Consultado: 20 de noviembre de 2022].

Gracq, Julien: Leyendo escribiendo, (tr. Cecilia Yepes Martín-Lunas). Madrid, Ediciones y Talleres de escritura creativa Fuentetaja, 2005.

Harrison, Robert Pogue: Forests. The shadow of Civilization. Chicago, The University of Chicago Press, 1992.

Hocarts, Arthur M.: Mito, ritual y costumbre. Ensayos heterodoxos. Madrid, s. XXI Editores, 1985.

Joubeaux, Hervé: Simon-Mathurin Lantara (1729-1778). Un paysagiste et sa legende. S/L, Éditions Lac Ceysson, Conseil Generaux de Seine-et-Marne, 2011.

Jünger, Ernst: La emboscadura. Barcelona, Editorial Tusquets, 2002.

Kalaora, Bernard: Le musee vert. Radiographie du loisir en forêt. Paris, Éditions L’Harmattan, 1993.

Kundera, Milan: Un encuentro. Barcelona, Editorial Tusquets, 2009.

La Chronique des arts et de la curiosité, 18 (3/05/1873), p. 175 [en línea] https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6201762h/f7.item [Consultado: 10 de diciembre de 2022]

Lois González, Rubén C.; López Silvestre, Federico; Pazos Otón, Miguel: «Dal bosco reale al paesaggio immaginato. Differenze tra realtà territoriale e immaginario sociale nella Galizia contemporánea», en Copeta, Clara (dir.): Cartografie. Imagini. Metafore. Ravenna, Longo Editore Ravenna, 2009, pp. 115-130.

López Silvestre, Federico: «¿Es el paisaje simple reconocimiento? Sobre mis problemas de atención en Barbizón», en Luna, Toni; Valverde, Isabel (dir.): Teoría y paisaje: reflexiones desde miradas interdisciplinarias. Barcelona, Universidad Pompeu Fabra/Observatorio del paisaje de Cataluña, 2011, pp.89-102.

López Silvestre, Federico: «Dó país á paisaxe. Os desfases entre realidade física e imaxinario social na Galizia do século XXI», en Estévez Fernández, Xerardo; Fernández Cerviño, María José (eds.): Territorio, paisaxe e identidade (Foros do Instituto de estudos das identidades, Xaneiro 2007). Santiago de Compostela, Museo do Pobo Galego, 2007, pp. 15-20.

Lyotard, Jean-François: Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Buenos Aires, Ediciones Manantial, 1998.

Maderuelo, Javier: El espectáculo del mundo. Una historia cultural del paisaje. Madrid, Abada Editores, 2020.

Marí, Antoni: «Paisaje y literatura», en Nogué, Joan (ed.): El paisaje en la cultura contemporánea. Madrid, Biblioteca Nueva, 2008, pp. 141-154.

Mendoça, Nuno de: Para uma Poética da paisagem, 2 vols. Évora, Universidade de Évora, 1985.

Nogué, Álex: «El paisaje en el arte contemporáneo: de la representación a la experiencia del paisaje»en Nogué, Joan (ed.): El paisaje en la cultura contemporánea. Madrid, Biblioteca Nueva, 2008, pp.155-168.

Nogué, Joan: «La emergencia de territorios sin discurso y de paisajes sin imaginario», en Territorio, paisaxe e identidade (Foros do Instituto de estudos das identidades, Xaneiro 2007), Santiago de Compostela, Museo do Pobo Galego, 2007, pp. 21-25.

Paillet, François Hippolyte: Description physique de la forêt de Fontainebleau. Versailles, Imprimerie Jacob, 1806.

Parret, Herman: «Le sentiment de paysage». En Boumédienne, Farid et Couégnas, Nicolas (Dir.): Paysages & Valeurs. Actes Sémiotiques. Limoges, Université de Limoges, 2005. Obtenido de: https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/3418. [Consulta 23/01/2023].

Pomarède Vincent y Wallens Gèrard: L’école de Barbizon. Peintre en plein air avant l’impresionisme. Lyon musèe des Beaux-Art, Paris Réunion des musèes nationaux, 2002.

Rambaud, Isabelle (dir.): La forêt de Fontainebleau. Du domaine royal au musèe vert. Dammarie-lès-Lys, Conseil général de Seine-et-Marne, Direction des Archives, du Patrimoine et des Musées départementaux, 2007 [en línea] https://archives.seine-et-marne.fr/sites/archives.seine-et-marne.fr/files/media/downloads/la-foret-de-fontainebleau_commentaires.pdf [consultado: 20 de diciembre de 2022].

Riesco Chueca, Pascual: «La deliberación sobre el espacio vivido: empirismo y comunicación en los espacios postmodernos», en Almagro Jiménez, Manuel (ed.): Representaciones de la postmodernidad. Una perspectiva interdisciplinar. Sevilla, ArCiBel Editores, 2011, pp. 69-113.

Roger, Alain: Breve tratado del paisaje. Madrid, Biblioteca Nueva, 2007.

Roger, Alain: «Vida y muerte de los paisajes. Valores estéticos, valores ecológicos», en Nogué, Joan (ed.): El paisaje en la cultura contemporánea. Madrid, Biblioteca Nueva, 2008, pp. 67-85.

Rosenblum, Robert y H.W. Janson: El arte del s. XIX. Madrid, Akal, 1984.

Sand, George: El bosque de Fontainebleau. Barcelona, José J. de Olañeta, Editor, 2019.

Senancour, Étienne Pivert: Obermann. Oviedo, KRK Ediciones, 2009, p. 161.

Steven, Adams: The Barbizon Shool & the origins of Impresionism. London, Ed. Phaidon Press, 1994.

Stevenson, Robert Louis: En defensa de los ociosos. Madrid, Editorial Verbum, 2021.

Wilde, Oscar: La decadencia de la mentira. Madrid, Siruela, 2000.

Wittkover, Rudolf y Margot: Nacidos bajo el signo de Saturno. Genio y temperamento de los artistas desde la Antigüedad hasta la Revolución Francesa. Madrid, Cátedra, 2015.

Published

2024-01-26

How to Cite

Santamaría Fernández, A. E. (2024). The ’Artealisation’ of the Forest of Fontainebleau and the Obstacles to Cultural Consummation. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (12), 3–24. https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.37351