Iconographic Considerations on the Divinization of the Emperor: Apotheosis and the «Mythological Portrait»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfii.35.2022.33653

Keywords:

Classical Iconography; Apotheosis; mithological portrait; roman emperor; Imperial Cult

Abstract

From Alexander the Great to our days, the iconic tradition of the West Art has recreated the glory of its rulers. The assimilation of the ruler with the divinity brought with it the process of deification after death for his memory and eternal glory. With these lines we propose an approach to the iconographic prototypes associated with the deification concepts of the Roman emperors (Apotheosis and mythological portraits), from their genesis to the imperial era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes Clásicas

Cicerón, Comentario al «sueño de Escipión». Traducción de Navarro Antolín, F. (2006), Biblioteca clásica Gredos 351.

Dion Casio, Historia Romana. Libros L-LX. Traducción y notas de Juan Manuel Cortés Copete (2011) Biblioteca Clásica Gredos 395.

Herodiano, Historia del Imperio romano después de Marco Aurelio. Introducción, traducción y notas de J. J. Torres Esbarranch. Revisada por J. Arce. Biblioteca Clásica Gredos 80.

Suetonio, Los doce Césares, Traducción y edición de Alfonso Cuatrecasas, Madrid, Ed. Austral, 2008.

Bibliografía

Antela-Bernárdez, Borja: «Alejandro Magno o la demostración de la divinidad», Faventia, 29/1(2007) pp. 89-103.

Antela-Bernárdez, Borja: «Divino Alejandro. Parámetros religiosos de la campaña asiática», en VV.AA. Guerra y Religión en el mundo antiguo, Zaragoza, Libros Pórtico, 2015, pp. 111-122.

Badian, E.: «The Deification of Alexander the Great», en Dell, J.H. (ed.), Ancient Macedonian Studies in Honour of Charles F. Edson. Institute for Balkan Studies. Thessaloniki, 1981.

Bosworth, Brian: «Augustus, the Res Gestae and Hellenistic Theories of Apotheosis», The Journal of Roman Studies, 89, 1999, pp. 1-18.

https://bucm.idm.oclc.org/login?url=https://www.jstor.org/stable/300731

Buonfiglio, Marialetizia. «L’Arco di Tito al Circo Massimo: dalle indagini archeologiche alla ricostruzione virtuale», Bullettino della Commissione Archeologica Comunale CXVIII, 2017, pp. 163-187.

Boin, D.: Late Antique Divi and Imperial Priests of the Late Fourth and Early Fifth Centuries, en: Salzman M.R., Sághy, M. y Testa R.L. (eds.), Pagans and Christians in Late Antique Rome: Conflict, Competition, and Coexistence in the Fourth Century, Cambridge 2015.

Buxton, Bridget A.: «A New Reading of the Belvedere Altar», American Journal of Archaeology 118, n. 1, 2014, pp 91–111. https://doi.org/10.3764/aja.118.1.0091

Escámez de Vera, Diego M: «Júpiter Óptimo Máximo en la propaganda de Augusto y Vespasiano: justificación religiosa de dos fundadores dinásticos». Antesteria, 3, 2014, pp. 189-207.

Escámez de Vera, Diego. M.: «Domiciano y el culto imperial provincial: ¿imitación o imposición», Gerión 35(2) 2017, pp. 553-572.

Fernández Uriel, Pilar y Nogales Basarrate, Trinidad. «La fuerza de la imagen: Iconografía de las princesas de la dinastía Julio-Claudia», Akros, Revista de Patrimonio, n.2, 2003, pp. 69-78.

Fernández Uriel, Pilar: «Un aspecto de la imagen del poder: Los retratos en los camafeos de tradición augustea», Eikon/Imago, 3, 2013/1, pp. 113-146.

Fischwick, D.: The Imperial Cult in the Latin West: Studies in the Ruler Cult of the Western Provinces of the Roman Empire, Vol. 1, Plate 2, Leiden, 1987.

Fredricksmeyer, Ernst A.: «Alexander, Zeus Ammon, and the Conquest of Asia», Transactions of the American Philological Association 121, 1991, pp. 199-214.

Fuchs, Michaela. «Staatsideologie und Herrscherpanegyrik: neue Überlegungen zum Parthermonument von Ephesos», Jahrbuch des Kunsthistorischen Museums Wien, 2003, pp. 8-29.

García García, Cristina: «Análisis iconográfico de las monedas de Alejandro Magno y los Diádocos», Revista Numismática Hécate, 2, 2015, pp. 1-52.

Gołyźniak, Pawel: Engraved Gems and Propaganda in the Roman Republic and under Augustus, Oxford, Archaeopress, 2020.

Gómez Espelosín, Francisco Javier: La leyenda de Alejandro: mito, historiografía y propaganda. Madrid, Universidad de Alcalá de Henares, 2007.

Győri, Victoria: «The Aurea Aetas and Octavianic/Augustan Coinage», Revista numismática OMNI, n. 8, 2014. pp. 36-56.

Hallett, Christopher H: The Roman nude : heroic portrait statuary 200 B.C.-A.D. 300. Oxford studies in ancient culture and representation. Oxford: Oxford University Press, 2005.

Koortbojian, D.M.: The divinization of Caesar and Augusto: precedents, consequences, implications, Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

Lo Monaco, Annalisa: «Algide e belle come dee. Immagini private e apoteosi a Romain età medio-imperiale» en E. La Rocca y C. Parisi Presicce (eds.): Ritratti. Le tante facce del potere, Roma, Mondomostre, 2011.

Molina Marín, Antonio Ignacio: Apotheosis y Paideia: La Figura del Gobernante, entre el Homenaje y la Teoría Política. Editorial Académica Española, 2012.

Norman, Naomi J.: «Imperial Triumph and Apotheosis: The Arch of Titus» en Derek B. Counts and Anthony S. Tuck (eds.), Koine.Mediterranean Studies in honor of R. Ross Holloway, 6, Oxford/Oakville, Oxford Books, 2009, pp. 41-53.

Olaguer Feliú, Fernando: Alejandro Magno y el arte: aproximación a la personalidad de Alejandro Magno ya su influencia en el arte. Madrid, Ed. Encuentro, 2000.

Perea Yébenes, Sabino: «Imago Imperatoris, ad sidera! El funeral de los emperadores romanos, la apoteosis y el «cuerpo doble»», Oppidum, nº 1. Universidad SEK. Segovia, 2005, pp. 103-120.

Perea Yébenes, Sabino: «Octavianus - Neptunus», CADMO. Revista de História da Universidad de Lisboa, 23, 2013, 147-167.

Pollini, John: «Man or God: Divine Assimilation and Imitation in the Late Republic and Early Principate», en K.A. Raaflaub y M. Toher (eds.): Between Republic and Empire:Interpretations of Augustus and his Principate, Berkeley, 1990, pp. 333-63.

Rodríguez López, María Isabel: «Imágenes del poder: los dípticos consulares», en Sanz Serrano, Rosa; Moreno Arrastio, Francisco José & Pérez-Accino, José Ramón (eds.), Actas del I Simposio Internacional TEMPVS BARBARICVM, CEFYP, Madrid, 2011.

Rodríguez Peinado, Laura: «La ascensión de Alejandro Magno», Revista Digital de Iconografía Medieval, vol. X, nº 18, 2018, pp. 9-23.

Smith, RR.: «Maiestas Serena: Roman court cameos and early imperial poetry and panegyric», Journal of Roman Studies (JRS), 111, pp. 75-152.

Smith, William, Dictionary of Greek and Roman antiquities, 1865.

https://archive.org/details/dictionaryofgree00smituoft/page/106/mode/2up?view=theater

Yarrow, Mariah «Romulus’ Apotheosis», American Journal of Numismatics (AJN) Second Series 30, 2018, pp. 145–161.

Zanker, Paul: The Mask of Socrates: The Image of the Intellectual in Antiquity, Berkeley, Calif: University of California Press, 1995. http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft3f59n8b0/

Published

2022-11-16

How to Cite

Rodríguez López, M. I. (2022). Iconographic Considerations on the Divinization of the Emperor: Apotheosis and the «Mythological Portrait». Espacio Tiempo y Forma. Serie II, Historia Antigua, (35), 111–140. https://doi.org/10.5944/etfii.35.2022.33653

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.