About the Journal

Enfoque y alcance

INTRODUCTION

ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada (Studies in Applied English Linguistics) is a scholarly, peer-reviewed journal published once a year by the Research Group The English Language in University Settings based at the University of Seville (Spain). The research group was founded in 1995 and has been sponsored by the Andalusian Department of Education as part of Andalusia’s Regional Government since its origin. Nowadays a team of 25 university professors (belonging to the Editorial Board, Board of Advisors and Board of Referees) from various educational institutions, both at the national and international level, contribute their professional endeavor to the journal.

In ELIA Journal the technical term “applied linguistics” has always been interpreted as a generic concept embracing a rapidly growing multidisciplinary megafield that makes use of and reorients the scientific knowledge of human language offered by various disciplines (e.g., linguistics, psychology, sociology, neurobiology, pedagogy, anthropology, etc.) so as to address a wide range of theoretical, applied, and practical questions whose shared aim lies in performance phenomena and problems related to verbal communication in the “real world.” However, given the extremely broad scope that this megafield has achieved in the 21st century, contributions to ELIA are mainly related to the following applied linguistics fields:

  • Issues in non-native/additional (L2) acquisition/learning.
  • Issues in L2 teaching.
  • Issues in L2 discourse/pragmatics.
  • Issues in bilingualism/multilingualism.

Although the L2 under study in the articles published in ELIA is most often English, articles dealing with relationships/interactions between English and Spanish, or English, Spanish and some other modern language are also given consideration.

As part of its policy, ELIA Journal strictly adheres to COPE publication ethics and publication malpractice statement (http://publicationethics.org/). All articles published in ELIA have undergone an exhaustive anti-plagiarism review. ELIA's anti-plagiarism policy ensures that all published works are unpublished, thus guaranteeing the originality of all manuscripts.

 

PRESENTACIÓN

La revista ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, es la publicación científica del Grupo de investigación La lengua inglesa en el ámbito universitario, creado en 1995 bajo el auspicio de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. En la actualidad, un equipo de 25 profesores (distribuidos en Dirección, Consejo de redacción, Consejo asesor y Asesores externos) pertenecientes a instituciones educativas nacionales e internacionales se encarga de las diversas fases que forman el proceso, hasta alcanzar el producto final en forma de un volumen anual.

Desde sus inicios, en la revista ELIA se interpreta el término técnico ‘lingüística aplicada’ como un concepto genérico que abarca un extenso dominio multidisciplinar en el que se utiliza y reorienta el conocimiento sobre el lenguaje humano que aportan diversas disciplinas –entre ellas la lingüística, la psicología, la sociología, la neurobiología, la pedagogía y la antropología– a fin de dar respuesta a un amplio rango de cuestiones (teóricas, aplicadas y prácticas) cuyo propósito común se encuentra en fenómenos de actuación y en problemas de comunicación verbal del “mundo real”. No obstante, dada la enorme envergadura que ha alcanzado la lingüística aplicada en el siglo XXI, las contribuciones publicadas en ELIA (aplicando el sistema de revisión anónima por pares) tienden a enmarcarse dentro de los siguientes campos en concreto:

  • aspectos de la adquisición/aprendizaje de una lengua no materna o adicional (L2);
  • aspectos de la enseñanza de una L2;
  • aspectos de los usos pragmático-discursivos de una L2;
  • aspectos del bilingüismo y plurilingüismo.

Si bien la L2 objeto de estudio de los artículos publicados en ELIA suele ser el inglés, también forman parte de la línea editorial de la revista las relaciones entre el inglés y el español, así como las interacciones entre el inglés, el español y otra lengua moderna.

            Como parte de su normativa, la revista ELIA se adhiere de forma estricta al código ético de COPE para la publicación de artículos científicos (http://publicationethics.org/). Todos los artículos publicados en ELIA han sido sometidos a una exhaustiva revisión antiplagio. Con su política antiplagio ELIA cuida que todos los trabajos publicados sean inéditos garantizando así la originalidad de todos los manuscritos.

 

Proceso de evaluación por pares

ELIA is a peer-reviewed scholarly journal and is published once a year. All submissions are reviewed anonymously by members of the editorial board as well as external referees.

Política de acceso abierto

 

ELIA is an open access journal and there are no publication charges or fees. Regarding the conditions of self-archiving, authors are allowed to archive post-print version for non-commercial purposes including repositories and personal websites. Conditions for self-archiving can be consulted at: http://www.accesoabierto.net/dulcinea/consulta.php?directorio=dulcinea&campo=ID&texto=1716