Protocolo y TIC: Twitter como herramienta docente | Protocol and ICT: Twitter as a learning tool
DOI:
https://doi.org/10.5944/eeii.vol.6.n.11.2019.25038Keywords:
protocolo, enseñanza, Twitter, TIC, proceso de enseñanza-aprendizaje, PLE, teaching, ICT, teaching-learning processAbstract
La docencia en el s. XXI va a cambiar radicalmente. A finales del siglo pasado, con el nacimiento de internet, surgen las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) que cambian completamente la vida de las personas. Dichas tecnologías han de entrar en las aulas. Este trabajo es fruto del esfuerzo por introducir las TIC en las aulas y ayudar a los alumnos en la creación de sus Entornos Personales de Aprendizaje (PLE), con el objetivo de mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje para los estudiantes de protocolo.
Los pasados enero-marzo de 2018 en la clase de protocolo y organización de eventos de la Universitat Jaume I de Castellón, se convirtió la red social Twitter en una herramienta docente con el fin mejorar el aprendizaje de los alumnos de los conceptos de esta materia. Este trabajo presenta el método empleado y los resultados obtenidos.
_______________________
Teaching in the 21th century is going to change radically. At the end of last century, with the Internet’s birth, Information and Communication Technologies (ICT) arise to change people’s lives. These technologies must enter the classrooms. This paper is the outcome of the effort to introduce ICT in the classroom and to help the students to create their own Personal Learning Environment (PLE) to improve their understanding and learning of protocol concepts.
Last January-March 2018 in the events organizing and protocol subject at Jaume’s I University in Castellón, we converted the social media Twitter into teaching material in order to improve the learning process of the students in this theme. This paper presents the method and the results used.
Downloads
References
Adell, J., y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. Learning, 16.
Barquero Cabrero, J. D., Ramos Fernández, F., & Medina Elizondo, M. (2013). Protocolo y relaciones Públicas en la sociedad pluralista. Usos, normas y reglas en actos públicos y privados. (Furtwangen). Barcelona: ESERP, School of business and social sciences. Colección ciencias económicas y sociales.
Delmás Martín, D., y Gómez Hernando, M. (2019). Spoilers de Protocolo. (Editorum, Ed.) (1a Edición). Madrid: Editorum.
Fuente Lafuente, C. (2010). Protocolo Oficial (5 Edición). Ediciones Protocolo. Colección Área de Formación.
García González, J. L., & García Ruíz, R. (2012). Aprender entre iguales con herramientas web 2.0 y Twitter en la Universidad. Análisis de un caso. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa., 1–14.
Martínez Gimeno, A., y Torres Barzabal, L. (2013). Los entornos personales de aprendizaje (PLE). Del cómo enseñar al cómo aprender. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 39–57.
Orozco López, J. D. D. (2016). Protocolo para la organización de eventos. (I. Editorial, Ed.) (1a). Antequera: IC Editorial.
Sánchez González, D. del M. (2011). Fundamentos del ceremonial y del protocolo. Editorial Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
- The Revista de Estudios Institucionales is distributed under a Creative Creative Commons Reconocimiento NoComercial NoDerivadas (by-nc-nd).
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Share of work license, under conditions of authorship acknowledgment, for non-commercial purposes and without derivative works such as are specified in the license.
- Authors may separately enter into additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of their initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their papers electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges as well as more citation. earliest and largest of published works (See The Effect of Open Access)