The Musical Thought of Alfred Schutz in the Bergsonian Period (1924-1928)
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.50.2022.27054Keywords:
Alfred Schutz, Bergson, Fenomenología de la música, Filosofía de la música, Formas de vida, ÓperaAbstract
This paper aims to study the musical thought of Alfred Schutz during the so called Bergsonian period from 1924 to 1928. Starting from the theory of life forms as strata of consciousness we will delve into the Bergsonian concept of durée in the musical field and we will follow Schutz’s reflections on the combination of word, music, gesture and action in opera, as well as the two different ways of approaching the essence of opera, that is, to place and interpret the Thou-relationship before the spectator, in the work of Mozart and Wagner.
Downloads
References
BERGSON, Henri (1992), Durée et simultanéité : à propos de la théorie d’Einstein, (1º edición de 1968), París : Quadrige/Presses Universitaires de France
- (2001). Oeuvres, Édition du centenaire, París: Presses Universitaires de France, 6ª edición (1ª edición 1959)
DÜRR, Walther, GERSTENBERG, Walter, HARVEY, Jonathan (1988) “Rhythm” en Sadie (ed.) (1988), vol. 15, pp. 804-824
EMBREE, Lester (2011) “Introduction” en Schutz (2011), pp. xi-xv
NIETZSCHE, Friedrich (2009), El nacimiento de la tragedia, traducción y notas de Germán Cano, en Nietzsche I, con estudio introductorio de Germán Cano, Biblioteca de grandes pensadores, Madrid: Gredos, pp. 33-185.
PIANA, Giovanni (2003), Intorno alla filosofia della musica di Susanne Langer, material para el curso “Fenomenologia dell’espressione e filosofia della musica” en la Universidad de Milán, 1986, edición digital, disponible en http://www.filosofia.unimi.it/piana/index.php/component/docman/doc_download/68-intorno-alla-filosofia-della-musica-di-susanne-langer.
SADIE, Stanley (ed.) (1988), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 6ª Reimpresión de la edición de 1980, Londres: Mac Millan Publishers Limites.
SCHUTZ, Alfred (1924). ”Sinn einer Kunstform (Musik)” en Schutz (1981), pp. 279-316, posteriormente en Schutz (2016), pp. 41-77, traducido al inglés como “Meaning Structures of Drama and Opera” por Helmut Wagner en Schutz (1982), pp. 180-207, posteriormente en Schutz (2013), pp. 171-195.
- (1925a). “Spracharbeit [I. Teil]” en Schutz (1981), pp. 209-243, traducido al inglés por Helmut Wagner como “Meaning Structures of Language” en Schutz (1982), pp. 125-157, posteriormente en Schutz (2013), pp. 121-150.
- (1925b). “Entwürfe [zur Arbeit über die Lebensformen] en Schutz (1981), pp. 319-340, posteriormente como “[Entwürfe:Leben und Erkennen. Entwürfe einer Theorie der Geisteswissenschaft]” en Schutz (2006), pp. 179-199, traducido al inglés y reorganizado por Helmut Wagner como “Author’s Introduction” en Schutz (1982), pp. 14-25, posteriormente en Schutz (2013), pp. 23-34.
- (1926). “Goethe: Novelle” en Schutz (1981), pp. 251-278, traducido al inglés por Helmut Wagner como “Meaning Structures of Literary Art Forms” en Schutz (1982), pp. 158-179, posteriormente en Schutz (2013), pp. 151-170.
- (1927). “Lebensformen und Sinnstruktur” en Schutz (1981), pp. 79-207, posteriormente en Schutz (2006), pp. 45-173, traducido al inglés por Helmut Wagner como “Life Forms and Meaning Structures” en Schutz (1982), pp. 31-117, posteriormente en Schutz (2013), pp. 37-115.
- (1981). Theorie des Lebenformen, edición de Ilja Srubar, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- (1982). Life Forms and Meaning Structure, Londres: Routledge and Kegan Paul, traducido, introducido y anotado por Helmut R. Wagner.
- (2006). Sinn und Zeit: Frühe Wiener Studien, editado por Matthias Michailow, Alfred Schütz Werkausgabe Band I, edición al cuidado de Richard Grathoff, Hans-Georg Soeffner y Ilja Srubar, Munich: UVK Verlagsgesellschaft Konstanz.
- (2011). Collected Papers volumen V: Phenomenology and the Social Sciences. Editado por Lester Embree, Dordrecht: Springer.
- (2013). Collected Papers volumen VI: Literary Reality and Relationships. Editado por Michael Barber, Dordrecht: Springer.
- (2016). Schriften zur Musik, editado por Gerd Sebald y Andreas Georg Stascheit, Alfred Schütz Werkausgabe Band VII, edición al cuidado de Hans-Georg Soeffner y Ilja Srubar, Munich: UVK Verlagsgesellschaft Konstanz.
WAGNER, Helmut R. (1977). “The Bergsonian Period of Alfred Schutz”, Philosophy and Phenomenological Research, 38 (2), 187-199.
- (2013). “Editor´s Introduction” en Schutz (2013), pp. 11-18, reimpresión de “Editor´s Introduction” en Schutz (1982), pp. 3-10.
WAGNER, Richard (1966). Richard Wagner's Prose Works vol. 5: Actors and Singers, traducción al inglés de William Ashton Ellis, Nueva York: Broude Brothers, (reimpresión de la edición de 1896, Londres: Routledge and Kegan Paul).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ENDOXA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).