Entre redes completas y personales: estrategia de recolección de datos cognitivos con informantes clave
DOI:
https://doi.org/10.5944/empiria.58.2023.37382Keywords:
análisis de redes sociales, sociología relacional, redes cognitivas, líderes comunitarios, PESCARTE, social network analysis, relational sociology, cognitive networks, communitarian leadersAbstract
This paper proposes a strategy, named as Model of Social Cognitive Networks, for collecting relational data from key informants. We offer a solution to the double problem of, on the one hand, defining the boundary of a network of interactions, and on the other hand, collecting data from a complete network based on the perception of informants who are privileged observers of the social process under study. The design was implemented as part of a diagnostic on the dynamics of community relations in traditional fishing communities, in the service of a research-action project (PESCARTE), in the field of environmental education, on the coast of the state of Rio de Janeiro (Brazil). The proposal combines techniques for collecting data from personal networks and complete networks. The instruments elaborated for data collection and the procedures used to validate the strategy are detailed. Article financed by the Environmental Education Project (PEA) PESCARTE, a mitigation initiative required by the Federal Environmental License conducted by the Brazilian Institute of Environment and Renewable Natural Resources (IBAMA).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:a) Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0.
b) Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.


