Emotional Impact of the COVID-19 Pandemic during the Spanish National Lockdown: Protective and Risk/Vulnerability Factors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ap.18.1.29520

Keywords:

COVID-19, coronavirus, distress, anxiety, depression, hopelessness, sleep problems, positive and negative affect, intolerance of uncertainty, media exposure

Abstract

The objective of this work was to study the psychological impact of the pandemic COVID-19 and the national lockdown that took place in Spain during March and April 2020. We examined the prevalence of emotional distress, as well as protective and risk/vulnerability factors. A sample of 1,561 participants (aged 19 to 84 years) completed online the Coronavirus Psychological Impact Questionnaire (CIPC), the Intolerance of Uncertainty Scale–12, and the Positive and Negative Affect Schedule. Results show that many participants experienced high levels of emotional distress reflected through a 10-symptom distress profile in which worry, stress, hopelessness, sadness/depression and sleep problems predominated. We found some protective (age, income level, home garden, working outside the home), risk (media exposure, living with chronically ill and/or dependent persons, health worker) and vulnerability (sex, negative affect, intolerance of uncertainty) factors that significantly predicted the levels of distress. Negative affect and intolerance of uncertainty demonstrated to be strong predictors of distress. In addition, empirical evidence is provided on the validation of the Distress Emotional Scale of the CIPC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bonifacio Sandín, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Facultad de Psicología

Paloma Chorot, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Facultad de Psicología

Julia García-Escalera, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Facultad de Psicología

Rosa M. Valiente, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Facultad de Psicología

References

Alvites-Huamaní, C. G. (2020). COVID-19: pandemia que impacta en los estados de ánimo. CienciAmérica, 9, 354–362.. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.327

Ballester-Arnal, R., Nebot-Garcia, J. E., Ruiz-Palomino, E., Giménez-García, C. y Gil-Llario, M. D. (2020). “INSIDE” Project on Sexual Health in Spain: The impact of the lockdown aused by COVID-19. Sexuality Research and Social Policy, 16, 1–19. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-61952/v1.

Barrera-Herrera, A., Neira-Cofré, M., Raipán-Gómez, P., Riquelme-Lobos, P. y Escobar, B. (2019). Apoyo social percibido y factores sociodemográficos en relación con los síntomas de ansiedad, depresión y estrés en universitarios chilenos [Perceived Social Support and Socio­Demographic Factors in Relation to Symptoms of Anxiety, Depression, and Stress in Chilean University Students]. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24, 105–115. https://doi.org/10.5944/rppc.23676

Bentler, P. M. y Hu, E. J. C. (2017). EQS 6.3 for Windows. Multivariate software.

Boletín Oficial del Estado. (2020). Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463

Byrne, B. M. (2009). Structural Equation Modeling with EQS: Basic Concepts, Applications, and Programming (2ª ed.). Routledge.

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J. y Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Epidemic on College Students in China. Psychiatry Research, 287, Artículo 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934

Carleton, R. N., Norton, M. P. J. y Asmundson, G. J. (2007). Fearing the Unknown: A Short Version of the Intolerance of Uncertainty Scale. Journal of Anxiety Disorders, 21, 105–117. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.03.014

Espada, J. P., Orgilés, M., Piqueras, J. A. y Morales, A. (2020). Las buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante el COVID-19. Clínica y Salud, 3(2), 109–113. https://doi.org/10.5093/clysa2020a14

Gao, J., Zheng, P., Jia, Y., Chen, H., Mao, Y., Chen, S., Wang, Y., Fu, H. y Dai, J. (2020). Mental Health Problems and Social Media Exposure during COVID-19 Outbreak. Plos One, 15, Artículo e0231924. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231924

Garfin, D. R., Silver, R. C. y Holman, E. A. (2020). The Novel Coronavirus (COVID-2019) Outbreak: Amplification of Public Health Consequences by Media Exposure. Health Psychology, 39, 355–357. https://doi.org/10.1037/hea0000875

Gómez-Becerra, I., Flujas, J. M., Andrés, M., Sánchez-López, P. y Fernández-Torres, M. (2020). Evolución del estado psicológico y el miedo en la infancia y adolescencia durante el confinamiento por la COVID-19 [Evolution of Psychological State and Fear in Childhood and Adolescence during COVID-19 Lockdown]. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7, 11–18. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2029

González-Bernal, J. J., Santamaría-Peláez, M., González-Santos, J., Rodríguez-Fernández, P., León del Barco, B. y Soto-Cámara, R. (2020). Relationship of Forced Social Distancing and Home Confinement Derived from the COVID-19 Pandemic with the Occupational Balance of the Spanish Population. Journal of Clinical Medicine, 9(11), Artículo 3606. https://doi.org/10.3390/jcm9113606

González-Sanguino, C., Ausín, B., Castellanos, M. Á., Saiz, J., López-Gómez, A., Ugidos, C. y Muñoz, M. (2020). Mental Health Consequences during the Initial Stage of the 2020 Coronavirus Pandemic (COVID-19) in Spain. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 172–176. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.05.040

Hidalgo, M. D., Balluerka, N., Gorostiaga, A., Espada, J. P., Santed, M. Á., Padilla, J. L. y Gómez-Benito, J. (2020). The Psychological Consequences of COVID-19 and Lockdown in the Spanish Population: An Exploratory Sequential Design. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), Artículo 8578. https://doi.org/10.3390/ijerph17228578

Jiménez, Ó., Sánchez-Sánchez, L. C. y García-Montes, J. M. (2020). Psychological Impact of COVID-19 Confinement and its Relationship with Meditation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), Artículo 6642. https://doi.org/10.3390/ijerph17186642

Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., Sun, L., Wu, L., Sun, Z., Wang, Y. y Liu, W. (2020). Prevalence and Predictors of PTSS during COVID-19 Outbreak in China Hardest-hit Areas: Gender Differences Matter. Psychiatry Research, 287, Artículo 112921. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112921

Lugo-González, I. V., Fernández-Vega, M., Reynoso-Erazo, L., Becerra-Gálvez, A. L. y Pérez-Bautista, Y. Y. (2020). COVID-19 Perception and Preventive Behaviors: A Descriptive, Comparative Study by Severity and Perceived Risk. Salud Mental, 43(6), 249–256. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2020.XXX

Monteiro da Silva, R., y Rodrigues, C. J., Moreira de Madeiros, P. y Rolim, M. L. (2020). COVID-19 Pandemic in Health Professionals: A Systematic Review with Meta-Analysis. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 104, Artículo 110062. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2020.110062

Nebot-Garcia, J. E., Ruiz-Palomino, E., Giménez-García, C., Gil-Llario, M. D. y Ballester-Arnal, R. (2020). Frecuencia sexual de los adolescentes españoles durante el confinamiento por COVID-19 [Sexual Frequency of Spanish Adolescents during Confinement by COVID-19.]. RPCN, 17. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7, 19–26. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2038

Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J. y de Luis-García, R. (2020). Psychological Effects of the COVID-19 Outbreak and Lockdown among Students and Workers of a Spanish University. Psychiatry Research, 290, Artículo 113108. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108

Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C. y Espada, J. P. (2020). Immediate Psychological Effects of the COVID-19 Quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in Psychology, 11, Artículo 2986, https://doi.org/10.31234/osf.io/5bpfz

Parada, D. A. y Zambrano, G. E. (2020). Reinvención de la vida cotidiana en mujeres cucuteñas en tiempos de COVID-19 [Reinvention of Daily Life in Women from Cúcuta in Times of COVID-19]. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 19(3), 45–56. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-2046

Pedreira, J. L. (2020). Salud mental y COVID-19 en infancia y adolescencia: visión desde la psicopatología y la salud pública [Mental Health and COVID-19 in Children and Adolescents: Psychopathologycal and Public Health Approach]. Revista Española de Salud Pública, 94(1), Artículo e1-17.

Pineda, D. (2018). Procesos transdiagnóstico asociados a los síntomas de los trastornos de ansiedad y depresivos [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia, España.

Rodriguez-Ceberio, M. R. (2020). Psicólogos en el frente: la atención durante la crisis del COVID-19. De las emociones tóxicas a la salud psicológica [Psychologists at the Front: Attention during the COVID-19 crisis. From Toxic Emotions to Psychological Health]. Archivos de Medicina (Manizales), 21(1), 225–237. https://doi.org/10.30554/archmed.21.1.3941.2021

Romero, C.-S., Catalá, J., Delgado, C., Ferrer, C., Errando, C., Iftimi, A., Benito, A., De Andrés, J., Otero, M. y PSIMCOV group. (2020). COVID-19 Psychological Impact in 3109 Healthcare Workers in Spain: The PSIMCOV Group. Psychological Medicine, 14, 1–7. https://doi.org/10.1017/S0033291720001671

Roy, D., Tripathy, S., Kar, S. K., Sharma, N., Verma, S. K. y Kaushal, V. (2020). Study of Knowledge, Attitude, Anxiety & Perceived Mental Healthcare Need in Indian Population during COVID-19 Pandemic. Asian Journal of Psychiatry, 51, Artículo 102083. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102083

Sandín, B. (2013). DSM-5: ¿Cambio de paradigma en la clasificación de los trastornos mentales? [DSM-5: A Paradigm Shift in the Classification of Mental Disorders?]. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18, 255–286. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.18.num.3.2013.12925

Sandín, B. (2020). El estrés. En A. Belloch, B. Sandín y F. Ramos (Eds.), Manual de psicopatología, Vol. 1 (3ª ed., pp. 371–412). McGraw-Hill.

Sandín, B. y Chorot, P. (2017). Cuestionario de Sucesos Vitales (CSV) [Life Events Questionnaire (CSV): Factor Structure, Psychometric Properties and Normative Data]. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22, 95–115. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.2.2017.19729

Sandín, B., Chorot, P., Lostao, L., Joiner, T. E., Santed, M.Á. y Valiente, R. M. (1999). Escalas PANAS de afecto positivo y negativo: Validación factorial y convergencia transcultural [The PANAS Scales of Positive and Negative Affect: Factor Analytic Validation and Cross-cultural Convergence]. Psicothema, 11, 37–51. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.12.num.2.2007.4036

Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M. y Pineda, D. (2012). Versión española de la Intolerance of Uncertainty Scale–12 [documento no publicado] Universidad Nacional de Educación a Distancia, España.

Sandín, B., Chorot, P. y Valiente, R. M. (2018). Trastornos de ansiedad en niños y adolescentes. En J. C. Arango-Lasprilla, I. Romero, N. Hewitt-Ramírez y W. Rodríguez (Eds.), Trastornos psicológicos y neuropsicológicos en la infancia y la adolescencia (pp. 119–161). Manual Moderno.

Sandín, B., Chorot, P. y Valiente, R. M. (2020). Psicopatología de la ansiedad y trastornos de ansiedad: Hacia un enfoque transdiagnóstico. En A. Belloch, B. Sandín y F. Ramos (Eds.), Manual de psicopatología, Vol. 1 (3ª ed., pp. 3–34). McGraw-Hill.

Sandín, B., Valiente, R. M., García-Escalera, J., Campagne, D. M. y Chorot, P. (2020). Psychological Impact of the COVID-19 Pandemic: Negative and Positive Effects in Spanish Population during the Mandatory National Quarantine. Journal of Psychopathology and Clinical Psychology / Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25, 1–21. https://doi.org/10.5944/rppc.28107

Sandín, B., Valiente, R. M., García-Escalera, J., Pineda, D., Espinosa, V., Magaz, A. M. y Chorot, P. (2019). Protocolo unificado para el tratamiento transdiagnóstico de los trastornos emocionales en adolescentes a través de internet (iUP-A): Aplicación web y protocolo de un ensayo controlado aleatorizado [Internet-delivered Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders in Adolescents (iUP-A): Web Application and Study Protocol for a Randomized Controlled Trial.]. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24, 197–215. https://doi.org/10.5944/rppc.26460

Subirón, A. B., Lucha, A. C., Antón, I., Urcola, F., Satústegui, P. J. y Ánguas, A. (2020). Estudio mixto del distrés psicológico en los alumnos del Grado en Enfermería ante las prácticas curriculares externas durante la pandemia de COVID-19. Paraninfo Digital, 14(32), Artículo e32128d-e32128d. http://ciberindex.com/p/pd/e32128d.

Velasco, V. M., Limones, M. L., Suárez, G. G., Reyes, H. y Delgado, V. E. (2020). Ansiedad en el adulto mayor durante la pandemia de COVID-19. Paraninfo Digital, 14(32), Artículo e32069d-e32069d. http://ciberindex.com/p/pd/e32069d

Published

2021-06-30

How to Cite

Sandín, B., Chorot, P., García-Escalera, J., & Valiente, R. M. (2021). Emotional Impact of the COVID-19 Pandemic during the Spanish National Lockdown: Protective and Risk/Vulnerability Factors. Acción Psicológica, 18(1), 27–44. https://doi.org/10.5944/ap.18.1.29520