Cambio Conceptual en los Grupos de Crecimiento Personal: Un estudio de caso [Conceptual Change in Personal Development Groups: A Case Study]
DOI:
https://doi.org/10.5944/ap.16.2.25204Keywords:
Grupos de Crecimiento Personal, Cambio Conceptual, Diferencial Semántico, Eficacia Terapéutica [Personal development groups, Meaning concepts, Semantic differential, Therapeutic efficacy]Agencies:
UNED, Fundación TomilloAbstract
Resumen
Este estudio presenta el análisis de un caso como ejemplo de la utilización del Diferencial Semántico (DS) para la evaluación de los cambios de significado y de su estructura en casos individuales en contextos psicoterapéuticos. Este trabajo supone una ampliación del estudio previo (Gil Escudero y Rodríguez Zafra, 2012) en el que se presentaron los resultados sobre la eficacia de los Grupos de Crecimiento Personal (GCP) para contribuir al cambio del significado de algunos conceptos psicológicos centrales de los participantes en estos grupos. Estos cambios de significado se consideran como indicadores de los cambios emocionales, actitudinales y cognitivos, que se producen habitualmente como resultado de la participación en estas experiencias intensivas de grupo. El análisis conjunto de los datos del caso, indica que, tras la participación en la experiencia intensiva de grupo se valora en mayor medida el Yo y se considera como más benigno, sereno, con mayor bienestar subjetivo, más fuerte y dinámico, se percibe el Grupo como más positivo al considerarlo mejor y más valioso, más comunicativo y afectivo, más fuerte y dinámico, y más íntegro y auténtico; se valora más positivamente la Vida percibiéndose como más buena y valiosa, más auténtica y con mayor bienestar. No se encontraron cambios suficientemente significativos de los promedios del conjunto de participantes en los GCP en la valoración de la Madre y el Padre. En general, se produce una mejoría general del estado de ánimo que se refleja en el aumento global de los promedios de respuesta al conjunto del DS.
Abstract
This study presents a case analysis as an exemplification of using the Semantic Differential (DS) for the assessment of the changes of meaning and its structure in individual cases in therapeutic contexts.This work entails an extension of the previous study (Gil Escudero y Rodriguez Zafra, 2012) where results about the efficiency of Personal Development Groups (PGG) to the change of meaning of some main psychological concepts of participants in these groups were presented. These changes of meaning are considered as indicators of the emotional, attitudinal and cognitive changes that usually turn out as a result of the participation in such intensive group experiences. The joint analysis of the case data indicates that, after participation in the intensive group experience, the I is valued more and is considered as more benign, serene, with greater subjective well-being, stronger and more dynamic, the perception is perceived. Group as more positive when considering it better and more valuable, more communicative and affective, stronger and more dynamic, and more complete and authentic; Life is valued more positively, perceiving itself as more good and valuable, more authentic and with greater well-being. No sufficiently significant changes were found in the averages of the group of participants in the CPG in the evaluation of the Mother and the Father. In general, there is a general improvement in mood that is reflected in the overall increase in the average response to the DS as a whole.
Downloads
References
Bach, G. R. (1954). Intensive Group Psychotherapy. New York: Ronald Press https://doi.org/10.1037/14491-000
Bach, G. R. (1966). The Marathon Group: Intensive Practice of Intimate Interaction. Psychological Reports, 18(3), 995–1002. https://doi.org/10.2466/pr0.1966.18.3.995
Bach, G. R. (1967a). Marathon Group Dynamics: I. Some Functions of the Professional Group Facilitator. Psychological Reports, 20(3), 995–999. https://doi.org/10.2466/pr0.1967.20.3.995
Bach, G. R. (1967b). Marathon Group Dynamics: II. Dimensions of Helpfulness: Therapeutic Aggression. Psychological Reports, 20(3_suppl), 1147–1158. https://doi.org/10.2466/pr0.1967.20.3c.1147
Bach, G. R. (1967c). Marathon Group Dynamics: III. Disjunctive Contacts. Psychological Reports, 20(3_suppl), 1163–1172. https://doi.org/10.2466/pr0.1967.20.3c.1163
Back, K. W. (1972). Beyond Words: The Story of Sensitivity Training and the Encounter Movement. New York: Russell Sage Foundation, American Behavioral Scientist, 15(6), 939–939. https://doi.org/10.1177/000276427201500616
Benne, K. D., Bradford, L. P. y Gibb, J. R. (1975). Psicodinámica del grupo T: Aplicaciones psicoterapéuticas y educacionales [T-Group Theory and Laboratory Method] (Trad. E. R. Fondevila de Muñiz Castro). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Bradford, L. P., Benne, K. D. y Gibb, J. R. (1975). El laboratorio psicoterapéutico [T-Group Theory and Laboratory Method] (Trad. E. R. Fondevila de Muñiz Castro). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Bradford, L. P., Gibb, J. R. y Benne, K. D. (1964). T-Group Theory and Laboratory Method. New York: Wiley. https://doi.org/10.1093/sw/11.2.12
Gibb, J. R., Bradford, L. P. y Benne, K. D. (1975). Teoría y práctica del grupo T. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Egan, G. (1976). El laboratorio de relaciones interpersonales: Teoría y práctica del sensitivity training. Buenos Aires: Paidós.
Fussell, F. W., y Bonney, W. C. (1990). A Comparative Study of Childhood Experiences of Psychotherapists and Physicists: Implications for clinical practice. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 27(4), 505–512. https://doi.org/10.1037/0033-3204.27.4.505
Gibb, J. R. (1970). The effects of human relations training. En A. E. Bergin y S. L. Garfield (eds.), Handbook of Psychotherapy and Behaviour Change (cap. 22, pp. 2114–1276). New York: Wiley.
Gil Escudero, G., y Rodríguez Zafra, M. (2012). Cambio conceptual en los grupos de crecimiento personal [Conceptual Change in Personal Development Groups]. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 70(137), 397–442.
Lakin, M. (1971). Interpersonal Encounter: Theory and Practice in Sensitivity Training. New York: McGraw Hill.
Lieberman, M. A., Yalom, I. y Miles, M. (1973). Encounter Groups: First Facts. New York: Basic Books.
Mintz, E. E. (1967). Time-Extended Marathon Groups. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 4(2), 65–70. https://doi.org/10.1037/h0087939
Mintz, E. E. (1971). Marathon Groups: Reality and Symbol. New York: Appleton-Century-Crofts.
Rogers, C. R. (1970). On Encounter Groups. New York: Harper and Row.
Rogers. C. R. (1973). Grupos de encuentro [Encounter Groups]. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Rose, C. (2008). The Personal Development Group: The Student´s Guide. London, UK: Karnac.
Schutz, W. C. (1963). An Approach to the Development of Human Potential. Report of the Continuing Human Relations Laboratory at Bethel. Maine (August 15).
Schutz, W. C. (1967). Joy: Expanding Human Awareness. New York: Grove Press.
Schutz, W. C. (1971). Here Comes Everybody: Bodymind and Encounter Culture. New York: Harper and Row.
Schutz, W. C. (1973). Todos Somos Uno: La cultura de los encuentros (Trad. L. Wolfson). Buenos Aires: Amorrortu.
Schutz, W. C. (1973). Elements of Encounter: A Guide to Human Awareness. Big Sur, CA: Joy Press.
Schutz, W. C. (1979). Profound Simplicity. New York: Bantam.
Schutz, W. C. (1984). The Truth Option. Berkeley, CA: Ten Speed Press.
Schutz, W. C. (1989). Joy: Twenty Years Later. Berkeley, CA: Ten Speed Press.
Schutz, W.C. (1994). The Human Element: Productivity, Self-esteem and the Bottom-line. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Shaffer, J. B. y Galinsky, M. D. (1974). Models of Group Therapy and Sensitivity Training. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Stoller, F. H. (1967). The Long Weekend. Psychology Today, 1, 28–33. https://doi.org/10.1037/e400062009-003
Stoller, F. H. (1968a). Accelerated Interaction: A Time-limited Approach Based on the Brief, Intensive group. International Journal of Group Psychotherapy, 18, 220–258. https://doi.org/10.1080/00207284.1968.11508358
Stoller, F. H. (1968b). Marathon Group Therapy. En G. Gazda (Ed.), Innovations to Group Psychotherapy (pp. 42–95). Springfield, IL: Charles C. Thomas.
Yalom, I. (1986). Teoría y práctica de la psicoterapia de grupo (Trad. C. Valdés). Mexico: Fondo de Cultura Económica.