THE CONFIGURATION OF THE POETIC SUBJECT IN THREE BOOKS BY SUSANA MARCH: EL VIENTO (1951), LA TRISTEZA (1953) AND ESTA MUJER QUE SOY (1959)
DOI:
https://doi.org/10.5944/rei.vol.10.2022.34490Abstract
This article focuses on the three books of poetry published by Susana March in the 1950s (El viento, La tristeza and Esta mujer que soy) and sets out to reflect on the way in which the poetic subject is configured in them, examining at the same time the imaginative strategies employed by the author in relation to the most relevant thematic issues. Born in 1915 in Barcelona (the city where she also died in 1990), Susana March began her literary career in 1938 with the publication of Rutas, followed in the next decade by La pasión desvelada, Ardiente voz and Polvo en la tierra. These books and the three examined here, in addition to another written early on but not published until 1987 (Poemas de la Plaza Real), make up her entire poetic oeuvre, for although she was a poet by vocation, life circumstances led her to the cultivation of narrative to the detriment of poetry. As was the case with many other women authors, after a very good critical reception, she disappeared from literary history. This exhibition is, therefore, not only a particular analysis of the texts, but also a way of contributing to the rescue of her figure.
KEY WORDS: Susana March, El viento, La tristeza, Esta mujer que soy, poetic subject, existentialism, time, loneliness, frustration, non-conformism, poetic images.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Jesús Fariña Busto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
La revista Revista de Escritoras Ibéricas se publica bajo licencia Creative Commons Reconocimiento – NoComercial (CC BY-NC). Las opiniones y contenidos de los artículos publicados la Revista de Escritoras Ibéricas son de responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen la opinión y política científica de la revista. También serán responsables de proporcionar copias de los datos en bruto, puntuaciones, y, en general, material experimental relevante a los lectores interesados.
Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).