Self-Referentiality in the Work of María Dolores Casanova (1914-2007): An Analysis of the Biographical-Artistic Dialogue in her Painting
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.38409Keywords:
María Dolores Casanova Teruel; 20th century Spanish painting; contemporary art; self-referentiality; biographical-artistic dialogue; female authorshipAbstract
María Dolores Casanova Teruel was a relevant painter in the context of Spanish contemporary art, from the late 60s until approximately 1988. However, her transcendence has been diluted over time. Given the narrative and self-referential nature of her production, this article aims to reconstruct her life trajectory, while she was active in the public space. To do this, an analysis of the biographical-artistic dialogue in her work is carried out, in which her published memoirs, the backbone of her discourse, are confronted with her pictorial creations. The study is also based on both interviews with Casanova published in the press and other unpublished interviews with her family and friends, as well as archival material. The investigation will prove an almost exact correspondence between the different episodes and interests of her life, as recorded in her autobiography, and her artistic legacy. However, at the same time, the examination of those materials will confirm that, where the artist’s text «lies», shows indifference, or hides certain key moments of her existence, her paintings reveal her most intimate «self», and it can only be found in her art and not in her chronicle.
Downloads
References
Agramunt Lacruz, Francisco: Diccionario de artistas valencianos del siglo XX. Valencia, Albatros, 1999.
Aguilera Cerni, Vicente: María Dolores Casanova. Valencia, Galería Val i 30, 1972 [folleto de exposición].
Aguilera Cerni, Vicente; Vallejo-Nágera, Juan Antonio: María Dolores Casanova’s show / con sus óleos, ceras, dibujos, esculturas, marcos integrados a su obra y objetos descomercializados. Valencia, Autoedición, 1975 [folleto de exposición].
Aguilera Cerni, Vicente; Vallejo-Nágera, Juan Antonio: maria [sic] dolores [sic] Casanova. Madrid, Galería Arte Horizonte, 1975 [folleto de exposición].
Amorós, Celia: Feminismo: igualdad y diferencia. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2001.
Anónimo: María Dolores Casanova: de su serie «En un mundo sin dinero y sin fronteras» con sus óleos, ceras, dibujos, esculturas, marcos integrados a su obra y objetos descomercializados. Valencia, Comisión Provincial de Información, Turismo y Educación Popular (C.I.T.E.), 1976 [folleto de exposición].
Arazo, M.ª Ángeles: «Media hora con María Dolores Casanova, hablando de su vida», Las Provincias (09-08-1973), p. 17.
Arazo, M.ª Ángeles: «M.ª Dolores Casanova. Mundo soñado», Las Provincias (28-05-2000), p. 8.
Barrón, Sofía; Guiralt, Carmen: «A propósito de una reciente adquisición del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: Dama recostada (c. 1990-2003), de María Dolores Casanova», Arte, Individuo y Sociedad, 35/2 (2023), pp. 563-578.
Blasco Carrascosa, Juan Ángel (com.): La impronta de la vanguardia en el Museo San Pío V. Valencia, Museo San Pío V y Fundación Cultural CAM, 1994.
Catalá Gorgues, Miguel Ángel: 100 años de pintura, escultura y grabados valencianos, 1878-1978. Valencia, Caja de Ahorros de Valencia, 1978.
Chávarri, Raúl: Artistas contemporáneas en España. Madrid, Gavar, 1976.
De Alcázar, María: «María Dolores Casanova», Bellas Artes, 47 (noviembre 1975), p. 49.
De Azcárraga, Adolfo: Arte y artistas valencianos. Valencia, Caja de Ahorros de Valencia, 1989.
Garín Ortiz de Taranco, Felipe M.ª: Historia del Arte de Valencia. Valencia, Fundación Bancaja, 1978.
Garnería, José: «M.ª Dolores Casanova. Sala Cite», Artes plásticas, 9 (junio 1976), p. 59.
Guiralt, Carmen; Barrón, Sofía: «La pintura de María Dolores Casanova (1914-2007): estudio de su trayectoria y obra artística», Asparkía. Investigació feminista, 43 (2023), pp. 197-222.
Leonarte, José: M.ª Dolores Casanova. Valencia, Galería Lucas, 1981 [folleto de exposición].
López-Chávarri Andújar, Eduardo: «Valencianos en ARCO’88 – Valencia tiene pasaporte internacional (y Valdés y Casanova, arrasando)», Las Provincias (18-02-1988), p. 25.
Morcillo Gómez, Aurora: En cuerpo y alma. Ser mujer en tiempos de Franco. Madrid, Siglo XXI de España Editores, 2015.
Muñoz Ibáñez, Manuel: La pintura contemporánea del País Valenciano, 1900-1977. Valencia, Prometeo, 1977.
Nochlin, Linda: «¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres?», en Cordero Reiman, Karen; Sáenz, Inda (comp.): Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México, Universidad Iberoamericana, UNAM, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Fonca, Curare, 2007, pp. 17-44.
Olivares Torres, Enric: La colección de arte Adolfo de Azcárraga del Ayuntamiento de Valencia. Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 2009.
Pateman, Carole: «Críticas feministas a la dicotomía público/privado», en Castells, Carme (comp.): Perspectivas feministas en teoría política. Barcelona/Buenos Aires/México, Paidós, 1996, pp. 31-52.
Patuel, Pascual: Arte valenciano en el franquismo (1939-1975). Valencia, Universitat de València, 2019.
Pollock, Griselda: Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Buenos Aires, Fiordo, 2013.
Pons Aguilar, Rafael; Real Alarcón, Manuel: Sala C.I.T.E. presenta «Pintura naif por María Dolores Casanova». Valencia, C.I.T.E., 1969 [folleto de exposición].
Real, Olga: «María Dolores Casanova, figura y territorio. “Al crear, no adopto jamás ningún ‘ismo’ de moda”», Levante (26-02-1988), p. 31.
Reilly, Maura (ed.): Mujeres artistas. Ensayos de Linda Nochlin. Madrid, Alianza, 2022.
Sorribes Santamaría, José Antonio: «Una pintora excepcional: María Dolores Casanova», Cimal, 15 (1982), pp. 89-92.
Tejeda, Isabel; Folch, María Jesús (coms.): A contratiempo. Medio siglo de artistas valencianas (1929-1980). Valencia, Institut Valencià d’Art Modern, 2018.
Vallejo-Nágera, Juan Antonio: Naifs españoles contemporáneos. Madrid, Mas Actual, 1975.
Vallejo-Nágera, Juan Antonio: El Ingenuismo en España. Madrid, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1982.
Varella Beltran, Vicent (com.): Denúncies plàstiques de la violència. Selecció d’obres del MACVAC. Vila-real, Ajuntament de Vila-real, Regidoria de Cultura–Museus, MACVAC, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.