Horizon and Horizontality in Pictorial Space. A Comparison between the Landscape Painting of Pieter Brueghel the Elder and Hasegawa Tōhaku

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.38215

Keywords:

Global Art; 16th century painting; horizon; horizontality; pictorial space; perspective; moving focus

Abstract

In its origins, landscape painting in Europe and East Asia created different natural settings, reflecting a cultural understanding of their societies’ relationship with the natural environment. In this context, the aim of this article will be to elucidate the sense of space in these two settings through a comparative study of the depiction of nature in Hasegawa Tōhaku’s the Pine Tree screen (ca. 1595) and Pieter Brueghel the Elder’s Hunters in the Snow (1565). To do so, we will compare both pictorial spaces, their distinctive characteristics and their two systems of representation: the European perspective and the far-eastern moving focus. Thus, taking into account Panofsky’s description of perspective as the «symbolic form of the West», we will assess whether this definition can be extrapolated to the moving focus as the «symbolic form of the East». From these premises, we will examine whether the development of both pictorial spaces can respond to this hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belting, Hans: Florencia y Bagdad. Una historia de la mirada entre Oriente y Occidente. Madrid, Akal /Estudios Visuales, 2012.

Bryson, Norman: Visión y Pintura. La lógica de la mirada. Madrid, Alianza Editorial, 1991.

Cervera, Isabel: «El espíritu de la Naturaleza Pictórica», en: Guasch, Anna María: Summa Pictórica. De la Prehistoria a las Civilizaciones Orientales. Barcelona, Editorial Planeta, 2000.

Corsi, Elisabetta: La fábrica de las ilusiones. Los jesuitas y la difusión de la perspectiva lineal en China, 1698-1766. Mexico, El Colegio de México, Centro de Estudios de Asia y África, 2004.

Cheng, François: Aliento-Espíritu. Textos teóricos chinos sobre el arte pictórico. Valencia, Pre- Textos, 2017.

Falero, Alfonso: «Aproximación al concepto de musubi desde la arqueología cognitiva», II Jornadas Internacionales de Formación e Investigación del GIR Humanismo Eurasia HUME, Salamanca 2020 (comunicación personal, 1 – 15 de abril 2020).

Francastel, Pierre: Sociología del arte. Madrid, Alianza Editorial, 1984.

Gauthier, Guy: Veinte lecciones sobre la imagen y el sentido. Madrid, Cátedra, 1996.

Guo, Xi (郭熙): Lin Quan Gao Zhi (林泉高致). Jiangsu Phoenix Literature and Art Publishing, LTD, 2015.

Han, Byung-Chul: Ausencia. Buenos Aires, Caja Negra, 2019.

Otto, Rudolf: Lo santo: Lo racional y lo irracional en la idea de Dios. Madrid, Alianza Editorial, 2016.

Panofsky, Erwin: La Perspectiva como forma simbólica. Barcelona, Tusquets, 2018.

Rowley, George: Principios de la pintura China. Madrid, Alianza Editorial, 1981.

Ruiz de la Puerta, Félix: Lo sagrado y lo profano en Tadao Ando. Madrid, Álbum Letras Artes, 1995.

Sasaki, Ken-ichi: «Perspectivas Oriente y Occidente», Contemporary Aesthetics (Journal Archive): Vol. 11, Article 16. 2013. Disponible en: https://digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol11/iss1/16

Stoichita, Victor I: La invención del cuadro: Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Barcelona, Ediciones del Serbal, 2000.

Sueiras, M.ª del Mar: La Horizontalidad de la mirada de Oriente en Occidente. De la construcción a la composición del espacio pictórico. (Tesis doctoral inédita), Universidad de Salamanca, 2021.

Sueiras, M.ª del Mar: «El espacio pictórico europeo y extremo oriental. Una comparativa entre la noción de horizonte y horizontalidad», en Falero, Alfonso; Doncel, David: Eurasia. Avances de Investigación. Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2021, pp. 249 -260.

Van Gulik, Robert H: Chinese Pictorial Art as viewed by the Connoisseur. Notes on the means and methods of Traditional Chinese Connoisseurship of Pictorial Art, based upon a study of the Art of Mounting Scrolls in China and Japan. New York, Hacker Art Books, 1981.

Published

2024-10-17

How to Cite

Sueiras Prieto, M. del M. (2024). Horizon and Horizontality in Pictorial Space. A Comparison between the Landscape Painting of Pieter Brueghel the Elder and Hasegawa Tōhaku . Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (12), 225–243. https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.38215

Issue

Section

MISCELÁNEA