Institutional Netiquette
DOI:
https://doi.org/10.5944/eeii.vol.5.n.8.2018.22181Keywords:
netiquette, institutional relations, politics, institution, communicationAbstract
Regarding institutional communication, several concepts are intermingled, where new ways of communicating are included, like the social networks. According to its use by an institution, the message it will transmit to citizens will have one approach or another, but, Do they consider the way they write in these tools? Is it important to have an online communication strategy? Do institutions know how to communicate on social networks? Do the accounts of the chiefs also influence the image of the organization they represent? This paper is intended to open new lines of debate about the importance that netiquette has when promoting positive institutional relations with citizens and other organizations by public institutions.
Downloads
References
Aced, Cristina et al. (2009a). "Visibilidad y viralidad". En: Visibilidad: cómo gestionar la reputación en Internet. Barcelona: Gestión 2000, p. 83–102.
Barrios, E. (2014): Comunicación institucional en tiempo de redes sociales. Marketing Político en la red. En línea. Visitado el 14 de febrero de 2018: http://mpolitico.com/2014/12/11/comunicacion-institucional-en-tiempo-de-redes-sociales-5-ejemplos-de-lo-que-no-se-debe-hacer/
Canel M. J. y Sanders, K. (2009): Para estudiar la comunicación de los gobiernos, Un análisis del estado de la cuestión. Comunicación y Sociedad Vol. XXIII. Pág. 7-48.
Castells, M. (2000): Movimientos sociales urbanos. Siglo XXI de España Editores. Madrid.
Castells, M. (2005). Internet y la sociedad en Red en De Moraes, D.(Coord.). Otra Comunicación: Los media, globalización cultural y poder. Barcelona: Lcaria.
Castro Maestre, M. (2017): Netiqueta. Comunicación en entornos digitales. Vigo. NG edicións.
Costa. J (2009): El DirCom hoy: Dirección y Gestión de la comunicación en la nueva economía. Costa Punto com, Barcelona
Criado Caracuel, A. (2017): Comunicación Institucional Vs redes sociales: Spiriman y la fusión hospitalaria de Granada. Universidad de Sevilla.
Howard, P., Jones, S. (2005). Sociedad on-line: Internet en Contexto. Barcelona: UOC.
Pantallas amigas (n.d.): Identidad digital: visitado el 19 de febrero: http://www.pantallasamigas.net/otros-webs/identidad-digital.shtm
Riera, M. (2014): Las relaciones institucionales: una función del Dircom. Universidad Autónoma de Barcelona. En línea, visitado el 19 de febrero: http://dcei-uab.blogspot.com.es/2014/03/las-relaciones-institucionales-una.html
Riorda, M. (2006): Hacia un modelo de comunicación para el consenso. En línea, visto el 18 de febrero de 2018: http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/9/257/fisec04riorda.pdf
Rubio, D. y Otazo. G. (2015): 10 consejos de comunicación política y protocolo para redes sociales. Marketing político en la red. en línea. Visitado el 14 de febrero de 2018: http://mpolitico.com/2015/02/02/10-consejos-de-comunicacion-politica-y-protocolo-para-redes-sociales/
Sánchez, D. del Mar(2011): Fundamentos del ceremonial y del protocolo. Editorial sintesis, Madrid.
Sánchez, D. del Mar (2016): Protocolo y Relaciones Institucionales: Relaciones públicas especializadas. En línea, visitado el 18 de febrero: https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/11870/protocoloyrrii.pdf
Wood, Andrew F.; Smith, Matthew J. (2005). "Forming online identities". En: Wood, Andrew F.; Smith, Matthew J. Online communication: linking technology, idenity, and culture. Mahwah, N. J.: L. Erlbaum, p. 51–75.