BALTASAR GRACIÁN’S TOPICALITY: SPIRITUAL EXERCISES FOR A PROBLEMATIZED SUBJECT AND CRITIQUE OF CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.37745

Keywords:

Gracián, Foucault, Ortega y Gasset, baroque, subjectivity, culture

Abstract

This paper aims to elucidate the relevance of Baltasar Gracián’s thoughts on the subject and culture from the philosophies of Michel Foucault and José Ortega y Gasset. First, I will analyze the Gracian conception of the subject from the perspective of The Hermeneutics of the Subject as a representative of an alternative modernity in which the separation between philosophy and spirituality is not consummated. Secondly, I will relate Gracian’s ambivalence about artifice to the critique of culture and technique, taking as a reference the crisis of the capacity to desire raised in Meditation on Technology as the cause of the cultural decline of the time. Through both approaches, I will highlight the relevance of Gracián’s thought in contemporary times, often characterized as Neo-Baroque.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, J. L. (1993). Obra poética. 1923-1977, Madrid: Alianza Editorial.

BLÜHER, K. A. (1969). Séneca en España, Madrid: Gredos.

CEREZO, P. (2015). El héroe de luto. Ensayos sobre el pensamiento de Baltasar Gracián, Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

DELEUZE, G. (1987 [1986]). Foucault, Barcelona: Paidós.

DELEUZE, G. (1989 [1988]). El pliegue. Leibniz y el Barroco, Barcelona: Paidós.

DELEUZE, G. (2002 [1968]). Diferencia y repetición, Buenos Aires: Amorrortu.

DESCARTES, R. (1987 [1641]), “Meditaciones metafísicas. Seguidas de las objeciones y respuestas”, en Obras completas, pp. 153-413, Madrid: Gredos.

DIÉGUEZ, A. (2017). Transhumanismo. La búsqueda tecnológica del mejoramiento humano, Barcelona: Herder.

DIÉGUEZ, A. (2021). Cuerpos inadecuados. El desafío transhumanista a la filosofía, Barcelona: Herder.

FOUCAULT, M. (2012 [2001]). La hermenéutica del sujeto. Curso en el Collège de France (1981-1982), Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

GARCÍA GIBERT, J. (2004). “Artificio: una segunda naturaleza”, Conceptos: Revista de Investigación Graciana 1, pp. 13-33.

GRACIÁN, B. (1984 [1651-1657]). El criticón, Madrid: Cátedra.

GRACIÁN, B. (1993). Obras completas II, Madrid: Turner.

HEIDEGGER, M. (2007 [1953, 1951]). La pregunta por la técnica. Construir, habitar, pensar, Barcelona: Folio.

LATOUR, B. (2017 [2015]). Facing Gaia. Eight Lectures on the New Climatic Regime, Cambridge: Polity Press.

LEIBNIZ, G. W. (2004 [1686, 1714]). Discours de métaphysique suivi de Monadologie et autres textes, París: Gallimard.

MARAVALL, J. A. (1990). La cultura del Barroco, Barcelona: Ariel.

ORTEGA Y GASSET, J. (1964 [1933]). “Meditación de la técnica”, en Obras completas V (1933-1941), pp. 317-375, Madrid: Revista de Occidente.

PLATÓN (1985 [393-389 a. C.]). “Apología de Sócrates”, en Diálogos I, pp. 137-186, Madrid: Gredos.

PLATÓN (1999). “Alcibíades I”, en Diálogos VII, pp. 16-86, Madrid: Gredos.

SÉNECA, L. A. (2005 [62-65]). Epístolas Morales a Lucilio II (libros X-XX Y XII, epístolas 81-125), Madrid: Gredos.

SIMMEL, G. (2008 [1911]). “El concepto y la tragedia de la cultura”, en De la esencia de la cultura, pp. 97-122, Buenos Aires: Prometeo.

SLOTERDIJK, P. (2006 [1999]), Normas para el parque humano, Madrid: Siruela.

Published

2024-07-04

How to Cite

Alcalá Rodríguez, F. J. (2024). BALTASAR GRACIÁN’S TOPICALITY: SPIRITUAL EXERCISES FOR A PROBLEMATIZED SUBJECT AND CRITIQUE OF CULTURE. ENDOXA, (53). https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.37745

Issue

Section

Actualidad del Barroco