The Mythical-Historical Subject as a Philosophical Paradigm in Isocrates

Authors

  • Tomás Morales Caturla

Keywords:

Paradigm, Historical subjects, Philosophy of life, Theseus

Abstract

The Isocratic system of thought is based on the conception of a philosophy of life that despises the ontological and religious world; thus, the answer to the problems of the pólis and social coexistence is provided by the use of paradigmatic figures that arise from a reading of history itself in accordance not only with the needs of the moment but with the intention of having a firm ethical and political response. These figures are not a mere rhetorical device but rather an element that becomes a continuum that will appear throughout his work and will prevent him from falling into a radical relativism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tomás Morales Caturla

 

Datos académicos

 

 

Diplomado en Profesorado EGB-Ciencias Sociales (Univ. Alicante 1982), Licenciado en Historia (UNED-España 1994), Licenciado en Filosofía (UNED-España 2007), Doctor en Filosofía (UNED-España 2015).

 

 

Publicaciones

 

 

«El Timeo-Critias, una geografía imaginaria entre la escatología y la historia». Revista de Filosofía, Univ. Complutense, Vol. 38, Núm. 2 (2013), pp. 149-168. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RESF/article/view/43393

 

El Critias de Platón: un mundo mítico para una irrealizable épica del Bien. Tesis doctoral, UNED 2015. Disponible en: http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Filosofia-Tmorales

 

«Bíos como fundamento de la filosofía en Isócrates». Factótum Revista de Filosofía 19, 2018, pp. 96-108. Disponible en: http://www.revistafactotum.com/revista/f_19/articulos/Factotum_19_10_MORALES.pdf

 

«La trilogía chipriota de Isócrates: diplomacia, monarquía y filosofía política» HYBRIS. Revista de filosofía, Vol. 10, N° 2, Noviembre 2019, pp. 13-44. Disponible en: http://revistas.cenaltes.cl/index.php/hybris/article/view/301

 

 

 

Filiación académica:

 

Doctor en Filosofía UNED-España

(sin experiencia docente)

References

ASSMANN J. (2005). Egipto. Historia de un sentido, Madrid: Abada Editores.

BLANK, T. G. M. (2013). «Isocrates on paradoxical discourse. An analysis of Helen and Busiris», Rhetorica: A Journal of the History of Rhetoric, Vol. 3, nº. 1, pp. 1-33.

BIANCO, E. (2007). «La digressione di Isocrate su Timoteo». En Lo stratego Timoteo torre di Atene, Alessandria: Edizioni dell’Orso, pp.61-89.

BRUNELLO, C. (2015). Storia e paideia nel Panatenaico di Isocrate. Roma: Sapienza Università Editrice.

CALAME, C. (2018). Thésée et l'imaginaire athénien. Legende et culte en Grèce Antique, Paris: La Découverte.

CAMPBELL (2020). «Paradoxology and Politics: How Isocrates Sells his School and his Political Agenda in the Busiris», Classical Philology Vol. 115 Nº 1, pp. 1-26. Preprint disponible en https://www.ianjcampbell.com/research

CLOCHÉ, P. (2019). Isócrates y su tiempo, Madrid: Punto de Vista Editores.

FROIDEFOND, C. (1971). Le mirage égyptien dans la littérature grecque d’Homère à Aristote, Aix-en-Provence: Université des lettres et sciences humaines.

GOTTELAND, S. (2001). Mythe et rhétorique. Les exemplres mythiques dans le discours politique de l’Athènes classique, París: Les Belles Lettres.

MATHIEU, G. (1966). Les idées politiques d’Isocrate, París: Les Belles Lettres.

MATHIEU, G. & Brémond, E. (1960-63). Isocrate. Discours I-IV, París: Les Belles Lettres.

GUZMÁN, J. M. (1979-80). Isócrates. Discursos I-II, Madrid: Gredos.

HERNÁNDEZ DE LA FUENTE, D. (2013). «Egipto como Utopía: sobre el Busiris de Isócrates y su posible relación con el pensamiento político de Platón», Cuadernos de filología clásica. Estudios griegos e indoeuropeos, vol. 23, pp. 189-205.

JAEGER, W. (1990 [1933]). Paideia: los ideales de la cultura griega, Madrid: FCE.

LIVINGSTONE, N. (2001). A commentary on Isocrates' Busiris, Leiden: Brill.

MIRHADY, D C. & Too, I. L. (2000). Isocrates I, Austin: University Texas Press.

MORALES CATURLA, T. (2014). El Critias de Platón. Un mundo mítico para una irrealizable épica del Bien. Tesis Doctoral. Madrid: UNED.

— (2019). « La trilogía chipriota de Isócrates: diplomacia, monarquía y filosofía política». Hybris, vol.10, nº 2, pp-13-44.

MOTTE, A. & SOMVILLE, P (eds.) (2008). Ousia dans la philosophe grecque. Des origines à Aristote, Louvain-La-Neuve: Peeters, p. 40-41.

NOUHAUD M. (1982). L‘utilisationde l’histoire par les orateurs Attiques, París: Les Belles Lettres.

PAPILLON, T. L. (2001). «Rhetoric, Art, and Myth: Isocrates and Busiris». En The Orator in Action and Theory in Greece and Rome: essays in honor of George A. Kennedy (Cecil W. Wooten ed.), Brill, pp. 73-91.

— (2004). Isocrates II, Austin: University Texas Press.

PERLMAN, S. (1961). «The Historical Example, Its Use and Importance as Political Propaganda in the Attic Orators», Studies in history scripta hierosolymitana. Publications of the Hebrew University of Jerusalem 7, pp. 150-166.

RACE, W. H. (1978). «Panathenaicus 74-90: The Rhetoric of Isocrates' Digression on Agamemnon», Transactions of the American Philological Association, Vol. 108, pp. 175-185.

SIGNES CODOÑER, J. (1996). «El Panatenaico de Isócrates: 1 - el excursus de Agamenón», Emerita LXIV 1, pp. 138-156.

TOO, Y. L. (1995). The rhetoric of identity in Isocrates, Cambridge: Cambridge University Press.

WALKER, H. J. (1995). Theseus and Athens, Oxford: Oxford University Press.

ZAJONZ, S. (2002). Isokrates' enkomion auf Helena. Ein kommentar, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht.

Published

2023-12-21

How to Cite

Morales Caturla, T. (2023). The Mythical-Historical Subject as a Philosophical Paradigm in Isocrates. ENDOXA, (52). Retrieved from https://revistas.uned.es/index.php/endoxa/article/view/30075

Issue

Section

Papers and Texts