Non-Dual Lanscape in Oriental Thought

Authors

  • María Teresa Román López UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.38.2016.16588

Keywords:

Acto inicial de partición, Māyā, no-dualidad, vedānta advaita, Upaniṣad, Budismo mahāyāna, Corrientes taoístas.

Abstract

This article is part of a series of works whose main motive revolves around non-duality. It includes some of the reflections that have prospered in different intellectual spaces in the East. Doctrines, texts, schools, and thinkers have created and given meaning to this text, with a valuable range of perspectives and interpretational variations

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALLESTEROS, E. (ed.) (1995). Yoga Vâsishtha. Un compendio, Etnos, Madrid.

BROWN, G.S. (1969). Laws of form, George Allen and Unwin, Londres.

CAPRA, F. (1984). El Tao de la física, Luis Cárcamo, Madrid.

CASACUBERTA, D. (2011). “Reencuentros más allá de las etiquetas”, en Enrahonar. Quaderns de Filosofia 47, p. 221-228.

COOMARASWAMY, A. K. (1997). Hinduismo y budismo, Paidós, Barcelona.

── (2007). Las ventanas del alma, Sanz y Torres, Madrid.

CONZE, E. (1978). El budismo. Su esencia y su desarrollo, Fondo de Cultura Económica, Méjico.

CORBI H. CORBIN (1995). “Mundus imaginalis, lo imaginario y lo imaginal (I)”, en Axis mundi, 4, pp. 37-48.

DEUTSCH, E. (1999). Vedânta Advaita. Una reconstrucción filosófica, Etnos, Madrid,

EINSTEIN, A. (2000). Mis ideas y opiniones, Bon Ton, Barcelona.

Eliade, M. (1979). Imágenes y símbolos, Taurus, Madrid.

ESQUIVEL, L. (2000). El libro de las emociones. Son de la razón sin corazón, Plaza y Janés, Barcelona.

EVANS-WENTZ, W.Y. (1998). El libro tibetano de la gran liberación, Kier, Buenos Aires.

── (1975). Yoga tibetano y doctrinas secretas o los siete libros de la sabiduría del Gran Sendero, Kier, Buenos Aires, 1975.

FREUD, S. (1974). Obras completas, tomo VIII, Biblioteca Nueva, Madrid.

GLASENAPP, H. VON (1974). El budismo una religión sin Dios, Barral, Barcelona.

MAHADEVAN, T.M.P. (1991). Invitación a la filosofía de la India, Fondo de Cultura Económica, Méjico.

PANDE, C.G. (2001). “Dos dimensiones de la religión: reflexiones basadas en la experiencia espiritual y en las tradiciones filosóficas hindúes”, en DEUTSCH, Eliot (ed.), Cultura y modernidad. Perspectivas filosóficas de Oriente y Occidente, Kairós, Barcelona.

GOVINDA, A. (1980). Fundamentos de la mística tibetana, Eyras, Madrid.

JAMES, W. (1986). Las variedades de la experiencia religiosa, Península, Barcelona.

HAKEDA, Y.S. (ed.) (1967). The Awakening of Faith attributed to Aśvaghosha, Columbia University Press, Nueva York.

KABIR (1975). Cien poemas de Kabir, Diana, México.

KAPLEAU, P. (1990). Los tres pilares del zen, Árbol Editorial, Méjico.

LIN YUTANG (1959). Sabiduría china, Biblioteca Nueva, Buenos Aires.

LOY, D. (2000). No dualidad, Kairós, Barcelona.

MELLO, A. De (1988). ¿Quién puede hacer que amanezca? Sal Terrae, Santander.

NISARGADATTA MAHARAJ (2001). Ser, Sirio, Málaga.

OUSPENSKY, P.D. (1979). Fragmentos de una enseñanza desconocida, Hachette, Buenos Aires.

PANIKKAR, R. (1997). La experiencia filosófica de la India, Trotta, Madrid.

PÉREZ ARROYO, J. (ed.) (2002). Los cuatro libros, Paidós, Barcelona.

PERIGORDI, J. (dir.) (1981). El Evangelio según Tomás, Siete y Media editores, Barcelona.

PRECIADO, I. (ed.) (2006). Tao Te Ching. Los Libros del Tao, Trotta, Madrid.

── (ed.) (1996). Zhuang zi, Kairós, Barcelona.

RADHAKRISHNAN, S. (ed.) (1997), The Principal Upaniṣads, Harper Collins, Nueva Delhi.

RAMANA MAHARSHI (1995). Día a día con Bhagavân, Etnos, Madrid.

ROMÁN, M.T. (2009). “El desmembramiento en las grandes sabidurías orientales”, en Boletín de la Asociación Española de Orientalistas, pp. 131-146.

── (2010). “Una aproximación a las sabidurías orientales no duales”, en Éndoxa, pp.103-127.

── (2012). “Reflexiones sobre el silencio y el lenguaje a la luz de oriente y occidente”, en Daímon, pp. 53-65.

SATPREM (1989). Sri Aurobindo o la aventura de la consciencia, Obelisco, Barcelona.

SCHUMANN, H.W. (2002). Buda, Ariel, Barcelona.

SILESIUS, A. (2005). El peregrino querúbico, Siruela, Madrid.

SMUTS, J. (1926). Holism and evolution, Nueva York, Macmillan.

SUZUKI, D.T. (1989). Ensayos sobre budismo zen, Tercera Serie, Kier, Buenos Aires.

TOLA, F. (ed.) (1968). Himnos del Rig Veda, Sudamericana, Buenos Aires.

── (ed.) (1977). Bhagavad-Gîtâ, Monte Ávila, Caracas.

TOLA, F.; DRAGONETTI, C. (1990). Nihilismo budista. La doctrina de la vaciedad, Premià, Méjico.

── (2003). «El vedismo. Los Vedas. Lo Uno como origen de todo el orden cósmico», En Boletín de la Asociación Española de Orientalistas, pp. 217-241.

VAUGHAN, F. (1997). Sombras de lo sagrado. Más allá de las trampas e ilusiones del camino espiritual, Gaia, Madrid.

WATTS, A. (1995). El camino del Tao, Kairós, Barcelona.

WHITE, J. (ed.) (1989). Qué es la iluminación, Kairós, Barcelona.

WILBER, K. (1985). La conciencia sin fronteras, Kairós, Barcelona.

── (1990). El espectro de la conciencia, Kairós, Barcelona.

── (2007). Una teoría de todo. Una visión integral de la ciencia, la política, la empresa y la espiritualidad, Kairós, Barcelona.

Published

2016-12-22

How to Cite

Román López, M. T. (2016). Non-Dual Lanscape in Oriental Thought. ENDOXA, (38), 23–46. https://doi.org/10.5944/endoxa.38.2016.16588

Issue

Section

Essays in honor of Quintín Racionero

Most read articles by the same author(s)