Sexual Attitudes of Gifted Persons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ap.17.2.27048

Keywords:

attitudes, Sexuality, Gifted

Agencies:

UNED

Abstract

An exploratory study was carried out with the main objective of examining the differences in the sexual attitudes of gifted persons (ACI) and other participants from the General Population, in terms of their Intelligence (PGI). The sample contained 126 people (80 PGI people and 46 ACI). Participants completed the ATSS scale (2005). All participants in the sample showed attitudes tending towards conservatism. The comparisons carried out, on the basis of age or gender, showed that: a) older people reported more liberal attitudes than younger people, who were more conservative, and b) men had higher values in erotophilia (a more liberal attitude) than women, with the exception of abortion, in which women were more liberal. The comparisons between PGI and ACI showed statistically significant differences in the Factor that refers to pornography, with ACI people being more conservative about this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

M. Pilar Carrillo-Romero, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Doctorando en el departamento de Metodología y Ciencias del Comportamiento de la Facultad de Psicología de la UNED MADRID

Andrés López de la Llave, Universidad Nacional de Educación a Distancia

 

Profesor Titular del Departamento de Metodología y Ciencias del Comportamiento. Facultad de Psicología, UNED, España

M. Carmen Pérez-Llantada, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesora titular del departamento de metodología y ciencias del comportamiento de la Facultad de Psicología UNED, España.

Coordinadora Master Metodología de las Ciencias del Comportamiento y la Salud

Facultad de Psicología

References

Altas capacidades o Superdotados. (2020). Asociación Española para Superdotados y con Talento. https://www.aest.es/altas-capacidades-intelectuales-o-superdotacion/

Borges, A., Hernández-Jorge, C. y Rodríguez-Naveiras, E. (2011). Evidencias contra el mito de la inadaptación de las personas con altas capacidades intelectuales [Evidence against the Myth of Adjustment Problems of People with High Intellectual Abilitie]. Psicothema, 23(3), 362–367.

Borges, A., Tejera, J. y Rodríguez-Naveiras, E. (2017). Conocimientos y Mitos sobre Altas Capacidades [Knowledge and Myths about High Abilities]. Talincrea: Revista Talento, Inteligencia y Creatividad, 4(1), 40–51.

Clark, B. (2002). Growing up Gifted (6ª ed). Merrill/Prentice Hall.

Díaz, I., Gil, M., Morell, V., Salmerón, P. y Ruiz, E. (2016). Actitudes hacia la sexualidad: ¿Difieren las personas con discapacidad intelectual de la población general? [Attitudes towards Sexuality: Do People with Intellectual Disabilities of the General Population Differ?]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 235–242. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.209

Diéguez, J. L., López, A., Sueiro, E. y López, F. (2005). Propiedades psicométricas de la escala de actitudes hacia la sexualidad (ATSS) ampliada [Psychometric Properties of the Extended Attitudes Towards Sexuality Scale (ATSS)]. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 74, 46–56.

Dijkstra, P., Barelds, D. H., Ronner, S. y Nauta, A. P. (2017). Intimate Relationships of the Intellectually Gifted: Attachment Style, Conflict Style, and Relationship Satisfaction among Members of the Mensa Society. Marriage y Family Review, 53(3), 262–280. https://doi.org/10.1080/01494929.2016.1177630

Fernández, M. P. (2008). Características socioemocionales de las personas adolescentes superdotadas. Ajuste psicológico y negación de la superdotación en el concepto de sí mismas (Tesis Doctoral), Universidad Pontificia de Comillas.

Figueroa Perea, J. G. y Sánchez Olguín, V. (2000). La presencia de los varones en el discurso y en la práctica del aborto [The Presence of Men in the Discourse and Practice of Abortion]. Papeles de Población, 6(25), 59–82.

Fisher, T. D. y Hall, R. G. (1988). (1988). A Scale for the Comparison of the Sexual Attitudes of Adolescents and their Parents. The Journal of Sex Research, 24(1), 90–100. https://doi.org/10.1080/00224498809551400

Fisher, W. A., Byrne, D., White, L. A. y Kelley, K. (1988). Erotophobia–erotophilia as a Dimension of Personality. The Journal of Sex Research, 25(1), 123–151. https://doi.org/10.1080/00224498809551448

Freeman, J. (2008). The Emotional development of the gifted and talented. Conference proceedings. Gifted and Talented Provision. Optimus Educational.

García, A., Jiménez, O., Mora, M. A., Hurtado, M. A. y Suárez, L. (2019). Intervención grupal en educación sexual con estudiantes: actitudes hacia la sexualidad, masturbación y fantasías sexuales [Group Intervention in Sex Education with Students: Attitudes towards Sexuality, Masturbation, and Sexual Fantasies]. Escritos de Psicología, 12(1), 30–37.

Gómez-Zapiaín, J. (2013). Psicología de la sexualidad [Psychology of Sexuality]. Alianza.

Halpern, C. T., Joyner, K., Udry, J. R. y Suchindran, C. (2000). Smart Teens don’t have Sex (or Kiss much Either). Journal of Adolescent Health, 26(3), 213–225. https://doi.org/I10.1016/s1054-139x(99)00061-0

Kahn, N. F. y Halpern, C. T. (2018). The Relationship between Cognitive Ability and Experiences of Vaginal, Oral, and Anal Sex in the United States. The Journal of Sex Research, 55(1), 99–105. https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1247149

Kitano, M. K. (1990) Intellectual Abilities and Psychological Intensities in Young Children: Implications for the Gifted. Roeper review: A journal on Giftied Education, 13(1), 5–10 https://doi.org/10.1080/02783199009553296

Martin, L. T., Burns, R. M. y Schonlau, M. (2010). Mental Disorders among Gifted and Nongifted youth: A Selected Review of the Epidemiologic Literature. Gifted Child Quarterly, 54, 31–41 https://doi.org/10.1177/0016986209352684

Martínez, R. S. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad [Comparative Analysis of Students' Attitudes toward their Classmates with Disabilities]. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 197–216.

Moral de la Rubia, J. (2010). Religión, significados y actitudes hacia la sexualidad, un enfoque psicosocial [Religion, Meanings, and Attitudes Toward Sexuality: A Psychosocial Approach]. Revista Colombiana de Psicología, 19(1) 45–59.

Petty, R. E., Wegener, D. T. y Fabrigar, L. R. (1997). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology, 48(1), 609–647. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.48.1609

Plaud, J. J. y Bigwood, S. J. (1997). A multivariate analysis of the sexual fantasy themes of college men. Journal of Sex & Marital Therapy, 23(3), 221–230. https://doi.org/10.1080/00926239708403927

Rodríguez, S. y Farré, J. M. (2004). Actitudes sexuales: Estudio piloto intergeneracional en un medio urbano [Sexual attitudes: Intergenerational pilot study in an Urban Environment]. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatria de Enlace, 69/70, 61–77.

Ruano, M. C. (2016). Regulación emocional y habilidades sociales en niños con altas capacidades intelectuales [Emotional Regulation and Social Skills in Children with High Intellectual Capacity] (Tesis doctoral), Universidad Complutense de Madrid, España.

Trillo-Luque, M. D. C. (2012). Alta capacidad y género. Factores diferenciadores cognitivos y de personalidad en niños y niñas de alta capacidad [High capacity and Gender. Cognitive and Personality differentiating Factors in high-Capacity Boys and Girls] (Tesis doctoral), Universidad de Córdoba, España.

Uribarri, I. S. y Santamaría, C. G. (2000). Actitudes y experiencia sexual en mujeres jóvenes [Attitudes and Sexual Experience in Young Women]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1(9), 73–90.

Vega, E. G., Rico, R., y Fernández, P. (2017). Sexo, roles de género y actitudes sexuales en estudiantes universitarios [Sex, Gender Roles, and Sexual Attitudes in University Students]. Psicothema, 29(2), 178–183.

Published

2020-12-31

How to Cite

Carrillo-Romero, M. P., López de la Llave, A., Sánchez, E., & Pérez-Llantada, M. C. (2020). Sexual Attitudes of Gifted Persons . Acción Psicológica, 17(2), 1–12. https://doi.org/10.5944/ap.17.2.27048

Issue

Section

Artículos de temática libre [Selection of articles]