Trastorno por Estrés Postraumático en infancia y adolescencia: cuestiones sobre diagnóstico y evaluación
DOI:
https://doi.org/10.5944/rppc.29015Abstract
Posttraumatic stress disorder in childhood and adolescence: Issues on diagnosis and assessment
Abstract: The aim of the study was to compare DSM-IV, DSM-5 and alternative criteria for PTSD, in three independent samples, with the purpose of analyzing their suitability. The sample consisted of 361 minors with ages between 8 and 18 years, (122 community sample, 86 minors that suffered chronic family violence and 153 minors exposed to intimate partner violence). From the entire sample, 52.9% (n = 191) were girls and 47.1% (n = 170) were boys. The CPPS (Child PTSD Symptom Scale) was administered. The results showed a better PTSD diagnostic valuation using alternative criteria for the different ages and sample groups. An exhaustive revision of current PTSD diagnostic criteria for childhood and adolescence stages seem necessary.
Keywords: Evaluation; diagnosis; PTSD; childhood; adolescence.
Resumen: El estudio tuvo por objetivo comparar criterios DSM-IV, DSM-5 y criterios alternativos de TEPT, en tres muestras independientes con la finalidad de analizar la idoneidad de estos. La muestra se configuró con 361 menores entre los 8 y 18 años (122 muestra comunitaria; 86 menores habían sufrido maltrato intrafamiliar crónico y 153 menores expuestos a violencia de género). De la totalidad de la muestra el 52.9% (n = 191) eran chicas y el 47.1% (n = 170) chicos. Se administró la escala CPSS (Child PTSD Symptom Scale). Los resultados evidenciaron una mejor valoración diagnóstica del TEPT utilizando los criterios alternativos en las diferentes edades y en los diferentes grupos muestrales. Parece necesario una revisión exhaustiva de los criterios diagnósticos TEPT actuales en la etapa de la infancia y la adolescencia.
Palabras clave: Evaluación; diagnóstico; TEPT; infancia; adolescencia.