Reconocimiento de expresión facial emocional en el trastorno de déficit de atención e hiperactividad en la infancia
DOI:
https://doi.org/10.5944/rppc.vol.23.num.2.2018.21160Palabras clave:
Habilidades sociales, realidad virtual, reconocimiento de expresión facial emocional, teoría de la mente, trastorno de déficit de atención e hiperactividadResumen
Abstract: Recognition of emotional facial expression in attention deficit/hyperactivity disorder in childhood. The main symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) are inattention, hyperactivity and impulsivity. In addition to cognitive and behavioral deficits present in ADHD, having difficulties in social skills has also been observed in different studies. The objective of this study was to analyze performance in recognizing emotional facial expression in this group. For this, a clinical group with ADHD was compared to a control group. Emotional facial expression recognition tools were applied. No statistically significant differences were found between groups in non-contextualized static emotions. However, differences were found in non-contextualized dynamic emotions, contextualized scenarios and secondary social skills. In addition, a more comprehensive analysis identified a subgroup of children with ADHD that performed better than the other ADHD group of children and similarly to the control group.
Resumen: Los síntomas principales del trastorno de déficit de atención/hiperactividad (TDAH) son la inatención, la hiperactividad y la impulsividad. Además de los déficits cognitivos y conductuales presentes en el TDAH, se ha observado en diferentes estudios la presencia de dificultades en las habilidades sociales. El objetivo de este estudio fue analizar el rendimiento en el reconocimiento de expresión facial emocional en este colectivo. Para ello, se comparó un grupo clínico con TDAH con un grupo control. Se emplearon herramientas de reconocimiento de expresión facial emocional. No se encontraron diferencias estadísticamente significativas en las emociones estáticas no contextualizadas entre los dos grupos. Sin embargo, sí se encontraron diferencias en las emociones dinámicas no contextualizadas, en escenarios contextualizados y habilidades sociales secundarias. Además, un análisis más exhaustivo identificó un subgrupo de niños con TDAH con un rendimiento similar al presentado por el grupo control y superior al resto de niños del grupo TDAH.
Descargas
Citas
Albert, J., López-Martín S., Fernández-Jaén A., & Carretil, L. (2008). Alteraciones emocionales en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad: datos existentes y cuestiones abiertas. Revista de Neurología, 47(1), 39-45.
American Psychiatric Association (2014). DSM-V. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Edition). Washington, DC: Masson.
Botella, C., Baños, R., Perpiñá, C., Quero, S., Villa, H., García-Palacios, A., & Fabregat, S. (2002). El tratamiento de la claustrofobia por medio de realidad virtual. Análisis y Modificación de conducta, 28(117), 109-127.
Brown, T.E. (2009). ADHD Comorbidities. Arlington, Virginia: American Psychiatric Publishing.
Cadesky, E.B., Mota, V.L., & Schachar, R.J. (2000). Beyond words: how do problem children with ADHD and/or conduct problems process nonverbal information about affect? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 1160-1167. doi:10.1097/00004583-200009000-00016
Corbett, B., & Glidden, H. (2000). Processing affective stimuli in children with attention-deficit hyperactivity disorder. Child Neuropsychology, 6(2), 144-155. doi:10.1076/chin.6.2.144.7056
Fairchild, G., Van Goozen, H.M., Calder, A.J., Stollery, S.J. & Goodyer, I.M. (2009). Deficits in Facial expression recognition in male adolescents with early-onset or adolescence onset conduct disorder. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 50(5), 627-636. Doi: 10.1111/j.1469-7610.2008.02020.x
Fox, J., Arena, D., & Bailenson, J.N. (2009). Virtual Reality a survival Guide for the Social Scientist. Journal of Media Psycology, 21(3), 95-113. doi:10.1027//1864-1105.21.3.95
Garza, M.S., Núñez, V.P.S., & Vladimirsky, G.A. (2007). Autoestima y locus de control en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 64(4), 231-237.
Gutiérrez-Maldonado, J., Alsina-Jurnet, I., Carvallo-Becío, C., Letosa-Porta, A., & Magallón-Neri, E. (2007). Aplicaciones clínicas de la realidad virtual en el ámbito escolar. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 82, 32-51.
Guyer, A.E., McClure, E.B., Adler, A.D., Brotman, M.A., Rich, B.A., Kimes, A.S., Pine, D.S., Ernst, M., & Leibenluft, E. (2007). Specificity of facial expression labeling deficits in childhood psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 863-871. doi:10.1111/j.1469-7610.2007.01758.x
Kats-Gold, I., Besser, A., & Priel, B. (2007). The role of simple emotion recognition skills among school aged boys at risk of ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(3), 363-378. doi:10.1007/s10802-006-9096-x
Kessler, H., Bayerl, P., Deighton, R.M., & Traue, H.C. (2002). Facially Expressed Emotion Labeling (FEEL): PC-gestützer Test zur Emotionserkennung. Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin, 23(3), 297-306.
Kilts, C.D., Egan, G., Gideon, D.A., Ely, T.D., & Hoffman, J.M. (2003). Dissociable neural pathways are involved in the recognition of emotion in static and dynamic facial expressions. Neuroimage, 18(1), 156-168.
Lázaro, E.; Amayra, I., López-Paz, J. F., Martínez, O., Oliva, M., Pérez, M., Jometón, A., Berrocoso, S., García, M., Parada, P., Al Rashaida, M. &
Hoffman, H. (2016). Instrument for assessing the ability to identify emotional facial expressions in Healthy children and in children with ADHD: the FEEL Test. Journal of Attention Disorders. Doi: 10.1177/1087054716682335
Ludlow, A.K., Garrood, A., Lawrence, K., & Gutierrez, R. (2014). Emotion Recognition From Dynamic Emotional Displays in Children With ADHD. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(5), 413-427. doi:10.1521/jscp.2014.33.5.413
McDonald, S. (2012). New Frontiers in Neuropsychological Assessment: Assessing Social Perception Using a Standardised Instrument, The Awareness of Social Inference Test. Australian Psychologist, 47(1), 39-48. doi:10.1111/j.1742-9544.2011.00054.x
Moser, E., Derntl, B. Robinson, S., Fink., B., Gur, R.C., & Grammer, K. (2007). Amygdala activation at 3T in response to human and avatar facial expressions of emotions. Journal of Neuroscience Methods, 161(1), 126-133.
Murphy, N.A., Lehrfeld, J., & Isaacowitz, D.M. (2010). Recognition of Posed and Sponteaneous dynamic smiles in Young and older adults. Psychology and Aging, 25(4) 811-821. doi:10.1037/a0019888
Nakhuntina, L., Borod, J. & Zgaljardic, D. (2006). Posed prosodic emotional expression in unilateral stroke patients: Recovery, lesion location, and emotional perception. Archives of Clinical Neuropsychology, 21, 1-13.
Nixon, E. (2001). The social competence of children with attention deficit hyperactivity disorder: a review of the literature. Child psychology & Psychiatry, 6(4), 172-180. doi:10.1017/S1360641701002738
Rapport, L.J., Friedman, S.R., Tzelepis, A., & Van Voorhis, A. (2002). Experienced emotion and affect recognition in adult attention-deficit hyperactivity disorder. Neuropsychology, 16(3), 102-110. doi:10.1037/0894-4105.16.3.36
Pelc, K., Kornreich, C., Foisy, M.L., & Dan, B. (2006). Recognition of emotional facial expressions in attention-deficit hyperactivity disorder. Pediatric Neurology, 35, 93-97. doi:10.1016/j.pediatrneurol.2006.01.014
Peñasco-Martín, B., De los Reyes-Guzmán, A., Gil-Agudo, A., Bernal-Sahún, A., Pérez Aguilar, B. & De la Peña-González, A.I. (2010). Aplicación de la realidad virtual en los aspectos motores de la neurorrehabilitación. Revista de Neurología, 51, 481-8.
Polanczyk, G., Lima, M.S., Horta, B.L., Biederman, J. & Rohde, L.A. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. American Journal of Psychiatry, 164(6), 942-8.
Richardson, C.K., Bowers, D., Bauer, R.M., Heilman, K.M., & Leonard, C.M. (2000). Digitizing the moving face during dynamic displays of emotion. Neuropsychologia, 38(7), 1028-1039.
Rizzo, A.A., Buckwalter, J.G., Bowerly, M.S., Van der Zaag, C., Humphrey, L., Neumann, U., Chua, C., Kyriakakis, C., Van Rooyen, A., & Sisemore, D. (2004). The Virtual Classroom: a Virtual Reality environment for the assessment and rehabilitation of attention deficits. CyberPsychology & Behaviour, 3(3), 483-499. doi:10.1089/10949310050078940
Rodríguez Santos, F. (2010). El Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad: Causas e implicaciones para el tratamiento. Psicología Educativa, 16(1), 31-40. doi:doi.org/10.5093/ed2010v16n1a3
Sato, W., & Yoshikawa, S. (2004). The dynamic aspects of emotional facial expressions. Cognition and Emotion, 18(5), 701-710. doi:10.1080/0269930341000176
Spitzer, V.M., & Ackerman, M.A. (2008). The Visible Human at the University of Colorado 15 years later. Virtual Reality, 12(4), 191-200. doi:10.1007/510055-008-01021
Sinzig, J., Morsch, D., & Lehmkuhl, G. (2008). Do hyperactivity, impulsivity and inattention have an impact on the ability of facial affect recognition in children with autism and ADHD? European child & adolescent psychiatry, 17(2), 63-72. doi:10.1007/s00787-007-0637-9
Thongseiratch, T., & Worachotekamjorn, J. (2016). Impact of the DSM-V Attention Deficit Hyperactivity Disorder Criteria for Diagnosing Children With High IQ. Psychological Reports, 119(2), 365-373. doi:10.1177/0033294116662662
Williams, L.M., Hermens, D.F., Palmer, D., Kohn, M., Clarke, S., Keage, H., Clarck, C.R., & Gordon, E. (2008). Misinterpreting emotional expressions in attention-deficit/hyperactivity disorder: evidence for a neural marker and stimulant effects. Biological Psychiatry, 63(10), 917-926. doi:0.1016/j.biopsych.2007.11.022
Yuill, N., & Lyon, J. (2007). Selective difficulty in recognizing facial expressions of emotion in boys with ADHD. General performance impairments or specific problems in social cognition? European Child and Adolescent Psychiatry, 16(6), 398-404. doi:10.1007/s00787-007-0612-5
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
©Asociación Española de Psicología Clínica y Piscopatología.
Todos los derechos relacionados con la reproducción o distribución por cualquier foma y medio, corresponden a la Asociación Española de Psicología Clínica y Piscopatología.