The main apse of the Romanesque cathedral of Girona
a virtual reconstruction for the recovery of lost heritage.
DOI:
https://doi.org/10.5944/rhd.vol.9.2024.40137Keywords:
virtual reconstruction, Romanesque architecture, arts of the altar, Girona cathedral, TEMPLA research teamAbstract
Throughout the years 2021-2022, the virtual restoration of the main apse of the Romanesque cathedral of Girona, lost due to the construction of the preserved Gothic building, has been carried out. The restoration aims at the scientific reflection on the arts of the altar and the spatial and decorative configuration of the liturgical settings in the context of Catalan Romanesque art (11th-13th centuries), through the study of this specific space, the different restorative possibilities based on available data, and critical debate in its environment. It also allows for the exploration of other issues related to the field of Digital Humanities.
Downloads
References
Boto Varela, G. (2022). Rumbos y jalones en el escrutinio del arte románico español tras las obras magnas de Manuel Gómez-Moreno Martínez. Nailos: Estudios Interdisciplinares de Arqueología, 9, 115-251.
Boto Varela, G. (2023). Traslucir la catedral románica de Girona: primicias en la recepción del ate de la vidriera en la península ibèrica. Quintana: revista do Departamento de Historia da Arte, 22, 1-28.
Castiñeiras González, M., y Nodar Fernández, V. R. (2010a). Para una reconstrucción del altar ma-yor de Gelmírez: cien años después de López Ferreiro. Compostellanum: revista de la Archidiócesis de Santiago de Compostela, 55(3-4), 575-640.
Castiñeiras González, M., y Nodar Fernández, V. R. (2010b). Reconstruyendo la Porta Francigena de la Catedral de Santiago: materiales multimedia para una exposición de arte románico. Románico: Revista de arte de amigos del románico (AdR), 10, 83-95.
Castiñeiras López, J., y Moráis Morán, J. A. (Coords.) (2023). Mass-Media-Medievo. Videojuegos, cine y tecnologización del arte medieval. Instituto de Estudios Medievales - Universidad de León.
Comas Suriñach, C., Sureda i Jubany, M., y Judit, V. S. (2022). “Avui, fa mil anys”. La nova sala immersiva del MEV, la seva primera projecció i les reformes del Lapidari. Quaderns del MEV IX, 15-224.
Español Bertran, F. (2005). El escenario litúrgico de la catedral de Girona (s. XI-XIV). Hortus Artium Medievalium, 11, 213-232.
Freixas, P., Nolla, J. M., Palahí, L., Sagrera, J., y Sureda, M. (2000). Redescobrir la seu romànica. Els resultats de la recerca del projecte Progress. Ajuntament de Girona.
González, D., y Bermúdez Sabel, H. (Eds.) (2019). Humanidades digitales: miradas hacia la Edad Media. De Gruyter.
Jaskot, P. B. (2020). Digital Methods and the Historiography of Art. En Kathryn Brown (Ed.), The Routledge companion to digital humanities and art history (p. 13). Routledge.
Kroesen, J. E. A. (2013). Ciborios y baldaquinos en iglesias medievales. Un panorama europeo. Codex Aquilarensis, 29, 189-222.
Moráis Morán, J. A., y Teijeira Pablos, M.ª D. (Coords.) (2020). Academia, educación e innovación en la historia del arte medieval. Universidad de Granada.
Prado-Vilar, F. (Ed.) (2021). El Pórtico de la Gloria. Arquitectura, materia y visión (pp.131-132). Fundación General de la Universidad Complutense de Madrid.
Sureda i Jubany, M. (2008). Els precedents de la catedral de Santa Maria de Girona. De la plaça reli-giosa del fòrum romà al conjunt arquitectònic de la seu romànica (segles I aC - XIV dC) (tesis doctoral inédita). Universidad de Girona, Departament d’Història i Història de l’Art. http://hdl.handle.net/10803/785
Sureda i Jubany, M. (2009). Sobre les naus úniques de la catedral de Girona. En P. Giráldez y Marius Vendrell (Coords.), El gòtic meridional català: cases, esglésies i palaus (pp. 103-139). Clavell cultura.
Sureda i Jubany, M. (2014). El color en l'arquitectura. Els exteriors oblidats. En M. Castiñeiras y J. Verdaguer (Eds.), Pintar fa mil anys. Els colors i l'ofici del pintor romànic (pp. 143-158). Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Sureda i Jubany, M. (Dir.) (2018). Oliba episcopus: millenari d'Oliba, bisbe de Vic (pp. 143-144). Work.
Sureda i Jubany, M. (2021). Modelli, immagini e concorrenza intorno all’altare. L’arredo liturgico aureo della cattedrale di Girona nella prima metà dell’xi secolo. En F. Coden (Dir.), L'arredo liturgico fra Oriente e Occidente (V-XV secolo). Frammenti, opere e contesti (pp. 530-549). Silvana Illustrated.
Sureda i Jubany, M., y Boto Varela, G. (2023). La reconstrucció virtual de dos escenaris litúrgics medievals: els absis majors de les catedrals romàniques de Vic i de Girona. Misceŀlània Litúrgica Catalana, XXXI, 379-394.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Ledesma, Marc Sureda I Jubany, Gerardo Boto Varela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
RHD provides immediate free access to its content under the principle that making research available to the public for free favors greater global knowledge sharing. RHD does not charge fees to authors for the submission or processing of articles
Users can read, download, distribute, print, search, partially reproduce or link to the texts without requesting prior permission from the editor or the author.
RHD does not charge fees to authors for the processing of works, nor fees for the publication of their articles.
RHD is free from the moment of the publication of each issue and its contents are distributed with Creative Commons license No Commercial 4.0 International , which allows the user free and open access, criteria that meet the definition of open access of the Budapest Declaration in favor of open access. This means that they can be copied, used, disseminated, transmitted and exhibited publicly, provided that the authorship and the original source of their publication are cited (magazine, editorial and URL of the work, not used for commercial purposes, mention the existence and specifications of this license of use.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. The authors are free to distribute their work published in the magazine in other media, such as an institutional repository or inclusion in a book.