NTIC e innovación docente: juegos en soporte digital para complementar el aprendizaje paleografía
DOI:
https://doi.org/10.5944/rhd.vol.1.2017.17072Keywords:
Paleografía, Docencia lúdica, NTIC, Interactivo, Juegos educativosAbstract
Este artículo propone usar juegos como complemento para reforzar conocimientos previamente adquiridos de paleografía de lectura. Tras ofrecer una definición de juego, y conjeturar sobre sus límites subjetivos, reúne teorías históricas que recalcan los beneficios de introducirlo en la docencia. También pincela avances dados en Humanidades Digitales y en Paleografía Digital. Además, trata corrientes pedagógicas de innovación educativa que introducen juegos y NTIC (Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación) para enseñar. Repasa métodos de docencia de paleografía, tradicionales y modernos, incluyendo cursos interactivos en línea. Se centra en los escasos juegos de paleografía existentes, en la Paleoteca y en otros proyectos, como el borrador de Santos. Concluye reflexionando sobre la escasez de los denominados juegos de paleografía, cuando el contexto docente propiciaría incluirlos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leonor Zozaya-Montes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
RHD provides immediate free access to its content under the principle that making research available to the public for free favors greater global knowledge sharing. RHD does not charge fees to authors for the submission or processing of articles
Users can read, download, distribute, print, search, partially reproduce or link to the texts without requesting prior permission from the editor or the author.
RHD does not charge fees to authors for the processing of works, nor fees for the publication of their articles.
RHD is free from the moment of the publication of each issue and its contents are distributed with Creative Commons license No Commercial 4.0 International , which allows the user free and open access, criteria that meet the definition of open access of the Budapest Declaration in favor of open access. This means that they can be copied, used, disseminated, transmitted and exhibited publicly, provided that the authorship and the original source of their publication are cited (magazine, editorial and URL of the work, not used for commercial purposes, mention the existence and specifications of this license of use.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. The authors are free to distribute their work published in the magazine in other media, such as an institutional repository or inclusion in a book.