Presence of Spanish Drama on the Stages of Turin (1905-2001): Productions, Companies and Performance Spaces

Authors

  • Alex Borio Universidad de Turín

Abstract

This article aims to compile a list comprising all the Spanish theatrical plays performed in Turin throughout the twentieth century (1905-2001). This theatrical background is particularly vibrant from the second half of 1940s, coinciding with the first performances of plays by Federico García Lorca (Blood Wedding [Bodas de sangre] was the first, in 1946). The stages of the reserach described below have been carried out in accordance with the tenets of theatre semiotics, with digital archives being a fundamental instrument to find and process the documents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex Borio, Universidad de Turín

Alex Borio holds a PhD in Comparative Literature from the University of Turin (Department of Humanities) (2015) and currently is a rTDA (Department of Foreign Languages) and teaches Spanish Language and Linguistics (Department of Foreign Languages). His main research areas include psychoanalytic aspects of translation (with regard to English-speaking, Spanish-speaking and Italian-speaking contexts), and Spanish-speaking cultural heritage, discourses and texts (in particular, language, literature and theatre) in the Piedmontse area. He is the author of two monographic volumes, «Il Dramma» e il “género chico”. Ricezione, traduzione e inedIti (2020) and Poetiche autotraduttive-psicanalitiche: Beppe Fenoglio (2016) and has also published a number of articles. He is member of the international research groups «SELINEN@T» and «I.M.E. Itinerari del macabro in Europa» and of the editorial board of Artifara Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas.

References

AA. VV. (2009): De Azorín a Umbral. Un siglo de periodismo literario español, Oleiros (La Coruña), Netbiblo.

--- (2010): Ecocríticas: literatura y medio ambiente, Frankfurt am Main / Madrid, Iberoamericana, Vervuert.

AMO VÁZQUEZ, Juan (1993): Elementos de teorías de las artes visuales, Cuenca, Editorial Universidad de Castilla-La Mancha.

ANTONUCCI, Fausta (2007): Percorsi del teatro spagnolo in Italia e Francia, Firenze, Alinea editrice.

Archivio del Teatro Stabile di Torino, https://archivio.teatrostabiletorino.it/oggetti/4695-il-dramma-rivista-mensile-di-commedie-di-grande-successo-torino-grandi-firme-1925-1992, acceso 12-09-2023.

ARRABAL, Fernando (1977): Pic-Nic. El laberinto. El triciclo, Madrid, Cátedra.

ATTISANI, Antonio (2003): L’invenzione del teatro. Fenomenologia e attori della ricerca, Roma, Bulzoni.

--- (2015): «Bodini traduttore di Lorca: tre versioni italiane de La casa de Bernarda Alba a confronto», Vittorio Bodini. Traduzione, ritraduzione, canone, coord. Nancy De Benedetto, Ines Ravasini, Lecce, Pensa Multimedia, pp. 155-175.

AUBERT, Paul (2022): El diario El Sol en su época (1917-1939), Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.

AZCUNE, Valentín (2009): Las pequeñas colecciones teatrales de posguerra, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

BALDINI, Anna (2012): «La Torino dell’industria culturale (1945-1968)», Atlante della letteratura italiana, 3, coord. Sergio Luzzatto, Gabriele Pedullà, Domenico Scarpa, Torino, Einaudi, pp. 849-869.

BALLESTEROS DORADO, Ana Isabel (2017): «Panorama de escritores españoles contemporáneos traducidos al italiano (1850-1914)», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 27, pp. 41-70.

BASTIANES, María (2016): La Celestina en escena (1909-2012), Madrid, Universidad Complutense de Madrid. [Tesis doctoral dirigida por Javier Huerta Calvo y Julio Vélez Sainz].

Biblioteca Digitale della Biblioteca Nazionale Centrale di Roma, http://www.bncrm.beniculturali.it/it/32/biblioteca-digitale, acceso 12-09-2023.

BLAS VEGA, José (1990): Vida y cante de don Antonio Chacón, Madrid, Editorial Cinterco.

BORIO, Alex (2019): «Ricezione della scena teatrale spagnola su riviste torinesi», QuadRi. Quaderni di RiCOGNIZIONI, IX, pp. 57-75. Disponible en http://www.ojs.unito.it/index.php/QuadRi, acceso 12-09-2023.

--- (2020): “Il Dramma” e “il género chico”, Ricezione, traduzioni e inediti, Alessandria, Edizioni dell’Orso.

CALDARELLI, Giorgio (2003): Una vita da ripieno: cronache dall'interno del Gabibbo, Milano, Rizzoli.

CANTALAPIEDRA EROSTARBE, Fernando, y Francisco TORRES MONREAL (1997): El teatro de vanguardia de Fernando Arrabal, Kassel, Reichenberger.

CANTERO GARRIDO, Susana, y Jorge BRAGA RIERA (2011): «Del libro a las tablas: traducir para las escenas», Últimas tendencias en traducción e interpretación, coord. Daniel Sáez, Jorge Braga, Marta Abuín, Marta Guirão, Beatriz Soto, Nava Maroto, Frankfurt am Main / Madrid, Vervuert Verlagsgesellschaft, pp. 157-178.

Centro de Documentación de las Artes Escénicas y de la Música (CDAEM), https://cdaem.mcu.es/cdaem/, acceso 12-09-2023.

Centro de Investigación de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías, https://www2.uned.es/centro-investigacion-SELITEN@T/index2.html, acceso 12-09-2023.

DE LACE, José (1900): Balance teatral de 1899-900: Año 20, Herres, Tipografía de J. Quesada.

DE LUCAS, Mª Carmen (1992): «El Arquitecto y el Emperador de Asiria, de Fernando Arrabal», Teatro: Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies, 2.2, pp. 217-262.

DE MARINIS, Marco (2003): Semiotica del teatro, Milano, Bompiani.

--- (2008): Capire il teatro. Lineamenti di una nuova teatrologia, Roma, Bulzoni.

DE PACO, Mariano (2010): El teatro de los hermanos Álvarez Quintero, Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

ECO, Umberto (2003): Dire quasi la stessa cosa, Milano, Bompiani.

--- (2015): Sugli specchi e altri saggi. Il segno, la rappresentazione, l’illusione, l’immagine, Milano, La nave di Teseo.

--- (2016): Trattato di semiotica generale, Milano, Bompiani.

ELAM, Keir (1988): Semiotica del teatro, Bologna, Il Mulino.

El Mundo, https://www.elmundo.es/la-lectura/2023/04/06/642eb726fdddff3f8b8b4596.html, acceso 12/09/2023.

FERRIGNI, Mario (2018): Annali del teatro italiano, Volume 2, Milano, Aliprandi.

FUSTER DEL ALCÁZAR, Enrique (2003): El mercader de ilusiones, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores.

GARCÍA LORCA, FEDERICO (1945): La casa de Bernarda Alba, Buenos Aires, Editorial Losada.

--- (1976): La casa de Bernarda Alba, A. Joseph. y J. Caballero (eds.), Madrid, Ediciones Cátedra.

--- (2000): La casa de Bernarda Alba, M. T. Bordón (ed.), Buenos Aires, Ediciones Colihue.

--- (2019): La casa de Bernarda Alba, E. Di Pastena (ed.), Pisa, Edizioni ETS.

GARCÍA RODRÍGUEZ, Coral (2000): La vida escénica del teatro español del siglo XX en Italia (1960-1998), Madrid, UNED. [Tesis doctoral dirigida por José Romera Castillo].

--- (2003): Teatro español en Italia Valle-Inclán, García Lorca, Buero Vallejo, Sastre y Arrabal, Firenze, Alinea editrice.

GRILLO TORRES, María Paz (2000): Guía selecta de obras dramáticas, Madrid, Fundamentos.

Il Dramma, https://archivio.teatrostabiletorino.it/il-dramma, acceso 12/09/2023.

Internet Archive, https://archive.org/, acceso 12/09/2023.

Internet Culturale, https://www.internetculturale.it/, acceso 12-09-2023.

La Stampa, http://www.archiviolastampa.it/, acceso 12-09-2023.

LÓPEZ MOZO, Jerónimo (2019): «La filosofía entre tablas y diablas en el siglo XXI», Teatro y Filosofía en los inicios del siglo XXI, coord. José Romera Castillo, Madrid, Editorial Verbum, pp. 37-81.

MANCINI, Franco (1980): L’illusione alternativa. Lo spazio scenico dal dopoguerra ad oggi, Torino, Einaudi.

MARTÍN RODRÍGUEZ, Mariano (2001): El teatro de lenguas románicas extranjeras en Madrid (1918-1936), Madrid, Universidad Complutense de Madrid.

ORECCHIA, Donatella (2012): «Cronache d’inizio Novecento. Appunti su Alessandro Varaldo e l’attore», Active Archive Review, 3, pp. 85-110.

PERALTA GILABERT, Rosa (2007): Manuel Fontanals, escenógrafo. Teatro, cine y exilio, Madrid, Editorial Fundamentos.

PALTRINIERI, Elisabetta (2019): «Appunti sulla ricezione del teatro spagnolo attraverso le traduzioni della rivista torinese ‘Il Dramma’ e le lettere inedite di Bragaglia a Ridenti», Traduzioni, riscritture, poetiche del testo teatrale nelle culture romanze, coord. Laura Rescia, Torino, Nuova Trauben editrice, pp. 131-145.

PLATA, Francisco (2008): «En busca del ideal: el arte y el artista en La gata de angora, de Jacinto Benavente», Hecho Teatral, 8, pp. 95-123.

PROFETI, Maria Grazia (2007): Commedia e musica tra Spagna e Italia, Firenze, Alinea editrice.

ROMERA CASTILLO, José (2008): «Hacia un estado de la cuestión sobre teatro y nuevas tecnologías en España», Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 17, pp. 17-27.

--- (2011): Pautas para la investigación del teatro español y sus puestas en escena, Madrid, UNED.

--- (2013): Teatro español. Siglos XVIII-XXI, Madrid, UNED.

ROMERO FERRER, Alberto (1993): El género chico. Introducción al estudio del teatro corto de fin de siglo: de su incidencia gaditana, Cádiz, Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones.

SACCARO BATTISTI, Giuseppa (1994): Eugenio Battisti (Torino 14.12.1924 - Roma 18.11.1989) Una breve biografia, Arte Lombarda, pp. 188-199.

SANTOS SÁNCHEZ, Diego (2014): El Teatro Pánico de Fernando Arrabal, Woodbridge, Tamesis.

SILVA DE BAYA, Noella (2002): «La escena madrileña de 1900 a 1905», Teatro: Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies, pp. 5-314.

TRECCA, Simone (2011): «Mariano de Paco, El teatro de los hermanos Alvarez Quintero», Rassegna Iberistica, pp. 125-127.

VALBUENA PRAT, Ángel (1981): Historia de la literatura española, vol. 1, Barcelona, Gustavo Gili.

VILCHES-DE FRUTOS, Francisca (2008): «El teatro de Federico García Lorca en la construcción de la identidad colectiva española (1936-1986)», Anales de la literatura española contemporánea, Vo. 33, No. 2, pp. 283-328.

Published

2023-12-18

How to Cite

Borio, A. (2023). Presence of Spanish Drama on the Stages of Turin (1905-2001): Productions, Companies and Performance Spaces. Epos : Revista de filología, (39), 39–58. Retrieved from https://revistas.uned.es/index.php/EPOS/article/view/38323