El desarrollo moral como desarrollo humano integro. Análisis ético y psicopedagógico
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.23.2009.5200Abstract
La psicología moral, la pedagogía moral, etc. asumen, generalmente de forma implícita y poco crítica, alguno de los sistemas morales vigentes; así lo ponen de manifiesto las teorías aquí expuestas. Ahora bien, no habría moral alguna si la naturaleza humana no fuera naturaleza moral, como también es naturaleza racional, etc. Lo cual exige pensar una filosofía moral desde su ineludible fundamento antropológico, es decir, centrada en el hombre, en su unidad y totalidad, así como pensar una concepción humana de la moral, no una concepción ética o autorreferencial de la moral. Consecuente con esta moral antropológica, expongo sus implicaciones para un planteamiento psicopedagógico del desarrollo moral como desarrollo humano íntegro.Downloads
Downloads
Published
2009-01-01
How to Cite
Blasco Aznar, P. L. (2009). El desarrollo moral como desarrollo humano integro. Análisis ético y psicopedagógico. ENDOXA, 1(23), 271–308. https://doi.org/10.5944/endoxa.23.2009.5200
Issue
Section
Papers and Texts
License
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).