The ruler's éthos and the political order: Philosophical keys to understanding virtue as a capacity from The Politician by Baltasar Gracián

Authors

  • Agustín Palomar Torralbo

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.37780

Keywords:

virtue, capacity, Reason of State, government, political éthos

Abstract

The purpose of this article is to show, firstly, the centrality of the concept of political capacity as a capacity for government in Gracián's El Político and how this concept is rooted in the conception of virtue as dýnamis. Secondly, it shows how this centrality acquires its true meaning and scope when it is understood from the tension generated in the confrontation of the two political models that were consolidated in the Baroque period: the one that corresponds to the reason of the State and the model of the Christian prince. Finally, our work, by delving into the genealogy of the concept of virtue, aims to understand how the tension is generated in the Renaissance which, later on, leads to Gracián’s outline of his political capacity concept as a capacity for government. This tension can be seen paradigmaally in the opposition between Machiavelli and Erasmus of Rotterdam

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Santos (2004). “Introducción”. En: GRACIÁN, Baltasar, El Criticón. Madrid: Cátedra.

ÁGUILA TEJERINA, Rafael del (2000). La senda del mal. Política y razón de Estado. Madrid: Taurus.

ÁGUILA TEJERINA, Rafael del Y CHAPARRO MARTÍNEZ, Sandra (2006). La república de Maquiavelo. Madrid: Tecnos.

ARIZA CANALES, Manuel (1995). Retrato del príncipe cristiano. De Erasmo a Quevedo. Córdoba: Servicio de publicaciones de la Universidad de Córdoba.

BATAILLÓN, Marcial (2000). Erasmo y el erasmismo. Barcelona: Crítica.

BOBBIO, Norberto Y VIROLI, Maurizio (2002). Diálogo en torno a la república. Barcelona: Tusquets.

CAMPS, Victoria. (2005). “El concepto de virtud pública”. En: CEREZO GALÁN, Pedro. Democracia y virtudes públicas. Madrid: Biblioteca Nueva.

CANTARINO, Elena (2003). “Sobre el Oráculo Manual de la Razón de Estado”. En: GARCÍA CASANOVA, Juan Francisco (ed.). El mundo de Baltasar Gracián. Filosofía y literatura en el Barroco. Granada: Universidad de Granada.

CEREZO GALÁN, Pedro (2012). Claves y figuras del pensamiento hispano. Madrid: Escolar y Mayo.

— (2015). El héroe de luto. Ensayos sobre el pensamiento de Baltasar Gracián. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

CERRO DEL VALLE, Ángel (2014). Erasmo, aproximación a su recepción y crítica en España (1516-1536). Toledo: Editorial Ledoria.

CERVANTES SAAVEDRA, Miguel de (1981). Segunda parte del Ingenioso Caballero Don Quijote de la Mancha. Madrid: Akal.

CORREA CALDERÓN, Evaristo (1970). Baltasar Gracián. Su vida y su obra. Madrid: Gredos.

ERASMO DE ROTTERDAM (2007). Educación del príncipe cristiano. Madrid: Tecnos.

FERRARI, ÁNGEL (2006). Fernando el Católico en Baltasar Gracián. Madrid: Real Academia de la Historia.

FONTÁN, Antonio (2008). Príncipes y humanistas. Nebrija, Erasmo, Maquiavelo, Moro y Vives. Madrid: Marcial Pons.

GONZÁLEZ GARCÍA, Moisés (2020). “Construir la ciudad, construir al individuo: Maquiavelo y Gracián frente a frente”. En: GONZÁLEZ GARCÍa, Moisés y CASTIGNANI, Hugo (Coord.). Filosofías del Barroco. Madrid: Tecnos.

GRACIÁN, Baltasar (1993). “El Discreto”. En: GRACIÁN, Baltasar. Obras completas II. Madrid: Biblioteca Castro.

— (2004). El Criticón. Madrid: Cátedra.

— (2010). El Político Don Fernando el Católico. Córdoba: Almuzara.

— (2020). Oráculo manual y arte de prudencia. Madrid: Cátedra.

MAQUIAVELO, Nicolás (1981). El Príncipe. Madrid: Alianza Editorial.

— (2016). Discursos sobre la primera década de Tito Livio. Madrid: Akal.

MARAVALL, José Antonio (2012). La cultura del barroco. Barcelona: Ariel Editorial.

MONTANER FRUTOS, Alberto (2001). “El político Don Fernando el Católico”. En: EGIDO, Aurora Y MARÍN PINA, María del Carmen (COORD.), Balthasar Gracián: Estado de la cuestión y nuevas perspectivas. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

MONTESQUIEU, Charles Louis de Secondat (1995). Del espíritu de las leyes. Madrid: Tecnos.

POCOCK, Jonh Greville Agard (2002). El momento maquiavélico. El pensamiento político florentino y la tradición republicana atlántica. Madrid: Tecnos.

VILLACAÑAS, José Luis (2008). La Monarquía Hispánica (1284-1516). Madrid: Espasa Calpe.

VIROLI, Maurizio (2009). De la política a la razón de Estado. La adquisición y transformación del lenguaje político (1250-1600). Madrid: Akal.

Published

2024-07-04

How to Cite

Palomar Torralbo, A. (2024). The ruler’s éthos and the political order: Philosophical keys to understanding virtue as a capacity from The Politician by Baltasar Gracián. ENDOXA, (53). https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.37780

Issue

Section

Actualidad del Barroco