HOLDING AS TRUE AND THE SHADOWS OF THE COLLECTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.55.2025.33540

Keywords:

truth, assent, φαινομένων ἕδραν, pensiero debole, aleteiology

Abstract

This paper starts from the Platonic finding of φαινομένην ἕδραν with the intention of defending the possibility of distinguishing between degrees of knowledge without the need to accept Plato's metaphysical hope of knowledge of a supposed truth in itself, but assuming on the contrary the Kantian thesis that said distinction must be understood without the need to abandon the phenomenal limit: distinguishing the different degrees of knowledge based on the way in which assent is produced. From the analysis of Kant's Fürwahrhalten we will comment on Heidegger's aleteiology as an attempt to delve into this question, and we will conclude by presenting this aleteiology as a solution to avoid the current growth of the shadows of collectivities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBOTT, E. A. (2019). Planilandia. Madrid: Edaf.

ARISTÓTELES, (1924). Aristotle's Metaphysics. Oxford: Clarendon Press. [1924]

BROGAN, W. A. (2005). «The Phenomenology of Seeing and the Recognition of movement as the Being of Beings», en: Heidegger and Aristotle. The two foldness of Being. Albany: State University of New York Press.

CAPOZZI, M. (2002). Kant e la logica. Napoli: Vibliopolis.

ESCOBAR, G. I. (2020). «Los juicios sintéticos a priori de Kant», UPB 10/34, pp. 55-64.

FAYE, E. (2009). La introducción del nacismo en la filosofía. Madrid: Akal.

GABRIEL, M. (2015). Warum es die Welt nicht gibt. Berlin: Ullstein.

GÓMEZ, J. (2021). Juicio y responsabilidad en Kant. Pamplona: Tesis doctoral.

HEIDEGGER, M. (1930). Platons Lehre von der Wahrheit , en GA 9, Frankfurt: Klosterman [1976].

HEIDEGGER, M. (1925-6). Logik. Die Frage nach der Wahrheit , en GA 21, Frankfurt: Klostermann [1976].

HEIDEGGER, M. (1927). Sein und Zeit, en GA 2, Frankfurt: Klostermann [1977].

HEIDEGGER, M. (1951). Was heisst Denken?, en GA 8. Frankfurt: Klostermann [2002].

KANT, I. (1787). Kritik der reinen Vernunft, Berlin: Kastern [1996].

KANT, I. (1790). Kritik der Urtheilskraft, en AA V: Berlin: Akademie Ausgabe.

KANT, I. (1798). Anthropologie in pragmatischer Hinsicht, en AA VII. Berlín: Akademie Ausgabe.

NIETZSCHE, F. (1887). Die fröhliche Wissenschaft. Leipzig: Fritzsch.

NIETZSCHE, F. (1995). Einführung in das Studium der platonischen Dialogue , en KGW III, 4, Berlín: de Gruyter.

ORTEGA Y GASSET, J. (1930). La rebelión de las masas, en OC IV, Madrid: Revista de occidente [1966].

PLATÓN (1988). Diálogos IV: República. trad. de Tomás Calvo ed. Madrid: Gredos.

PLATÓN (2000). La República. trad. Patricio de Azcárate ed. Madrid: Austral.

PLATÓN (1985). Der Staat, en Platons Werke. Dritter Theil. Berlin: kademie Verlag.

PLATÓN (1903). Meno, en Platonis Opera, Oxford: Universuty Press.

PLATÓN (1903). Republic, en Platonis Opera. Oxford : University Press.

PLATÓN (1903). Symposium. En Platonis Opera. Oxford : University.

PLATÓN (1903). Theaetetus, en Platonis Opera, Oxford: University Press.

REYNA, R., ( pre-publicación). «Hipótesis y tener por verdadero en Kant», Daimon, p. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/daimon.448991.

ROCCA, C. L. (2018). «Selbstbewusstsein und Fürwahrhalten in Kants Theorie des Gewissens», en: WAIBEL, R. W. Natur und Freiheit. Berlin: de Gruyter, pp. 441-455.

ROJAS, A. (2009). La Cuadratura. La última palabra del pensamiento ontológico de Heidegger. Málaga: SPICUM.

ROJAS-PARMA, L., 2016. «Decidiendo la vida: el mito de Er en República de Platón», en Thémata, enero-junio(53), pp. 31-62.

ROVATTI, P. y VATTIMO, G. (1983). Il pensiero debole. Milano: Saggi [2011].

RUNIA, D. T. (1999).« A Brief History of the term Cosmos Noetos from Plato to Plotinus», en Traditions of Platonism. Essays in honour of John Dillon. Alsershot: Brookfield Ashgate, pp. 151-171.

SÁNCHEZ-MECA, D. (2017). El itinerario intelectual de Nietzsche. Madrid: Tecnos.

SANDEL, M. J. (2010). Justice. What's the right thing to do. London: Pinguin Books.

SEGURA, C. (2018). «Heidegger, 1931-1939: interpretaciones sobre la kínesis. Hacia una ontología dinámica y aleteiológica», Discusiones Filosóficas, 19(32), pp. 135-150.

SHEEHAN, T. (1983).« On the Way to Ereignis: Heidegger’s Interpretation of Physis», en: SILVERMAN J. S. y SEEBOHM, T. M., Continental Philosophy in America. Pittsburg: Duquesne University Press.

TUGENDHAT, E. (1970). Der Wahrheitsbegriff bei Husserl und Heidegger, Berlin: De Gryuter.

VATTIMO, G. (2010). Adiós a la verdad. Barcelona: Gedisa.

VIGO, A., 2002. (2002). «Archeologie und Aletheiologie. Zu Heideggers Transformation der aristotelischen Ontologie Auffassung», Existentía, XlIIl(2), pp. 63-86.

VIGO, A. (2005). «Hylemorfismo trascendental y aletheiología. la presencia de Aristóteles en la teoría de las categorías y el juicio de Emil Lask», Seminarios de filosofía, 17(18), pp. 221-256.

VIGO, A. (2008). Arqeología y aleteiología. Buenos Aires: Biblos.

VIGO, A. (2011). «Archaeology and Aletheiology The Heideggerian Transformation of The Aristotelian Conception of Ontology», Graduate Faculty Philosophy Journal, 32(1), pp. 67-102.

Published

2025-06-23

How to Cite

Rojas Jiménez, A. (2025). HOLDING AS TRUE AND THE SHADOWS OF THE COLLECTIVITIES. ENDOXA, (55). https://doi.org/10.5944/endoxa.55.2025.33540

Issue

Section

Papers and Texts

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.