Edificación y sistema como pensamiento. La lectura hermenéutica de los textos filosóficos
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.20.2005.5138Abstract
Dos modelos de interpretación jalonan la historia de la recepción moderna de los textos filosóficos, una forma de lectura edificante y otra sistemática. Mientras que la primera habita en la pluralidad de las interpretaciones y maneja diversas formas de verdad, la segunda sigue anclada en la búsqueda de una verdad única que habría de brotar homogénea desde el fondo de la página escrita. Los dos modelos conforman ya una potente tradición contrapuesta y, aunque la edificación no vaya después del sistema sino que sea un procedimiento distinto, es necesario subrayar que la filosofía edificante ha crecido haciéndose cargo de la filosofía sistemática; no rechazándola, ni continuándola, sino repensándola y situándola así en el lugar que le corresponde, como un caso particular dentro de una pluralidad de formas del pensar. Un momento dogmático que no resulta descartable ni peligroso mientras no se implante como hegemónico.Downloads
Downloads
Published
2005-01-01
How to Cite
Royo Hernández, S. (2005). Edificación y sistema como pensamiento. La lectura hermenéutica de los textos filosóficos. ENDOXA, 1(20), 501–516. https://doi.org/10.5944/endoxa.20.2005.5138
Issue
Section
Papers and Texts
License
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).