METAMORPHOSIS IN CLASSICAL AND (NEO)BAROQUE MYTHO-POETIC UNIVERSES
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.37746Keywords:
Metamorphosis, Ovid, Asturias, body, text, identityAbstract
The work operates a counterpoint between a classic poem, Metamorphoses (Ovid), and a Latin American neo-baroque novel, Hombres de maíz (Asturias), texts that rework ancient Greco-Roman and Mesoamerican myths referring to the evolution of bodies. In both, the somatic mutations of beings at the level of diegesis are shown through a polyphonic and mutant corpus to which correspond identities characterized by discord, hybridity, mobility or the possibility of petrification.
Downloads
References
ARISTÓTELES (1983). De ánima, Buenos Aires, Leviatán.
— (1986). Metafísica, Buenos Aires, Sudamericana.
ASTURIAS, M. A. (1949). Hombres de maíz, Buenos Aires, Losada.
BALER, P. (2008). Los sentidos de la distorsión. Fantasías epistemológicas del neobarroco latinoamericano, Buenos Aires, Corregidor.
BARTHES, R. (1987). «La muerte del autor», en El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura, Barcelona, Paidós.
BURROW, C. (2009). «Lleno de la astucia del creador: Ovidio acerca de la imitación, y acerca de la imitación de Ovidio», en HARDIE, P., A. BARCHIESI y S. HINDS, Transformaciones ovidianas. Estudios sobre Metamorfosis y su recepción, Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, pp. 333-354.
CAMAYD FREIXAS, E. (1998). «Miguel Ángel Asturias, “Hombres de Maíz”: Como lectura surrealista de la escritura mayense», Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, Año 24, N° 47, pp. 207-225.
CAMBLONG, A. (2020). «Homo semioticus, animal territorial», en CANGI, A. y A. GONZÁLEZ (comp.) Meditaciones sobre la tierra, Buenos Aires, Red Editorial, pp. 99-111.
CHIAMPI, I. (2008). O realismo maravilhoso, San Pablo, Perspectiva.
COCCIA, E. (2021). Metamorfosis, Buenos Aires, Cactus.
DELEUZE, G. y F. GUATTARI (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia, Valencia: Pre-textos.
GALINSKY, K. (2009). «Metamorfosis de Ovidio y la temática cultural augustea», en HARDIE, P., A. BARCHIESI y S. HINDS, Transformaciones ovidianas. Estudios sobre Metamorfosis y su recepción, Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, pp. 131-142.
GENETTE, G. (1989). Figuras III, Barcelona, Lumen.
GONZÁLEZ, H. (2005). La crisálida. Metamorfosis y dialéctica, Buenos Aires, Colihue.
HEGEL, G. [1830] (2017). Enciclopedia delle science filosofiche in compendio, Milano, Bompiani.
JOSSA, E. (2017). «Cuerpos subversivos. La metamorfosis en la literatura centroamericana actual», Confluencia, vol. 33, N° 1.
LATOUR, B. (2012). Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica, Buenos Aires, siglo XXI.
LEZAMA LIMA, J. (1993). La expresión americana, Ciudad de México, FCE.
LOSADA, J. M. (2020). «Mito y antropogonía en la literatura hispanoamericana. Hombres de maíz, de Miguel Ángel Asturias», Rassegna iberistica, Nº. 113, pp. 41-55.
OVIDIO (2012). Las metamorfosis, Buenos Aires, Losada.
POPOL VUH. Las antiguas historias del Quiché (1960). México, FCE.
RÍO TORRES-MURCIANO, A. (2016). «La sphragís de las Metamorfosis de Ovidio (XV 871-879). Metempsicosis, apoteosis y perdurabilidad literaria», Emérita, Revista de Lingüística y Filología Clásica LXXXIV 2, pp. 269-289.
ROSATI, G., (2009). «Forma en movimiento: tejiendo el texto en Metamorfosis». En HARDIE, P., A. BARCHIESI y S. HINDS, Transformaciones ovidianas. Estudios sobre Metamorfosis y su recepción, Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, pp. 297-312.
SIMONDON, G. (2015). La individuación a la luz de las nociones de forma y de información, Buenos Aires, Cactus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).
