The Materiality of the Image: Notes on the Work of David Lynch

Authors

  • Aarón Rodríguez Serrano Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.52.2023.28984

Keywords:

Materiality, David Lynch, Cinema, Film Analysis

Agencies:

Universitat Jaume I

Abstract

Our work explores the tensions between narration and matter in the
work of audiovisual creator David Lynch. Based on some of the most notable recent research on this subject –especially the works of the phenomenologist Català Domènech
(2019) and the philosopher Pacôme Thiellement (2020)–, we propose an approach to the problem of Lynchean matter that takes the formal analysis of discourse as its methodology. To this end, we will begin by asking ourselves about the very use of matter
that the director applies in his creations in relation to the Benjaminian concept of aura.
Secondly, the bulk of the work will consist of a chronological journey that will allow s to explore how he has evolved in his handling of the materials from three possible
stages: learning past artistic codes, the gradual breaking of these codes through the use of digital video or post-modern quotation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsop, E. (2019). “It’s no longer your film”: Fictions of authorship in Lynch’s Mulholland drive. Journal of Film and Video, 71(3), 50–64. https://doi.org/10.5406/jfilmvideo.71.3.0050

Amaba, R. (2019a). Carretera Perdida: Paseos con David Lynch. Shangrila.

Amaba, R. (2019b). Narración y materia: Supervivencias de la imágen cinematográfica. Shangrila.

Aumont, J. (2014). Materia de imágenes, redux. Shangrila.

Bañuelos, J. (2018). El tiempo en la fotografía: matrices culturales, cronotopos y auras digitales. Revista ICONO14 Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 16(2), 1–24. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i2.1171

Benjamin, W. (1973). Discursos interrumpidos, I. Taurus.

Campbell, J. (2005). El Héroe de las mil caras : psicoanálisis del mito. Fondo de Cultura Económica de España.

Català, J. M. (2019). Imágenes de la locura y locura de las imágenes. In R. Amaba (Ed.), Carretera Perdida. Paseos con David Lynch (pp. 16–51). Shangrila.

Chion, M. (2003). David Lynch. Paidós.

Deleuze, G. (2003). Francis Bacon: Lógica de la sensación. Arena Libros.

Elsaesser, T. (2013). Los actos tienen consecuencias. Lógicas del mind-game film en la trilogía de Los Ángeles de David Lynch. L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 15, 7–18.

Ferrer García, M. (2013). Lo siniestro en Mulholland Drive. L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos2, 11, 99–105.

García Sahagún, M. (2016). La fotografía de David Lynch: un viaje a la identidad en Inland Empire. In L. Deltell & J. C. Alfeo (Eds.), La mirada mecánica. 17 ensayos sobre la imagen fotográfica. Fragua.

González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Castilla Ediciones.

Grondin, J. (2018). Del sentido de las cosas: La idea de la metafísica. Herder.

M. Berry, D., & Dieter, M. (2018). Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design. Palgrave Macmillan.

Milone, G. (2020). La ficción de los sonidos: Por un materialismo fónico. Landa, 8(2), 247–254.

Nietzsche, F. (1985). Así hablaba Zaratustra. Club Internacional del libro.

Nowak, L. (2012). Mother’s little nightmare: Photographic and monstrous genealogies in David Lynch’s the elephant man. Journal of European Popular Culture, 1, 69–83. https://doi.org/10.1386/jepc.1.1.69_1

Palao Errando, J. A., Loriguillo López, A., & Sorolla Romero, T. (2018).

Beyond the Screen, Beyond the Story: The Rhetorical Battery of Post-Classical Films. Quarterly Review of Film and Video, 35(3), 224–245. https://doi.org/10.1080/10509208.2017.1409097

Palau Martín, I. (2012). Lynch Noir. El cine negro según David Lynch. L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 14, 108–114.

Ponce, J. E. (2018). Neofiguración e iconoclasia en el cine de David Lynch. H-ART. Revista de Historia, Teoría y Crítica de Arte, 3, 273–310. https://doi.org/10.25025/hart03.2018.11

Reed, K. M. (2016). “We Cannot Content Ourselves with Remaining Spectators”: Musical Performance, Audience Interaction, and Nostalgia in the Films of David Lynch. Music and the Moving Image, 9(1), 3. https://doi.org/10.5406/musimoviimag.9.1.0003

Sanna, A. (2019). Critical Essays on Twin Peaks: The return. Palgrave Macmillan.

Stepanian Taracido, E. M. (2009). La materialidad del sonido. Revista ICONO14 Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 7(2), 292–309. https://doi.org/10.7195/ri14.v7i2.328

Steyerl, H. (2018). Arte Duty Free: El arte en la era de la guerra civil planetaria. Caja Negra Editora.

Thiellement, P. (2020). Tres ensayos sobre Twin Peaks. Alpha Decay.

Weinstock, J. A., & Spooner, C. (2016). Return to Twin Peaks. New Aproaches to Materiality, Theory, and Genre on Television. Palgrave Macmillan.

Published

2023-12-21

How to Cite

Rodríguez Serrano, A. (2023). The Materiality of the Image: Notes on the Work of David Lynch. ENDOXA, (52). https://doi.org/10.5944/endoxa.52.2023.28984

Issue

Section

Papers and Texts