Ventriloquism, or that «Passivity [that] Loves Itself»: Notes for Derridian Thinking about Love in «Éperons. Les Styles de Nietzsche»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.52.2023.28832

Keywords:

Jacques Derrida, deconstruction, Nietzsche, love

Abstract

Derrida’s thinking about love is not easy to be studied, apparently because the author himself has not been so clear about it. This article aims to contribute to this gap using the author’s book Éperons, which is intended to be a conference about Nietzsche. Based on an interpretation of the passages in which Derrida refers to love, we almost find always a quote from Nietzsche. This seems to characterize an act of ventriloquism
that underlies the author’s strategy. The problem arises when we
realize that Derrida does not account for the intrusion of love in the quotes he uses.
Derrida prefers to evade the problem of love because it is at the core of his proposed
deconstruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Masoliver Aguirre, Universidad de Chile

Magíster en Filosofía, Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile.

Estudiante del programa de Doctorado en Filosofía mención Estética y Teoría del Arte, Universidad de Chile, Santiago, Chile.

References

BEN-NAFTALI, M. (2015). Chronicle of Separation: On Deconstruction’s Disillusioned Love. (M. Hadar, Trad.). Nueva York: Fordham University Press.

— (2018). «I Have an Empty Head on Love»: The Theme of Love in Derrida, or Derrida and the Literary Space. Oxford Literary Review, 40(2), 221-237. Edinburgh University Press.

BRAND, R. (2013). LoveKnowledge: The Life of Philosophy from Socrates to Derrida. Nueva York: Columbia University Press.

CONNORS, C. (2011). Preference and Force (OG 178; DG 253). En S. Gaston & I. Maclachlan (Eds.), Reading Derrida’s «Of Grammatology» (pp. 131-133). Londres/Nueva York: Continuum.

CRAGNOLINI, M. B. (2005). Confesión y circuncisión: San Agustín en Derrida o ¿de qué sirve el amor que no se confiesa? Pensamiento de los confines, (17), 113-118.

— (2008). Prólogo. Por amor a Derrida o de por qué el amor es un cierto, extraño performativo. En M. B. Cragnolini (Ed.), Por amor a Derrida (pp. 9-15). Buenos Aires: La Cebra.

DERRIDA, J. (1967). La voix et le phénomène: Introduction au problème du signe dans la phénoménologie de Husserl. París: Presses Universitaires de France.

— (1972). Signature événement contexte. Marges: De la philosophie (pp. 365-393). París: Les Éditions de Minuit.

— (1974). Glas. Collection Digraphe. París: Galilée.

— (1976). Éperons: Les styles de Nietzsche. Venecia: Corbo e Fiore.

— (1980). La carte postale: De Socrate à Freud et au-delà. París: Flammarion.

— (1987). L’aphorisme à contretemps. Psyché: Inventions de l’autre (pp. 519-534). París: Galilée.

— (1988). Limited Inc. Evanston, Illinois: Northwestern University Press.

— (1992a). Ja, ou le faux-bond II. Points de suspension: Entretiens (pp. 37-81). París: Galilée.

— (1992b). « Le presque rien de l’imprésentable ». Points de suspension: Entretiens (pp. 83-94). París: Galilée.

— (1994). Politiques de l’amitié: Suivi de L’oreille de Heidegger. París: Galilée.

— (2000). Dar la muerte. (C. de Peretti & P. Vidarte, Trads.). Barcelona: Paidós.

— (2011). VII. La question du style. En M. de Gandillac & B. Pautrat (Eds.), Nietzsche aujourd’hui? Volume 1: Intensités. Colloque de Cerisy (pp. 235-299). París: Hermann.

DUDEN | HINGABE | RECHTSCHREIBUNG, BEDEUTUNG, DEFINITION, HERKUNFT. (s. f.). . Recuperado julio 7, 2020, a partir de https://www.duden.de/rechtschreibung/Hingabe

DUNNE, É. (2017). Entre Nous. En V. W. J. van Gerven Oei (Ed.), Going Postcard: The Letters(s) of Jacques Derrida (pp. 115-127). Baltimore, Maryland: Punctum.

HEIDEGGER, M. (2013). Nietzsche. (J. L. Vermal, Trad.). Barcelona: Ariel.

IBARRA B., V. (2020). Amor. En M. Senatore & Ibarra B., Víctor (Eds.), Leer con Clamor (pp. 13-55). Santiago de Chile: Pólvora.

KAMUF, P. (1999). Desconstrucción y amor. Daimon. Revista Internacional de Filosofia, (19), 43-60.

KARA, A. (2001). The Ghosts of Justice: Heidegger, Derrida and the Fate of Deconstruction. Lincoln, Nebraska: IUniversity Press.

KRZYKAWSKI, M. (2017). J’accepte: Jacques Derrida’s Cryptic Love by Unsealed Writing. AVANT. The Journal of the Philosophical-Interdisciplinary Vanguard, 8(2), 39-50.

LACAN, J. (1999). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. (J. L. Delmont-Mauri & J. Sucre, Trads.)Seminario de Jacques Lacan. Buenos Aires: Paidós.

NIETZSCHE, F. (1985). La ciencia jovial: «La gaya scienza». (J. Jara, Trad.). Caracas: Monte Ávila Editores.

— (1998a). Crepúsculo de los ídolos o cómo se filosofa con el martillo. (A. Sánchez Pascual, Trad.). Madrid: Alianza.

— (1998b). Ecce homo: Cómo se llega a ser lo que se es. (A. Sánchez Pascual, Trad.). Madrid: Alianza.

PEETERS, B. (2013). Derrida: A Biography. (A. Brown, Trad.). Cambridge, Reino Unido: Polity Press.

SMOCK, A. (2011). «Estampe» (OG 208–9; DG 296–7). En S. Gaston & I. Maclachlan (Eds.), Reading Derrida’s «Of Grammatology» (pp. 136-137). Londres/Nueva York: Continuum.

WOLFREYS, J. (2017). Perception–Framing–Love. En V. W. J. van Gerven Oei (Ed.), Going Postcard: The Letters(s) of Jacques Derrida (pp. 185-195). Baltimore, Maryland: Punctum.

Published

2023-12-21

How to Cite

Masoliver Aguirre, A. (2023). Ventriloquism, or that «Passivity [that] Loves Itself»: Notes for Derridian Thinking about Love in «Éperons. Les Styles de Nietzsche». ENDOXA, (52). https://doi.org/10.5944/endoxa.52.2023.28832

Issue

Section

Papers and Texts