Reflections on the Paradigms of Scientific Research. Fractal Geometry, A Systemic Approach to Interdisciplinary Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.50.2022.24660

Keywords:

paradigmas, ontología, epistemología, metodología.

Abstract

The levels of paradigmatic concreteness are studied through various aspects, therefore, the present research proposes: first, to reflect on the paradigms of scientific research considering Kuhn’s statements and how they permeated the sciences,
then the position formulated by Guba is studied, which studies the paradigms from a
philosophical viewpoint; ontology, epistemology and methodology. The deliberation
concludes with the introduction of fractal geometry and how its elements present results
that synthesize the complex reality to generate a systemic vision generating knowledge
in a holistic manner.

Downloads

References

BISQUERRA, R. (coord.) (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

BIZZARRI, M., GIULIANI, A., CUCINA, A., ANSELMI, F. D. SOTO, A., M. AND SONNENSCHEIN, C. (2011). Fractal analysis in a Systems Biology approach to cancer. Semin Cancer Biol. 21(3): 175–182. doi:10.1016/j.semcancer.2011.04.002.

BLAXTER, L., HUGHES C. Y TIGHT M. (2008). Cómo se investiga. España: Graó.

BOBURG, F. (1996). Encarnación y fenómeno. México: Universidad Iberoamericana.

BUCKLEY, W. (1973) .La Sociología y la Teoría Moderna de los Sistemas. Buenos Aires: Amorrortu.

CATALÁN, A., J. (2010). Teorías subjetivas aspectos teóricos y prácticos. Chile: Universidad de la Serena.

DAUBECHIES, I., KLEPPNER, D., MALLAT, S. Y MEYER Y. (2001). Wavelets: ver el bosque y los árboles. (Beyond Discovery National Academy of Sciences). Disponible en: http:http://www7.nationalacademies.org/spanishbeyonddiscovery/Wavelets_%20ver%20el%20bosque%20y%20los%20%C3%A1rboles.html.

ELSHAFIE, M. (2013). “Research Paradigms: The Novice Researcher's Nightmare”. Arab World English Journal, 4(2), 4-13.

FERNÁNDEZ, L. (2018) “La geometría para la vida y su enseñanza”, Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 6, 2,34-63. pp. 34-63.

GIL, A., LEÓN, J., GONZÁLEZ, J. & MORALES CRUZ, M. (2017) “Los paradigmas de investigación educativa, desde una perspectiva crítica”. Revista Conrado, 13(58), 72-74.

GÓMEZ, B. (2013). Un modelo de evaluación (autorregulación) para centros docentes. Madrid: Visión libros.

GONZÁLEZ, J. (2015). Series y transformada de Fourier para señales continuas y discretas en el tiempo. Algoritmos para el desarrollo de ejercicios prácticos. España: Omnia Science.

GONZÁLEZ, A. (2003) “Los Paradigmas de Investigación en las Ciencias Sociales”. Islas, 45, 138: 125-135.

GUBA, E. G. (1990).The Paradigm Dialog. California: Sage Publications.

DA SILVEIRA, K.G., SATURNINO, O., FLORÊNCIO J. & LUCENA, P. (2016) “Análise dos modelos de precificação de ativos sob uma abordagem epistêmica do positivismo/póspositivismo e do construtivismo” Cadernos EBAPE.BR, (1), 228.

KUHN, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press.

LÓPEZ, E. (2009).El paradigma de la educación continua. Reto del siglo XXI. Madrid: Ediciones Narcea.

MAGRETTA, J. (2014). Para entender a Michael Porter. Guía esencial hacia la estrategia y la competencia. México: Grupo editorial patria.

MARTÍNEZ, M., C. (2018). Teoría del caos y estrategia empresarial. Revista Tendencias. XIX. 1 – 1. 204-214.

MASTERMAN, M. (1975).La Naturaleza de los Paradigmas. En I.Lakatos y A. Musgrave (Eds.), La Crítica y el Desarrollo del Conocimiento. Barcelona: Grijalbo.

MATURANA, H. Y VARELA, F. (2006). De máquinas y seres vivos. Autopoeiesis: la organización de lo vivo. Chile: Universitaria.

MAVROMATIDIS, L. (2018). Coupling architectural synthesis to applied thermal engineering, constructal thermodynamics and fractal analysis: an original pedagogic method to incorporate “sustainability” into architectural education during the initial conceptual stages. Sustainable Cities and Society. 39. doi.org/10.1016/j.scs.2018.01.015.

MONFERRER, S., L., LORENZO, V., G. Y CABEDO, M., A. (2014). An Educational Proposal on Interdisciplinary Education: The Fractal Geometry in Mathematics, Music and Biology. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116. 3825 – 3829. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.849.

NARANJO, C. (2007). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Chile: Cuarto Propio.

LI, P., YU, L., LIM, A., S., P., BUCHMAN, A., S., SCHEER F., A., J., L., SHEA, S., A., SCHNEIDER, J., A., BENNETT, D., A., HU, K. (2018). Fractal regulation and incident Alzheimer’s disease in elderly individuals. Alzheimer’s & Dementia 14, 1114-1125. doi.org/10.1016/j.jalz.2018.03.010.

PÉREZ, G., A. (2003).La cultura escolar en la sociedad neoliberal. México: Morata.

PRIGOGINE, I. (2004). Tan sólo una ilusión. Una exploración del caos al orden. Barcelona: Turquets.

RITZER, G. (2002). Teoría sociológica moderna México: Mc Graw Hill.

RUIZ, A. (1999). Geometrías no euclidianas. Breve historia de una gran revolución intelectual. Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

RUIZ, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

SANTIAGO, M. Y RODRÍGUEZ, M. J. (coord.)(2010). Investigación y evaluación educativa en la sociedad del conocimiento. España: Ediciones universidad de Salamanca.

SOLER, E. (2006). Constructivismo innovación y enseñanza efectiva. Venezuela: Equinoccio.

SMOGORZHEVSKI, A., S. (1978). Acerca de la geometría de Lobachevski. Moscú: MIR.

THAMRIN, C., STERN, G. AND FREY, U. (2010). Fractals for physicians. Paediatric Respiratory Reviews 11 (2010) 123–131. doi:10.1016/j.prrv.2010.02.001

TÓJAR, J. C. (2006). Investigación cualitativa comprender y actor. Madrid: La Muralla.

TORRES, J. (2006) .Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata.

VON NEUMANN, J. AND MORGENSTERN O. (1953). Theory of games and economic behavior. Estados Unidos: Princeton University Press.

ZIDANE, Z. (comp.) (2000). Modernidad y posmodernidad. La crisis de los paradigmas y valores. México: Limusa.

Published

2022-12-22

How to Cite

Andrade Girón, D. C., & Carreño Cisneros, E. O. (2022). Reflections on the Paradigms of Scientific Research. Fractal Geometry, A Systemic Approach to Interdisciplinary Research. ENDOXA, (50). https://doi.org/10.5944/endoxa.50.2022.24660

Issue

Section

Papers and Texts

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.