Reflections on the Paradigms of Scientific Research. Fractal Geometry, A Systemic Approach to Interdisciplinary Research
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.50.2022.24660Keywords:
paradigmas, ontología, epistemología, metodología.Abstract
The levels of paradigmatic concreteness are studied through various aspects, therefore, the present research proposes: first, to reflect on the paradigms of scientific research considering Kuhn’s statements and how they permeated the sciences,
then the position formulated by Guba is studied, which studies the paradigms from a
philosophical viewpoint; ontology, epistemology and methodology. The deliberation
concludes with the introduction of fractal geometry and how its elements present results
that synthesize the complex reality to generate a systemic vision generating knowledge
in a holistic manner.
Downloads
References
BISQUERRA, R. (coord.) (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
BIZZARRI, M., GIULIANI, A., CUCINA, A., ANSELMI, F. D. SOTO, A., M. AND SONNENSCHEIN, C. (2011). Fractal analysis in a Systems Biology approach to cancer. Semin Cancer Biol. 21(3): 175–182. doi:10.1016/j.semcancer.2011.04.002.
BLAXTER, L., HUGHES C. Y TIGHT M. (2008). Cómo se investiga. España: Graó.
BOBURG, F. (1996). Encarnación y fenómeno. México: Universidad Iberoamericana.
BUCKLEY, W. (1973) .La Sociología y la Teoría Moderna de los Sistemas. Buenos Aires: Amorrortu.
CATALÁN, A., J. (2010). Teorías subjetivas aspectos teóricos y prácticos. Chile: Universidad de la Serena.
DAUBECHIES, I., KLEPPNER, D., MALLAT, S. Y MEYER Y. (2001). Wavelets: ver el bosque y los árboles. (Beyond Discovery National Academy of Sciences). Disponible en: http:http://www7.nationalacademies.org/spanishbeyonddiscovery/Wavelets_%20ver%20el%20bosque%20y%20los%20%C3%A1rboles.html.
ELSHAFIE, M. (2013). “Research Paradigms: The Novice Researcher's Nightmare”. Arab World English Journal, 4(2), 4-13.
FERNÁNDEZ, L. (2018) “La geometría para la vida y su enseñanza”, Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 6, 2,34-63. pp. 34-63.
GIL, A., LEÓN, J., GONZÁLEZ, J. & MORALES CRUZ, M. (2017) “Los paradigmas de investigación educativa, desde una perspectiva crítica”. Revista Conrado, 13(58), 72-74.
GÓMEZ, B. (2013). Un modelo de evaluación (autorregulación) para centros docentes. Madrid: Visión libros.
GONZÁLEZ, J. (2015). Series y transformada de Fourier para señales continuas y discretas en el tiempo. Algoritmos para el desarrollo de ejercicios prácticos. España: Omnia Science.
GONZÁLEZ, A. (2003) “Los Paradigmas de Investigación en las Ciencias Sociales”. Islas, 45, 138: 125-135.
GUBA, E. G. (1990).The Paradigm Dialog. California: Sage Publications.
DA SILVEIRA, K.G., SATURNINO, O., FLORÊNCIO J. & LUCENA, P. (2016) “Análise dos modelos de precificação de ativos sob uma abordagem epistêmica do positivismo/póspositivismo e do construtivismo” Cadernos EBAPE.BR, (1), 228.
KUHN, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press.
LÓPEZ, E. (2009).El paradigma de la educación continua. Reto del siglo XXI. Madrid: Ediciones Narcea.
MAGRETTA, J. (2014). Para entender a Michael Porter. Guía esencial hacia la estrategia y la competencia. México: Grupo editorial patria.
MARTÍNEZ, M., C. (2018). Teoría del caos y estrategia empresarial. Revista Tendencias. XIX. 1 – 1. 204-214.
MASTERMAN, M. (1975).La Naturaleza de los Paradigmas. En I.Lakatos y A. Musgrave (Eds.), La Crítica y el Desarrollo del Conocimiento. Barcelona: Grijalbo.
MATURANA, H. Y VARELA, F. (2006). De máquinas y seres vivos. Autopoeiesis: la organización de lo vivo. Chile: Universitaria.
MAVROMATIDIS, L. (2018). Coupling architectural synthesis to applied thermal engineering, constructal thermodynamics and fractal analysis: an original pedagogic method to incorporate “sustainability” into architectural education during the initial conceptual stages. Sustainable Cities and Society. 39. doi.org/10.1016/j.scs.2018.01.015.
MONFERRER, S., L., LORENZO, V., G. Y CABEDO, M., A. (2014). An Educational Proposal on Interdisciplinary Education: The Fractal Geometry in Mathematics, Music and Biology. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116. 3825 – 3829. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.849.
NARANJO, C. (2007). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Chile: Cuarto Propio.
LI, P., YU, L., LIM, A., S., P., BUCHMAN, A., S., SCHEER F., A., J., L., SHEA, S., A., SCHNEIDER, J., A., BENNETT, D., A., HU, K. (2018). Fractal regulation and incident Alzheimer’s disease in elderly individuals. Alzheimer’s & Dementia 14, 1114-1125. doi.org/10.1016/j.jalz.2018.03.010.
PÉREZ, G., A. (2003).La cultura escolar en la sociedad neoliberal. México: Morata.
PRIGOGINE, I. (2004). Tan sólo una ilusión. Una exploración del caos al orden. Barcelona: Turquets.
RITZER, G. (2002). Teoría sociológica moderna México: Mc Graw Hill.
RUIZ, A. (1999). Geometrías no euclidianas. Breve historia de una gran revolución intelectual. Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
RUIZ, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
SANTIAGO, M. Y RODRÍGUEZ, M. J. (coord.)(2010). Investigación y evaluación educativa en la sociedad del conocimiento. España: Ediciones universidad de Salamanca.
SOLER, E. (2006). Constructivismo innovación y enseñanza efectiva. Venezuela: Equinoccio.
SMOGORZHEVSKI, A., S. (1978). Acerca de la geometría de Lobachevski. Moscú: MIR.
THAMRIN, C., STERN, G. AND FREY, U. (2010). Fractals for physicians. Paediatric Respiratory Reviews 11 (2010) 123–131. doi:10.1016/j.prrv.2010.02.001
TÓJAR, J. C. (2006). Investigación cualitativa comprender y actor. Madrid: La Muralla.
TORRES, J. (2006) .Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata.
VON NEUMANN, J. AND MORGENSTERN O. (1953). Theory of games and economic behavior. Estados Unidos: Princeton University Press.
ZIDANE, Z. (comp.) (2000). Modernidad y posmodernidad. La crisis de los paradigmas y valores. México: Limusa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ENDOXA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).