Needlework and Narration: The Case of Margaret Atwood's "Alias Grace"
DOI:
https://doi.org/10.5944/epos.39.2023.34172Abstract
This article explores the main character in Margaret Atwood’s novel Alias Grace (1996) in terms of the semiotics of the textile and its corresponding feminine implications. The main hypotheses enunciated concern, on the one hand, the possibilities of narrativity that this symbol brings about (particularly for dissident discourses) and, on the other hand, the dissipation of the conceptual and representational boundaries of the textual and the textile. Furthermore, this study suggests a revision of the imaginary traditionally associated with the feminine spheres and an approach to these spaces as places of resistance that have arisen in the midst of silencing, captivity, or marginalisation.
Downloads
References
ARIAS DOBLAS, Rosario (2005): “Talking with the Dead: Revisiting the Victorian Past and the Occult in Margaret Atwood’s Alias Grace and Sarah Waters’ Affinity”, Estudios Ingleses de la Universidad Complutense, 13, pp. 85-105.
ATWOOD, Margaret (1998): “In Search of Alias Grace: On Writing Canadian Historical Fiction”, The American Historical Review, 103.5, pp. 1503-1516.
---, Margaret ([1996] 2010): Alias Grace, Toronto, McClelland & Stewart Ltd.
CARMONA RODRÍGUEZ, Pedro (2006): “‘In the apocrypha’: Metaficción historiográfica, testimonio y la escritura de una historia marginal en Alias Grace, de Margaret Atwood”, Odisea, 7, pp. 45-58.
CIXOUS, Hélène (1996): “The Laugh of the Medusa”, Signs, 1.4, pp. 875-893.
GENETTE, Gérard (1991): “Introduction to the Paratext”, New Literary History, 22.2, pp. 261–72.
HUTCHEON, Linda (2004): A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, London, Routledge.
KRUGER, Kathryn Sullivan (2001): Weaving the Word: The Metaphorics of Weaving and Female Textual Production, London, Associated University Presses.
MERCADO, Tununa (1988): Canon de alcoba, Buenos Aires, Ada Korn.
MICHAEL, Magali Cornier (2001): “Rethinking History as Patchwork: The Case of Atwood’s Alias Grace”, Modern Fiction Studies, 47.2, pp. 421-447.
MURRAY, Jennifer (2001): “Historical Figures and Paradoxical Patterns: The Quilting Metaphor in Margaret Atwood’s Alias Grace”, Studies in Canadian Literature, 26.1, pp. 65-83.
PARKER, Rozsika (2010): The Subversive Stich: Embroidery and the Making of the Feminine, New York, I.B. Tauris & Co Ltd.
PERILLI, Carmen (2004): “Los trabajos de la araña: Mujeres, teorías y literatura.” Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 28, https://webs.ucm.es/info/especulo/numero28/trabaran.html.
POMATA, Gianna (1993): “History, Particular and Universal: On Reading Some Recent Women’s History Textbooks”, Feminist Studies, 19.1, pp. 7-50.
ROGERSON, Margaret (1998): “Reading the Patchworks in Alias Grace”, The Journal of Commonwealth Literature, 33.1, pp. 5-22.
WANG, Mei-Chuen (2010): Narrative, Genre and National Myth in Postmodern Canadian Historical Fiction, University of Cardiff, PhD Thesis, ProQuest Publishing, https://orca.cardiff.ac.uk/54365/1/U584466.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Celia Torrejón-Tobío

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- La Revista Epos se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial CC BY-NC 4.0 Internacional
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).